Geosolutions

علوم زمین، چالشها، ارائه راهکارها، انجام خدمات مشاوره و اجرای مطالعات
جمعه, ۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۳۹ ق.ظ

گرانترین انواع سنگهای قیمتی دنیا

1-الماس آبی 3/93 میلیون دلار در هر قیراط

الماس آبی نوعی الماس است که تمام خصوصیات ذاتی این کانی، به جز عنصر اضافی سنگ با رنگ آبی، را نشان می­دهند. آنها به دلیل مقادیر جزئی از بور که ساختار شبکه بلوری آلوده را می­نمایند، آبی رنگ هستند. الماسهای آبی به زیرمجموعه الماس به نام الماسهای رنگی فانتزی هستند، نام عمومی الماسهایی که رنگهای شدیدی نشان می دهند، تعلق دارند.

این الماس به افتخار صاحب قبلی خود "آبی اوپنهایمر" نامگذاری شد و با قیمت نهایی 57/5 میلیون دلار فروخته شد. در حالیکه الماس ستاره صورتی رکورد گرانترین جواهر فروخته شده را شکست، الماس آبی با 3/93 میلیون دلار در هر قیراط رکورد دار با ارزشترین نوع الماس است.

الماس آبی

2-ژادئیت 3 میلیون دلار در هر قیراط

ژادئیت خالصترین، نادرترین و خوش رنگترین سنگ قیمتی در خانواده Jade است. ژادئیت یک ماده معدنی پیروکسنی با ترکیب مونوکلینیک NaAlSi2O6 است. سختی Mohs آن بسته به ترکیب حدود 6/5 تا 7 است. این ماده معدنی متراکم و دارای وزن مخصوص حدود 3/4 می­باشد.

"گردنبند Hutton-Midivani"، که از 27 مهره یشم بزرگ و با کیفیت تشکیل شده است. پس از بیست دقیقه پیشنهاد مشتاقانه از هشت خریدار، این قطعه به قیمت 27/44 میلیون دلار به Cartier، طراح اصلی گردنبند فروخته شد.

ژادئیت

3-الماس صورتی1/9 میلیون دلار در هر قیراط

الماس صورتی بسیار نادر است. فقط 0001/0 ٪ الماسهای موجود در رنگ صورتی هستند. این یک سنگ قیمتی است که زیبایی و هماهنگی را به جهان می بخشد.

در سال 2017، یک الماس صورتی خیره کننده با وزن 59/60 قیراط در حراج Sotheby’s در هنگ کنگ با رکوردشکنی 71/2 میلیون دلار فروخته شد. به عبارت دیگر هر قیراط 1/19میلیون دلار. این الماس که به عنوان "ستاره صورتی" شناخته می شود، بزرگترین الماس صورتی Fancy Vivid Pink است.

الماس صورتی

4-الماس قرمز1 میلیون دلار در هر قیراط

Red Diamond یک الماس با همان ویژگیهای معدنی الماسهای بی رنگ است که رنگ قرمز را نشان می دهد. آنها معمولاً بیشتر از الماس صورتی یا الماس آبی، به عنوان گرانترین و نادرترین رنگ الماس در جهان شناخته می­شوند.

این نوع مانند الماسهای صورتی از نظر منبع رنگی بسیار مورد بحث است، اما جامعه گوهرشناسی اغلب این دو رنگ را به اتمهای در حال حرکت در ساختار الماس نسبت می­دهد زیرا در هنگام شکلگیری تحت فشار زیادی قرار دارد.

الماس قرمز

5-زمرد305 هزار دلار در هر قیراط

زمرد یک سنگ قیمتی و یک نوع بریل (Be3Al2 (SiO3)6) است که با مقادیر کمی از کروم و گاهی وانادیوم به رنگ سبز در می آید. سختی بریل 5/7 تا 8 در مقیاس Mohs است.

در حراج کریستی به قیمت 5/5 میلیون دلار، به عبارت دیگر در هر قیراط 305000 دلار خریداری شد، قیمتی ترین زمرد در هر قیراط.

زمرد

6-تافیت35 هزار دلار در هر قیراط

 کانی Taaffeite، BeMgAl4O8 به نام کاشف آن Richard Taaffe (19671898) که اولین نمونه، برش خورده و صیقل یافته سنگ قیمتی را در اکتبر 1945 در دوبلین، ایرلند پیدا کرد، نامگذاری گردید. به همین ترتیب، این تنها سنگ قیمتی است که برای اولین بار از یک سنگ تراش خورده شناسایی گشته است. بیشتر قطعات سنگهای قیمتی قبل از Taaffe با اسپینل اشتباه گرفته می شدند. سالها بعد فقط در چند نمونه شناسایی شده و هنوز هم یکی از نادرترین سنگهای قیمتی در جهان است.

