Geosolutions

مشاوره در حوزه های زمین شناسی، معدن، سرمایه گذاری
پنجشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۴، ۰۷:۱۹ ب.ظ

پتانسیل خودروهای الکتریکی برای کربن‌زدایی در صنعت معدن

با توجه به اینکه صنعت معدن به دنبال راه‌های جدیدی برای کربن‌زدایی عملیات خود است، هرگونه برنامه‌ای احتمالاً شامل جایگزینی تجهیزات مصرف‌کننده دیزل با گزینه‌های باتری‌محور خواهد بود. اما این کار تا چه حد آسان خواهد بود؟

با توجه به اینکه نگرانی‌های زیست‌محیطی اکنون به طور کامل در مرکز تصمیم‌گیری‌های استراتژیک در صنعت معدن جهانی قرار دارند، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که یکی از بزرگ‌ترین مسائل این بخش، استفاده گسترده از سوخت‌های فسیلی، با گذر به خودروهای الکتریکی (EVs) مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس تحقیقات اخیر ازGlobalData، کل بخش معدن و فلزات، اگرچه بزرگ‌ترین عامل انتشار گازهای گلخانه‌ای سالانه نیست، بین 4 درصد تا 7 درصد از انتشارات جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی احتمالاً با تلاش صنعت برای کربن‌زدایی، برجسته‌تر خواهد شد.

انتشارات در عملیات معدنی عمدتاً از فعالیت‌های مستقیم تحت عنوان scope1، مانند وسایل نقلیه در محل و نیروگاه‌ها، و انتشارات غیرمستقیم (scope2) ناشی از مصرف انرژی، مانند استفاده از برق یا تولید گرما و بخار، ناشی می‌شود.

Alex Phillips، تحلیلگر انتقال انرژی درGlobalData، می‌گوید: در اکثر موارد، شرکت‌های معدنی سال 2050 را به عنوان سال دستیابی به انتشارات عملیاتی صفر خالص،  یعنی  scope1 و scope2، هدف‌گذاری کرده‌اند.

فیلیپس می‌افزاید: چند شرکت هدف‌گذاری کرده‌اند که تا آن سال به انتشارات صفر خالص در scope3 نیز دست یابند، و تعداد کمی قصد دارند زودتر به صفر خالص برسند، و به Fortescue اشاره می‌کند که هدف‌گذاری کرده است تا سال 2030 به «صفر واقعی» در عملیات سنگ آهن خود در استرالیا دست یابد.

انتشارات scope3 مهم‌ترین عامل در کل انتشارات صنعت معدن در زنجیره ارزش آن هستند. این انتشارات شامل انتشارات غیرمستقیم ناشی از فعالیت‌های مرتبط با یک سازمان اما خارج از مالکیت یا کنترل آن‌ها می‌شود. این شامل تولید بالادستی سوخت‌های مورد استفاده در عملیات معدنی یا فرآیندهای ذوب، پالایش و تولید پایین‌دستی با استفاده از سنگ معدن استخراج‌شده است.

الکتریکی‌سازی: یکی از پنج گزینه برای کربن‌زدایی معدن

با تلاش شرکت‌های معدنی برای کاهش انتشار کربن، بسیاری شروع به سرمایه‌گذاری در ناوگان‌های معدنی باتری‌محور و الکتریکی کرده‌اند، در حالی که به هدف بلندمدت جابجایی دیزل متعهد هستند.

فیلیپس می‌گوید: پنج فناوری کلیدی برای کربن‌زدایی در صنعت معدن وجود دارد، و مجموعه‌ای از فناوری‌های انتقال انرژی باید برای کربن‌زدایی عملیات معدنی به کار گرفته شوند.

این پنج فناوری شامل الکتریکی‌سازی، سوخت‌های جایگزین، انرژی تجدیدپذیر، هیدروژن و جذب، استفاده و ذخیره‌سازی کربن هستند.

فیلیپس می‌افزاید که بخش معدن فضای زیادی برای کربن‌زدایی عملیات خود دارد، اما آیا اراده لازم را دارد، آیا فناوری مورد نیاز در دسترس است و این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد؟

او می‌گوید که برخی سوخت‌های جایگزین در حال حاضر در دسترس هستند و در صنعت معدن استفاده می‌شوند، اما عرضه کنونی برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد کافی نیست و همراه با نیاز به کاهش هزینه‌ها و پیشرفت‌های فناوری بیشتر، سوخت‌های جایگزین احتمالاً تا سال 2030 به طور گسترده در دسترس خواهند بود.

