ترامپ در آخرین گام تشدید تنشهای تجاری، تعرفه ۲۵ درصد بر فولاد و آلومینیوم را اعلام خواهد کرد
رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ، روز یکشنبه اعلام کرد که دوشنبه تعرفههای جدیدی به میزان ۲۵ درصد بر تمامی واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا معرفی خواهد کرد؛ این تعرفهها علاوه بر عوارض موجود بر فلزات، گامی دیگر در تقویت بازنگری سیاست تجاری وی محسوب میشوند.
ترامپ، در حالی که در هواپیمای Air Force One به خبرنگاران سخن میگفت و در مسیر حرکت به سوی NFL Super Bowl در نیواورلئان بود، همچنین اظهار کرد که تعرفههای متقابل را در روز سهشنبه یا چهارشنبه اعلام خواهد کرد، که قرار است تقریباً بلافاصله اجرایی شود.
او گفت که ایالات متحده تعرفههای اعمالشده توسط سایر کشورها را با همان نرخ اجرا خواهد کرد و این سیاست شامل تمامی کشورها میشود.
ترامپ درباره طرح تعرفههای متقابل اظهار نمود "موضوع بسیار ساده است: اگر آنها از ما تعرفه اعمال کنند، ما نیز به همان صورت از آنها تعرفه اعمال خواهیم کرد".
ترامپ در اولین دوره ریاست جمهوری خود، تعرفههای ۲۵ درصدی بر فولاد و ۱۰ درصدی بر آلومینیوم را وضع نمود؛ اما سپس به چندین شریک تجاری، از جمله کانادا، مکزیک و برزیل، سهمیههای معاف از تعرفه اختصاص داد.
رئیسجمهور پیشین، جو بایدن، این معافیتها را به بریتانیا، ژاپن و اتحادیه اروپا گسترش داد، و بهرهوری از ظرفیت کارخانههای فولاد آمریکا در سالهای اخیر کاهش یافته است.
بر اساس دادههای دولتی و مؤسسه آهن و فولاد آمریکا، بزرگترین منابع واردات فولاد به ایالات متحده شامل کانادا، برزیل و مکزیک هستند، که پس از آن به ترتیب کره جنوبی و ویتنام قرار میگیرند.
کانادا، با فاصلهای زیاد، بزرگترین تأمینکننده آلومینیوم اولیه به ایالات متحده محسوب میشود و در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۴، ۷۹ درصد از کل واردات این فلز را تأمین کرده است. همچنین، مکزیک به عنوان یکی از تأمینکنندگان اصلی ضایعات آلومینیوم و آلیاژهای آلومینیوم شناخته میشود.
نرخهای تطبیقی
ترامپ اعلام کرد که روز سهشنبه یا چهارشنبه یک کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد تا اطلاعات دقیقی درباره طرح تعرفههای متقابل ارائه دهد. او افزود که نخستین بار روز جمعه از برنامه خود برای اعمال این تعرفهها پرده برداشته است تا اطمینان حاصل کند که ایالات متحده بهطور برابر با سایر کشورها رفتار میشود.
رئیسجمهور جدید ایالات متحده مدتهاست که از تعرفه ۱۰ درصدی اتحادیه اروپا بر واردات خودرو، که بسیار بالاتر از نرخ ۲.۵ درصدی آمریکا برای خودروهای وارداتی است، شکایت دارد. او مکرراً اظهار میکند که اروپا "خودروهای ما را نمیپذیرد"، در حالی که هر ساله میلیونها خودرو را به سمت غرب، از طریق اقیانوس اطلس، صادر میکند.
با این حال، ایالات متحده یک تعرفه ۲۵ درصدی بر وانتهای پیکاپ اعمال میکند، که منبع سود مهمی برای خودروسازان دیترویت، یعنی جنرال موتورز، فورد و بخش آمریکایی Stellantis بهشمار میرود.
بر اساس دادههای سازمان تجارت جهانی، میانگین وزنی تعرفه تجاری ایالات متحده حدود ۲.۲ درصد است، در حالی که این رقم برای هند ۱۲ درصد، برزیل ۶.۷ درصد، ویتنام ۵.۱ درصد و کشورهای اتحادیه اروپا ۲.۷ درصد است.
میانگین نرخهای تعرفهای ایالات متحده و ۱۵ شریک تجاری برتر آن
نرخ تعرفههای «کشورِ دارای بیشترین مزایا» (MFN) بر اساس کشور، شامل میانگین ساده کل محصولات و میانگین موزون تجارت، به درصد.