آنالیزهای شیمیایی و اشعه ایکس در سال 1951 ترکیبات اصلی تافیت را به عنوان بریلیم، منیزیم و آلومینیوم تأیید کرد. تافیت را  می توان به عنوان اولین کانی حاوی بریلیم و منیزیم به عنوان اجزای اساسی در نظر گرفت.

سردرگمی بین اسپینل و تافیت قابل درک است، زیرا ویژگیهای ساختاری خاصی در هر دو یکسان است. اندرسون و همکاران، تافیت را به عنوان کانی میانی اسپینل به کرایزوبریل طبقه بندی کردند. بر خلاف اسپینل، تافیت خاصیت انکسار دوگانه را نشان می دهد که باعث تمایز بین این دو کانی می شود.

تافیت

7-گراندیدیریت20 هزار دلار در هر قیراط

Grandidierite یک کانی نادر است که ابتدا در سال 1902 در جنوب ماداگاسکار کشف شده است. این کانی به افتخار کاوشگر فرانسوی Alfred Grandidier (19121836) که تاریخ طبیعی ماداگاسکار را مطالعه کرد نامگذاری شد.

هرچه آهن (Fe) بیشتری داشته باشند، گراندیدیرتها بیشتر آبی رنگ به نظر می رسند.

گراندیدیرتها چند رنگی (pleochroism) قوی تریکروئیک را نشان می دهد. این بدان معنی است که بسته به زاویه دید، آنها می توانند سه رنگ مختلف: آبی سبز تیره، بی رنگ (گاهی اوقات زرد بسیار روشن) یا سبز تیره را نشان دهند.

گراندیدیریت

8-سرندیبیت18 هزار دلار در هر قیراط

Serendibite یک کانی سیلیکاته بسیار کمیاب است که برای اولین بار در سال 1902 توسط Dunil Palitha Gunasekera در سریلانکا کشف شد و به نام Serendib، نام قدیمی عربی سریلانکا، نامگذاری گردید.

این کانی در اسکارن مرتبط با متاسوماتیسم بور در سنگهای کربناته وجود دارد که توسط گرانیت نفوذ می کنند. کانیهای همراه با سرندیبییت شامل دیوپسید، اسپینل، فلوگوپیت، اسکاپولیت، کلسیت، ترمولیت، آپاتیت، گراندیدیریت، سینالیت، هیالوفان، یوویت، پارگازیت، کلینوزوئزیت، فورستریت، وارویکیت و گرافیت می باشند.

سرندبیت

9-الماس15 هزار دلار در هر قیراط

در کانی شناسی، الماس یک آلوتروپ بسیار پایدار کربن است. ثبات الماس نسبت به گرافیت کمتر است، اما نرخ تبدیل از الماس به گرافیت در شرایط استاندارد بسیار ناچیز است. الماس به عنوان ماده ای با ویژگیهای فیزیکی فوق العاده مشهور است که بیشتر آن از پیوند کووالانسی قوی بین اتمهای آن نشات می گیرد. به طور خاص، الماس دارای بالاترین سختی و رسانایی گرمایی نسبت به سایر مواد است. این ویژگیها کاربرد عمده صنعتی الماس در ابزارهای برش و پرداخت و کاربردهای علمی در چاقوها و سلولهای سندان الماسه را تعیین می نماید.

الماس

10-اوپال سیاه 15 هزار دلار در هر قیراط

اوپال سیاه استرالیایی با ارزشترین و شناخته شده ترین نوع اوپال است. عقیق سیاه با رنگ تیره مشخص می شود که می تواند از خاکستری تیره تا سیاه باشد. اما این فقط به تون کلی جسم سنگ مربوط می شود و مربوط به طیفهای رنگی موجود در عقیق نیست. برخی افراد انتظار دارند که یک عقیق سیاه کاملاً سیاه باشد (در این صورت کاملاً بی ارزش خواهد بود).