فیلیپس در مورد الکتریکی‌سازی می‌افزاید که سیستم‌های trolley-assist در حال حاضر در دسترس هستند و در معدن‌کاری پیاده‌سازی شده‌اند، و شرکت‌هایی مانند BHP و Boliden از این فناوری برای دستیابی به افزایش بهره‌وری عملیاتی و کاهش انتشارات استفاده می‌کنند.

با این حال، او می‌افزاید: استقرار گسترده کامیون‌های باتری‌محور هنوز سال‌ها فاصله دارد، به دلیل چالش‌هایی مانند محدودیت‌های باتری و افزایش عظیم تقاضای انرژی که به دلیل الکتریکی‌سازی کامل رخ خواهد داد. در نتیجه، انتظار می‌رود که این فناوری تا سال 2040 به طور گسترده در معدن‌کاری در دسترس باشد.

در مورد هیدروژن و جذب مستقیم هوا، فیلیپس می‌گوید که این‌ها هنوز فناوری‌های نوپا هستند و انتظار می‌رود بین سال‌های 2040 تا 2050 از نظر تجاری قابل‌اجرا شوند.

هیدروژن می‌تواند برای احتراق معمولی یا در سلول‌های سوختی استفاده شود و پتانسیل قابل‌توجهی برای کربن‌زدایی صنعت معدن ارائه می‌دهد. فیلیپس می‌گوید که شرکت‌های معدنی در حال بررسی کاربرد هیدروژن کم‌کربن برای کربن‌زدایی ناوگان به عنوان سوخت جایگزین برای وسایل نقلیه معدنی هستند.

با این حال، فیلیپس اظهار می‌کند که دشواری ذخیره و حمل‌ونقل هیدروژن به دلیل اندازه مولکولی کوچک آن، نبود زیرساخت‌های مناسب و هزینه بالای تولید هیدروژن کم‌کربن، همگی موانعی برای پذیرش تجاری هستند.

شارژ: چالشی برای وسایل نقلیه معدنی الکتریکی

Bruce Warner، مدیر بخش حمل‌ونقل جهانی درHitachi Energy، می‌گوید که دسترسی به نیروی الکتریکی بزرگ‌ترین چالش برای تأمین انرژی معدن با انرژی پاک است.

همچنین مشکلاتی در ارتباط با اتصال و شارژ خودروهای الکتریکی وجود دارد. فناوری شارژ برای وسایل نقلیه معدنی کوچک‌تر کاملاً بالغ است، اما برای وسایل نقلیه بزرگ‌تر، که به چندین مگاوات نیاز دارند، این فناوری نیاز به زمان و سرمایه‌گذاری دارد تا به مرحله‌ای برسد که بتوان به طور گسترده از آن استفاده کرد.

وارنر پیشنهاد می‌کند که صنعت باید تلاش بیشتری برای توسعه یک سیستم اتصال خودکار انجام دهد تا توسعه یک شارژر جدید.

وارنر ادامه می‌دهد که وسایل نقلیه معدنی باید بازطراحی شوند تا بسته‌های باتری با ظرفیت کافی حمل کنند و مهم‌تر از آن، بتوانند به سرعت شارژ شوند، به‌گونه‌ای که بهره‌وری یک کامیون باتری‌محور معادل کامیون دیزلی باشد. او همچنین چالشی را در غلبه بر تردید قابل‌درک برای پذیرش فناوری جدید از سوی معدن‌کاران، تولیدکنندگان اصلی کامیونها (OEMs) و تأمین‌کنندگان زیرساخت می‌بیند.

وقتی از وارنر پرسیده شد که آیا تجهیزات باتری‌محور در نهایت جایگزین تمام کامیون‌های سوخت فسیلی خواهند شد، او می‌گوید که خودروهای الکتریکی به نظر می‌رسد بهترین مسیر برای اکثر کاربردها در معادن باشند. او می‌افزاید: ممکن است مواردی وجود داشته باشد که شارژ دینامیک بهتر باشد، اما حتی در اینجا وسایل نقلیه احتمالاً باتری خواهند داشت. هیدروژن یا دیزل ممکن است در کاربردهای خاصی مانند وسایل نقلیه اضطراری استفاده شوند.

وارنر همچنین نگرانی‌های ایمنی اضافی را برای اپراتورهای معدن، ، مانند آتش‌سوزی باتری‌ها مطرح کرد. او می‌گوید: ایمنی مهم است، صرف‌نظر از منبع انرژی، اما با اقدامات ایمنی مناسب، کامیون‌های باتری‌محور نباید خطر بیشتری نسبت به کامیون‌های دیزلی ایجاد کنند.