برخلاف عقیقهای معمولی، عقیقهای سیاه عناصر کمیاب اکسید کربن و آهن دارند که باعث تیرگی غیرمعمول سنگ می شوند. رنگهای رنگین کمان در یک عقیق سیاه به دلیل تون تیره، بسیار بهتر از عقیقهای روشنتر برجسته می شوند.

برای مقایسه، عقیقهای سیاه با ارزشترین شکل اوپال هستند، به دلیل رنگ تیره و رنگ آمیزی ناشی از آن. در بالاترین سطح کیفیت، قیمت اوپال سیاه می تواند 15000 دلار استرالیا در هر قیراط برسد. با اینحال، فقط سیاه بودن یک عقیق، آن را با ارزش نمی کند. فاکتورهای زیادی از جمله روشنایی و الگو وجود دارد که ارزش عقیق را تعیین می کند.

اوپال سیاه

11-الکساندریت12 هزار دلار در هر قیراط

الکساندرایت (BeAl2O4) نوعی کریزوبریل است که در طی سالهای 1830 در کوههای اورال، روسیه یافت شد. این ماده معدنی به طرز باورنکردنی در حال تغییر رنگ است که در روشنایی به صورت زمرد در تاریکی یاقوت سرخ می باشد.

انواع الکساندریت بسته به ماهیت نور محیط تغییر رنگ نشان می دهد که به آن  Metamerism (خطای رنگی) می گویند. Metamerism پدیده تغییر رنگ مشاهده شده از سبز به قرمز با تغییر در روشنایی منبع است. الکساندریت از جایگزینی مقیاس کوچک آلومینیوم توسط یونهای کروم در ساختار بلور حاصل می شود که باعث جذب شدید نور در طیف محدودی از طول موجها در ناحیه زرد (580 نانومتر) نور مرئی می شود.

الکساندریت

12-بریل سرخ10 هزار دلار در هر قیراط

بریل قرمز (که قبلاً به آن "bixbite" می گفتند و به عنوان "زمرد قرمز" یا "زمرد اسکارلت (قرمز مایل به زرد)" به بازار عرضه می شد اما باید خاطر نشان گردد که هر دو اصطلاح اخیر با اصطلاحات "زمرد" اکنون تحت مقررات کمیسیون تجارت فدرال در ایالات متحده ممنوع است).

بریل سرخ

13-ماسگراویت6 هزار دلار در هر قیراط

Musgravite یا magnesiotaaffeite-6N’3S یک کانی اکسیدی نادر است که به عنوان سنگ قیمتی استفاده می شود. نوع آن منطقه Ernabella Mission ، Musgrave Ranges، استرالیای جنوبی است، که پس از کشف آن در سال 1967 نامگذاری شد. این عضو خانواده معدنی تافیت است و فرمول شیمیایی آن Be(Mg,Fe,Zn)2Al6O12 است. سختی آن در مقیاس Mohs 8 تا 8/5 است. به دلیل کمیاب بودن، این ماده معدنی می تواند تقریباً به قیمت هر قیراط 35000 دلار آمریکا به فروش برسد.

موسگارویت

14-بنیتوئیت4 هزار دلار در هر قیراط

Benitoite یک باریم سیکلسیلیکات تیتانیوم آبی نادر است که در سرپانتینیت دگرسان شده توسط شرایط هیدروترمال یافت می شود. این کانی در مرزهای صفحه همگرا در دمای پایین و محیطهای فشار زیاد معمول در مناطق فرورانش تشکیل می شود. بنیتوئیت در زیر اشعه ماورا بنفش موج کوتاه، رنگ آبی روشن تا سفید مایل به آبی ، فلورسان می کند. بلورهای بنیتوئیت شفاف تا سفید که به ندرت دیده می شوند، در زیر نور ماورا بنفش موج بلند، نور قرمز فلورسان می کنند.

بنیتوئیت به طور معمول با مجموعه ای از کانیهای غیر معمول، همراه با کاینهای تشکیل دهنده سنگ میزبان وجود دارند. فروانترین کانیهای همراه غالباً شامل: ناترولیت، نپتونیت، خواکینیت، مارپانت و آلبیت می باشند.

بنیتوئیت

15-پودرتیت3 هزار دلار در هر قیراط

Poudretteite یک کانی و سنگ قیمتی بسیار کمیاب است که برای اولین بار در طول دهه 1960 به عنوان بلورهای کوچک در Mont St. Hilaire، کبک، کانادا کشف شد. این کانی برای خانواده Poudrette نامگذاری شد زیرا آنها در منطقه مونت سنت هیلایر که در اصل پودرتیت پیدا شده بود، یک معدن استخراج کردند.

پودرئیت

16-اوپال آتشین2300 دلار در هر قیراط

اوپال آتشین یک اوپال شفاف با رنگهای گرم از زرد تا نارنجی تا طلایی است. حتی اگر معمولاً هیچ بازی رنگی را نداشته باشد، اما گاهی اوقات جلوه هایی به رنگ سبز روشن نشان می دهد. Querétaro در مکزیک متداولترین تامین کننده اوپالهای آتشین است. این اوپالها معمولاً به عنوان اوپال آتشین مکزیکی نامیده می شوند.

اوپال آتشین

17-ژرمژویت2000 دلار در هر قیراط

Jeremejevite یک کانی بورات آلومینیومی نادر است که دارای یونهای فلوراید و هیدروکسید متغیر است. فرمول شیمیایی آن Al6(BO3)5(F,OH)3 است. اولین بار در سال 1883 به خاطر وجودش در کوه Soktui، منطقه Nerschinsk، کوههای Adun-Chilon، سیبری توصیف شد. نام آن از کانی شناس روس به نام Pavel Vladimirovich Eremeev (Jeremejev، آلمانی) (18991830) اخذ شده است.

در مرحله انتهایی هیدروترمال در پگماتیتهای گرانیتی همراه با آلبیت، تورمالین، کوارتز و به ندرت گچ حضور دارند.

 

ژرمژویت

 



نگارنده
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

Geosolutions

علوم زمین، چالشها، ارائه راهکارها، انجام خدمات مشاوره و اجرای مطالعات

image-1

مطالعات زمین شناسی و زمین شناسی مهندسی

image-1

مطالعات لرزه خیزی انواع ساختگاهها

image-1

مطالعات مقاومت الکتریکی زمین (IP/RS/SP)

image-1

مطالعات ناپایداری دامنه ها

image-1

مطالعات انواع ساختارهای زمین شناسی

image-1

ارزیابی ساختگاه انواع سازه ها

image-1

اکتشاف و پی جویی معادن

image-1

مطالعات نشست زمین

image-1

اکتشاف و ارزیابی فنی منابع قرضه

image-1

برآورد فرکانس تشدید و سرعت موج برشی انواع ساختگاهها

image-1

مطالعات تفصیلی معادن

image-1

مغناطیس سنجی

image-1

ارزیابی فنی و اقتصادی معادن و مواد معدنی


Geosolutions

مشاوره و اجرای مطالعات در زمینه های متنوع علوم زمین(مخاطرات زمین شناسی، اکتشاف معدن، آبهای زیرزمینی، آلاینده ها و ...)، انجام مطالعات مربوطه، خدمات ژئوفیزیک مهندسی و اکتشافی، مطالعات زیست محیطی، مطالعات سنجش از دور و ..
تماس از طریق تلگرام با آی دی: geosolutionsir@
تماس از طریق ایمیل به نشانی: geosolutionsir@gmail.com


گروه بندی موضوعی

تاریخ ابزار

گرانترین انواع سنگهای قیمتی دنیا

جمعه, ۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۳۹ ق.ظ

1-الماس آبی 3/93 میلیون دلار در هر قیراط

الماس آبی نوعی الماس است که تمام خصوصیات ذاتی این کانی، به جز عنصر اضافی سنگ با رنگ آبی، را نشان می­دهند. آنها به دلیل مقادیر جزئی از بور که ساختار شبکه بلوری آلوده را می­نمایند، آبی رنگ هستند. الماسهای آبی به زیرمجموعه الماس به نام الماسهای رنگی فانتزی هستند، نام عمومی الماسهایی که رنگهای شدیدی نشان می دهند، تعلق دارند.

این الماس به افتخار صاحب قبلی خود "آبی اوپنهایمر" نامگذاری شد و با قیمت نهایی 57/5 میلیون دلار فروخته شد. در حالیکه الماس ستاره صورتی رکورد گرانترین جواهر فروخته شده را شکست، الماس آبی با 3/93 میلیون دلار در هر قیراط رکورد دار با ارزشترین نوع الماس است.

الماس آبی

2-ژادئیت 3 میلیون دلار در هر قیراط

ژادئیت خالصترین، نادرترین و خوش رنگترین سنگ قیمتی در خانواده Jade است. ژادئیت یک ماده معدنی پیروکسنی با ترکیب مونوکلینیک NaAlSi2O6 است. سختی Mohs آن بسته به ترکیب حدود 6/5 تا 7 است. این ماده معدنی متراکم و دارای وزن مخصوص حدود 3/4 می­باشد.