او نتیجه می‌گیرد که وسایل نقلیه باتری‌محور برای حمایت از حرکت به سمت صفر خالص در معدن‌کاری ضروری هستند، زیرا در بسیاری از معادن، حمل‌ونقل بزرگ‌ترین منبع انتشار دی‌اکسید کربن است.

پیشرفت در استقرار خودروهای الکتریکی در معدن

شرکت‌های معدنی به طور فزاینده‌ای به الکتریکی‌سازی به عنوان راهی برای پاسخگویی به نیازهای زیست‌محیطی خود روی می‌آورند.

با این حال، با وجود پیشرفت‌های اخیر فناوری، فناوری باتری برای تأمین انرژی کامیون‌های بزرگ معدنی سطحی هنوز در مرحله تکاملی است، و فناوری باتری سلول سوختی هیدروژنی نیز در چندین سایت در سراسر جهان، 2025 با عنوان "توسعه خودروهای الکتریکی در معدن سطحی و زیرزمینی، در حال آزمایش است .

تا آوریل 2025، GlobalData بیش از 293 دستگاه کامیون بار، حمل و تخلیه (LHD) و 89 دستگاه کامیون معدنی الکتریکی را که در معادن زیرزمینی در سراسر جهان فعالیت می‌کنند، ردیابی کرده بود. برای معادن سطحی، استفاده از کامیون‌های معدنی الکتریکی در حال افزایش است. طبق این گزارش، 271 دستگاه کامیون trolley-assist  و 387  دستگاه کامیون باتری‌محور سطحی در زمان تهیه گزارش در حال فعالیت بودند

گزارش می‌افزاید که بزرگ‌ترین جمعیت کامیون‌های باتری‌محور در چین (278 دستگاه)، پس از آن جمهوری گینه (  دستگاه30) و تایلند (25 دستگاه) بوده است.

هزینه‌های نگهداری پایین‌تر، انتشارات صفر اگزوز و آلودگی صوتی حداقل از جمله مزایای کلیدی استفاده از کامیون‌های باتری‌محور و سلول سوختی هیدروژنی هستند.

کاهش قابل‌توجه هزینه‌های تهویه معادن زیرزمینی، مصرف انرژی کارآمدتر و کاهش هزینه‌های عملیاتی از جمله عوامل اصلی تقویت‌کننده استقرار کامیون‌های LHD الکتریکی و سایر کامیون‌ها هستند.

با این حال، گزارش GlobalData می‌افزاید که با وجودمزایای متعدد ارائه‌شده توسط تجهیزات الکتریکی، چالش‌های خاصی برای معدن‌کارانی که به دنبال افزایش پذیرش هستند، باقی مانده است.

به عنوان مثال، در حال حاضر سرمایه‌گذاری اولیه بالاتری برای خرید تجهیزات باتری‌محور مورد نیاز است، و با وجود بهبود مداوم، باتری‌ها ظرفیت محدودی دارند.

گزارش همچنین به زمان رانندگی کوتاه‌تر بین شارژ/تعویض بسته‌های باتری در مقایسه با سوخت‌گیری تجهیزات دیزلی اشاره کرد.

تطبیق و تغییر

نماینده‌ای از شرکت معدنی جهانیFortescue ، بدون مشخص کردن بازه زمانی، می‌گوید که با ادامه اجرای برنامه کربن‌زدایی ما در این دهه، تمرکز ما بر جایگزینی تدریجی تجهیزات مصرف‌کننده دیزل با گزینه‌های بدون انتشار و استقرار حدود 2 تا 3 گیگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر و ذخیره‌سازی باتری برای تأمین انرژی عملیات سنگ آهن ما است.

آن‌ها ادامه می‌دهند که چالش‌های فنی مرتبط با کربن‌زدایی وجود دارد و خواهد داشت و به عنوان بخشی از رسیدگی به این چالش‌ها، فناوری‌های موجود باید تطبیق داده شوند و به روش‌های جدیدی به کار گرفته شوند، و فناوری‌های کاملاً جدیدی نیز باید توسعه یابند.

Fortescue  ادعا می‌کند که متعهد به دستیابی به هدف 2030 خود برای 'صفر واقعی' بدون استفاده از جبران‌های کربنی داوطلبانه است. بنابراین، در دسترس بودن فناوری (از جمله در دسترس بودن زنجیره تأمین کالاها و خدمات مرتبط) و بلوغ فناوری مسائل کلیدی هستند.

در ژوئن 2022،Fortescue Metals  همکاری با تولیدکننده تجهیزات Liebherr را برای توسعه کامیون‌های حمل معدنی مبتنی بر فناوری سبز اعلام کرد، و انتظار می‌رود این مشارکت به انتقال ناوگان دیزلی Fortescue به یک ناوگان معدنی سبز تا سال 2030 کمک کند. Fortescue اعلام کرد که بر اساس برآورد جایگزینی ناوگان و هزینه‌های سرمایه‌ای پایدار، 120 دستگاه کامیون حمل از Liebherr خریداری خواهد کرد.

توسعه مداوم

فرآیند الکتریکی‌سازی و افزایش استفاده از باتری چندین سال است که ادامه دارد، و غول معدنی Vale در اواخر سال 2022 دو دستگاه کامیون باتری‌محور 72 تنی off-highway را از Xuzhou Construction Machinery Group  چین دریافت کرد، و این وسایل نقلیه سپس در معادن Água Limpa در برزیل و Sorowako در اندونزی آزمایش شدند.

در بیانیه‌ای که در آن زمان منتشر شد، این شرکت معدنی برزیلی ادعا کرد که این کامیون‌ها، که هیچ دی‌اکسید کربنی منتشر نمی‌کنند، اولین کامیون‌هایی بودند که توسط یک شرکت معدنی جهانی استفاده شدند.

در سال 2024، Vale و Caterpillar اعلام کردند که کامیون‌های بزرگ باتری‌محور و سیستم‌های انتقال انرژی را آزمایش خواهند کرد و استفاده از کامیون‌های با سوخت اتانول را بررسی می‌کنند. طبق بیانیه‌ای ازVale، این امر به این شرکت معدنی کمک خواهد کرد تا به اهداف خود برای کاهش 33 درصدی انتشارات کربن scope1 و  scope2 تا سال 2030 دست یابد.

در ابتدای سال 2025، Vale و Caterpillar یک توافق‌نامه چارچوب جهانی پنج‌ساله را اعلام کردند تا «همکاری خود را گسترش دهند و بر بهره‌وری، نوآوری و ابتکارات کاهش کربن تمرکز کنند»، چیزی که هر دو شرکت گفتند، هزینه‌های عملیاتی را کاهش خواهد داد و کارایی دارایی‌ها را افزایش خواهد داد.

توافق Vale و Caterpillar شامل توسعه یک کامیون حمل دو گانه سوز است که با دیزل و اتانول کار می‌کند و در ابتدا ظرفیت حمل 240 تن را خواهد داشت. استفاده از سوخت دیزل در حال حاضر 15 درصد از انتشارات معادل دی‌اکسید کربن مستقیم Vale در عملیات را تشکیل می‌دهد.

João Turchetti، مدیر مهندسی کربن‌زداییVale، در فوریه اظهار داشت: کربن‌زدایی یک چالش بزرگ است که تنها با سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌هایی مانند سوخت‌های جایگزین و الکتریکی‌سازی برای کاهش انتشارات بدون به خطر انداختن کارایی و ایمنی قابل غلبه است.

طبق گفتهGlobalData، در حالی که همه فناوری‌های انتقال انرژی پتانسیل کمک به تلاش‌های کربن‌زدایی را دارند، بسیاری هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند و با چالش‌های متعددی برای پذیرش توسط صنعت معدن مواجه‌اند.

تحلیل و جمع‌بندی

گزارش ارائه‌شده به بررسی پتانسیل خودروهای الکتریکی (EVs) و سایر فناوری‌های انتقال انرژی برای کربن‌زدایی صنعت معدن می‌پردازد. این موضوع برای تحلیلگران بازار کامودیتی‌ها و سرمایه‌گذاران، به‌ویژه در بخش‌های فلزات و مواد معدنی، از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا کربن‌زدایی نه‌تنها یک الزام زیست‌محیطی، بلکه یک عامل کلیدی در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و رقابتی شرکت‌های معدنی است.

1. اهمیت کربن‌زدایی در صنعت معدن

- صنعت معدن و فلزات عامل انتشار 4 تا 7 درصد از گازهای گلخانه‌ای جهانی است، که عمدتاً از انتشارات Scope1 (فعالیت‌های مستقیم مانند وسایل نقلیه و نیروگاه‌ها) و Scope2 (مصرف برق و تولید گرما) ناشی می‌شود. انتشارات Scope3 (فعالیت‌های غیرمستقیم در زنجیره ارزش) بزرگ‌ترین سهم را دارند.