"گردنبند Hutton-Midivani"، که از 27 مهره یشم بزرگ و با کیفیت تشکیل شده است. پس از بیست دقیقه پیشنهاد مشتاقانه از هشت خریدار، این قطعه به قیمت 27/44 میلیون دلار به Cartier، طراح اصلی گردنبند فروخته شد.

ژادئیت

3-الماس صورتی1/9 میلیون دلار در هر قیراط

الماس صورتی بسیار نادر است. فقط 0001/0 ٪ الماسهای موجود در رنگ صورتی هستند. این یک سنگ قیمتی است که زیبایی و هماهنگی را به جهان می بخشد.

در سال 2017، یک الماس صورتی خیره کننده با وزن 59/60 قیراط در حراج Sotheby’s در هنگ کنگ با رکوردشکنی 71/2 میلیون دلار فروخته شد. به عبارت دیگر هر قیراط 1/19میلیون دلار. این الماس که به عنوان "ستاره صورتی" شناخته می شود، بزرگترین الماس صورتی Fancy Vivid Pink است.

الماس صورتی

4-الماس قرمز1 میلیون دلار در هر قیراط

Red Diamond یک الماس با همان ویژگیهای معدنی الماسهای بی رنگ است که رنگ قرمز را نشان می دهد. آنها معمولاً بیشتر از الماس صورتی یا الماس آبی، به عنوان گرانترین و نادرترین رنگ الماس در جهان شناخته می­شوند.

این نوع مانند الماسهای صورتی از نظر منبع رنگی بسیار مورد بحث است، اما جامعه گوهرشناسی اغلب این دو رنگ را به اتمهای در حال حرکت در ساختار الماس نسبت می­دهد زیرا در هنگام شکلگیری تحت فشار زیادی قرار دارد.

الماس قرمز

5-زمرد305 هزار دلار در هر قیراط

زمرد یک سنگ قیمتی و یک نوع بریل (Be3Al2 (SiO3)6) است که با مقادیر کمی از کروم و گاهی وانادیوم به رنگ سبز در می آید. سختی بریل 5/7 تا 8 در مقیاس Mohs است.

در حراج کریستی به قیمت 5/5 میلیون دلار، به عبارت دیگر در هر قیراط 305000 دلار خریداری شد، قیمتی ترین زمرد در هر قیراط.

زمرد

6-تافیت35 هزار دلار در هر قیراط

 کانی Taaffeite، BeMgAl4O8 به نام کاشف آن Richard Taaffe (19671898) که اولین نمونه، برش خورده و صیقل یافته سنگ قیمتی را در اکتبر 1945 در دوبلین، ایرلند پیدا کرد، نامگذاری گردید. به همین ترتیب، این تنها سنگ قیمتی است که برای اولین بار از یک سنگ تراش خورده شناسایی گشته است. بیشتر قطعات سنگهای قیمتی قبل از Taaffe با اسپینل اشتباه گرفته می شدند. سالها بعد فقط در چند نمونه شناسایی شده و هنوز هم یکی از نادرترین سنگهای قیمتی در جهان است.

آنالیزهای شیمیایی و اشعه ایکس در سال 1951 ترکیبات اصلی تافیت را به عنوان بریلیم، منیزیم و آلومینیوم تأیید کرد. تافیت را  می توان به عنوان اولین کانی حاوی بریلیم و منیزیم به عنوان اجزای اساسی در نظر گرفت.

سردرگمی بین اسپینل و تافیت قابل درک است، زیرا ویژگیهای ساختاری خاصی در هر دو یکسان است. اندرسون و همکاران، تافیت را به عنوان کانی میانی اسپینل به کرایزوبریل طبقه بندی کردند. بر خلاف اسپینل، تافیت خاصیت انکسار دوگانه را نشان می دهد که باعث تمایز بین این دو کانی می شود.

تافیت

7-گراندیدیریت20 هزار دلار در هر قیراط

Grandidierite یک کانی نادر است که ابتدا در سال 1902 در جنوب ماداگاسکار کشف شده است. این کانی به افتخار کاوشگر فرانسوی Alfred Grandidier (19121836) که تاریخ طبیعی ماداگاسکار را مطالعه کرد نامگذاری شد.

هرچه آهن (Fe) بیشتری داشته باشند، گراندیدیرتها بیشتر آبی رنگ به نظر می رسند.

گراندیدیرتها چند رنگی (pleochroism) قوی تریکروئیک را نشان می دهد. این بدان معنی است که بسته به زاویه دید، آنها می توانند سه رنگ مختلف: آبی سبز تیره، بی رنگ (گاهی اوقات زرد بسیار روشن) یا سبز تیره را نشان دهند.

گراندیدیریت

8-سرندیبیت18 هزار دلار در هر قیراط

Serendibite یک کانی سیلیکاته بسیار کمیاب است که برای اولین بار در سال 1902 توسط Dunil Palitha Gunasekera در سریلانکا کشف شد و به نام Serendib، نام قدیمی عربی سریلانکا، نامگذاری گردید.

این کانی در اسکارن مرتبط با متاسوماتیسم بور در سنگهای کربناته وجود دارد که توسط گرانیت نفوذ می کنند. کانیهای همراه با سرندیبییت شامل دیوپسید، اسپینل، فلوگوپیت، اسکاپولیت، کلسیت، ترمولیت، آپاتیت، گراندیدیریت، سینالیت، هیالوفان، یوویت، پارگازیت، کلینوزوئزیت، فورستریت، وارویکیت و گرافیت می باشند.

سرندبیت

9-الماس15 هزار دلار در هر قیراط

در کانی شناسی، الماس یک آلوتروپ بسیار پایدار کربن است. ثبات الماس نسبت به گرافیت کمتر است، اما نرخ تبدیل از الماس به گرافیت در شرایط استاندارد بسیار ناچیز است. الماس به عنوان ماده ای با ویژگیهای فیزیکی فوق العاده مشهور است که بیشتر آن از پیوند کووالانسی قوی بین اتمهای آن نشات می گیرد. به طور خاص، الماس دارای بالاترین سختی و رسانایی گرمایی نسبت به سایر مواد است. این ویژگیها کاربرد عمده صنعتی الماس در ابزارهای برش و پرداخت و کاربردهای علمی در چاقوها و سلولهای سندان الماسه را تعیین می نماید.

الماس

10-اوپال سیاه 15 هزار دلار در هر قیراط

اوپال سیاه استرالیایی با ارزشترین و شناخته شده ترین نوع اوپال است. عقیق سیاه با رنگ تیره مشخص می شود که می تواند از خاکستری تیره تا سیاه باشد. اما این فقط به تون کلی جسم سنگ مربوط می شود و مربوط به طیفهای رنگی موجود در عقیق نیست. برخی افراد انتظار دارند که یک عقیق سیاه کاملاً سیاه باشد (در این صورت کاملاً بی ارزش خواهد بود).

برخلاف عقیقهای معمولی، عقیقهای سیاه عناصر کمیاب اکسید کربن و آهن دارند که باعث تیرگی غیرمعمول سنگ می شوند. رنگهای رنگین کمان در یک عقیق سیاه به دلیل تون تیره، بسیار بهتر از عقیقهای روشنتر برجسته می شوند.

برای مقایسه، عقیقهای سیاه با ارزشترین شکل اوپال هستند، به دلیل رنگ تیره و رنگ آمیزی ناشی از آن. در بالاترین سطح کیفیت، قیمت اوپال سیاه می تواند 15000 دلار استرالیا در هر قیراط برسد. با اینحال، فقط سیاه بودن یک عقیق، آن را با ارزش نمی کند. فاکتورهای زیادی از جمله روشنایی و الگو وجود دارد که ارزش عقیق را تعیین می کند.

اوپال سیاه

11-الکساندریت12 هزار دلار در هر قیراط

الکساندرایت (BeAl2O4) نوعی کریزوبریل است که در طی سالهای 1830 در کوههای اورال، روسیه یافت شد. این ماده معدنی به طرز باورنکردنی در حال تغییر رنگ است که در روشنایی به صورت زمرد در تاریکی یاقوت سرخ می باشد.

انواع الکساندریت بسته به ماهیت نور محیط تغییر رنگ نشان می دهد که به آن  Metamerism (خطای رنگی) می گویند. Metamerism پدیده تغییر رنگ مشاهده شده از سبز به قرمز با تغییر در روشنایی منبع است. الکساندریت از جایگزینی مقیاس کوچک آلومینیوم توسط یونهای کروم در ساختار بلور حاصل می شود که باعث جذب شدید نور در طیف محدودی از طول موجها در ناحیه زرد (580 نانومتر) نور مرئی می شود.

الکساندریت

12-بریل سرخ10 هزار دلار در هر قیراط

بریل قرمز (که قبلاً به آن "bixbite" می گفتند و به عنوان "زمرد قرمز" یا "زمرد اسکارلت (قرمز مایل به زرد)" به بازار عرضه می شد اما باید خاطر نشان گردد که هر دو اصطلاح اخیر با اصطلاحات "زمرد" اکنون تحت مقررات کمیسیون تجارت فدرال در ایالات متحده ممنوع است).

بریل سرخ

13-ماسگراویت6 هزار دلار در هر قیراط

Musgravite یا magnesiotaaffeite-6N’3S یک کانی اکسیدی نادر است که به عنوان سنگ قیمتی استفاده می شود. نوع آن منطقه Ernabella Mission ، Musgrave Ranges، استرالیای جنوبی است، که پس از کشف آن در سال 1967 نامگذاری شد. این عضو خانواده معدنی تافیت است و فرمول شیمیایی آن Be(Mg,Fe,Zn)2Al6O12 است. سختی آن در مقیاس Mohs 8 تا 8/5 است. به دلیل کمیاب بودن، این ماده معدنی می تواند تقریباً به قیمت هر قیراط 35000 دلار آمریکا به فروش برسد.

موسگارویت

14-بنیتوئیت4 هزار دلار در هر قیراط

Benitoite یک باریم سیکلسیلیکات تیتانیوم آبی نادر است که در سرپانتینیت دگرسان شده توسط شرایط هیدروترمال یافت می شود. این کانی در مرزهای صفحه همگرا در دمای پایین و محیطهای فشار زیاد معمول در مناطق فرورانش تشکیل می شود. بنیتوئیت در زیر اشعه ماورا بنفش موج کوتاه، رنگ آبی روشن تا سفید مایل به آبی ، فلورسان می کند. بلورهای بنیتوئیت شفاف تا سفید که به ندرت دیده می شوند، در زیر نور ماورا بنفش موج بلند، نور قرمز فلورسان می کنند.

بنیتوئیت به طور معمول با مجموعه ای از کانیهای غیر معمول، همراه با کاینهای تشکیل دهنده سنگ میزبان وجود دارند. فروانترین کانیهای همراه غالباً شامل: ناترولیت، نپتونیت، خواکینیت، مارپانت و آلبیت می باشند.

بنیتوئیت

15-پودرتیت3 هزار دلار در هر قیراط

Poudretteite یک کانی و سنگ قیمتی بسیار کمیاب است که برای اولین بار در طول دهه 1960 به عنوان بلورهای کوچک در Mont St. Hilaire، کبک، کانادا کشف شد. این کانی برای خانواده Poudrette نامگذاری شد زیرا آنها در منطقه مونت سنت هیلایر که در اصل پودرتیت پیدا شده بود، یک معدن استخراج کردند.

پودرئیت

16-اوپال آتشین2300 دلار در هر قیراط

اوپال آتشین یک اوپال شفاف با رنگهای گرم از زرد تا نارنجی تا طلایی است. حتی اگر معمولاً هیچ بازی رنگی را نداشته باشد، اما گاهی اوقات جلوه هایی به رنگ سبز روشن نشان می دهد. Querétaro در مکزیک متداولترین تامین کننده اوپالهای آتشین است. این اوپالها معمولاً به عنوان اوپال آتشین مکزیکی نامیده می شوند.

اوپال آتشین

17-ژرمژویت2000 دلار در هر قیراط

Jeremejevite یک کانی بورات آلومینیومی نادر است که دارای یونهای فلوراید و هیدروکسید متغیر است. فرمول شیمیایی آن Al6(BO3)5(F,OH)3 است. اولین بار در سال 1883 به خاطر وجودش در کوه Soktui، منطقه Nerschinsk، کوههای Adun-Chilon، سیبری توصیف شد. نام آن از کانی شناس روس به نام Pavel Vladimirovich Eremeev (Jeremejev، آلمانی) (18991830) اخذ شده است.

در مرحله انتهایی هیدروترمال در پگماتیتهای گرانیتی همراه با آلبیت، تورمالین، کوارتز و به ندرت گچ حضور دارند.

 

ژرمژویت

 

هدایت به بالای