- هدف‌گذاری بسیاری از شرکت‌های معدنی برای دستیابی به انتشارات صفر خالص تا سال 2050، و در مواردی مانند Fortescue تا سال 2030 برای «صفر واقعی»، نشان‌دهنده فشار فزاینده برای کربن‌زدایی است. این موضوع می‌تواند بر هزینه‌های عملیاتی، سرمایه‌گذاری‌ها و ارزش سهام شرکت‌های معدنی تأثیر بگذارد.

2. فناوری‌های کلیدی کربن‌زدایی

- پنج فناوری اصلی برای کربن‌زدایی شامل الکتریکی‌سازی، سوخت‌های جایگزین، انرژی تجدیدپذیر، هیدروژن و جذب کربن هستند. الکتریکی‌سازی، به‌ویژه استفاده از خودروهای الکتریکی، به دلیل پتانسیل کاهش انتشارات Scope1، در کانون توجه قرار دارد.

- سیستم‌های trolley-assist در حال حاضر توسط شرکت‌هایی مانند BHP و Boliden استفاده می‌شوند و بهره‌وری عملیاتی و کاهش انتشارات را به همراه دارند. با این حال، استقرار گسترده کامیون‌های باتری‌محور به دلیل محدودیت‌های باتری و نیاز به زیرساخت‌های شارژ تا سال 2040 به تأخیر خواهد افتاد.

- هیدروژن و جذب مستقیم هوا فناوری‌های نوپایی هستند که تا سال‌های 2050-2040 به طور تجاری قابل‌اجرا نخواهند شد، به دلیل چالش‌هایی مانند هزینه‌های بالا و کمبود زیرساخت.

3. چالش‌های الکتریکی‌سازی

- دسترسی به نیروی الکتریکی و زیرساخت‌های شارژ، به‌ویژه برای کامیون‌های بزرگ معدنی که به چندین مگاوات نیاز دارند، یک مانع اصلی است. فناوری شارژ برای وسایل نقلیه کوچک‌تر بالغ است، اما برای وسایل نقلیه بزرگ‌تر نیاز به سرمایه‌گذاری و زمان دارد.

- طراحی مجدد وسایل نقلیه برای حمل باتری‌های با ظرفیت بالا و شارژ سریع، به‌گونه‌ای که بهره‌وری آن‌ها با کامیون‌های دیزلی برابری کند، یک چالش فنی است. همچنین، تردید معدن‌کاران و تولیدکنندگان تجهیزات برای پذیرش فناوری جدید، پذیرش را کند می‌کند.

- نگرانی‌های ایمنی، مانند خطر آتش‌سوزی باتری‌ها، نیازمند اقدامات ایمنی دقیق است، اما با مدیریت مناسب، کامیون‌های باتری‌محور نباید خطر بیشتری نسبت به کامیون‌های دیزلی داشته باشند.

4. پیشرفت‌های کنونی

- تا آوریل 2025، بیش از 293 دستگاه کامیون LHD و 89 دستگاه کامیون معدنی الکتریکی در معادن زیرزمینی و 271 دستگاه کامیون trolley-assist و 387 دستگاه کامیون باتری‌محور در معادن سطحی در حال فعالیت هستند. چین، گینه و تایلند پیشرو در استفاده از کامیون‌های باتری‌محور هستند.

- مزایای کامیون‌های الکتریکی شامل هزینه‌های نگهداری پایین‌تر، انتشارات صفر اگزوز، کاهش آلودگی صوتی و صرفه‌جویی در هزینه‌های تهویه معادن زیرزمینی است. با این حال، سرمایه‌گذاری اولیه بالا و زمان رانندگی محدود بین شارژها همچنان چالش‌هایی هستند.

- ابتکارات شرکت‌هایی مانند Fortescue همکاری با Liebherr برای کامیون‌های سبز، Vale آزمایش کامیون‌های باتری‌محور و دوگانه سوز با Caterpillar و آزمایش فناوری سلول سوختی هیدروژنی نشان‌دهنده حرکت صنعت به سمت کربن‌زدایی است.

 

تحلیل نمودار

نمودار ارائه‌شده تحت عنوان "تجهیزات الکتریکی بر اساس شرکت" اطلاعاتی را درباره تعداد تجهیزات الکتریکی مورد استفاده در عملیات معدنی توسط شرکت‌های مختلف تا آوریل 2025 ارائه می‌دهد. این داده‌ها توسط GlobalData جمع‌آوری شده و به سه دسته تجهیزات تقسیم می‌شوند: لودرها/حمل و تخلیه(Loaders/Load Haul Dump)، کامیون‌های معدنی (Mining Truck) و کامیون‌های معدنی زیرزمینی (Underground Mining Truck) . این نمودار در مورد پتانسیل خودروهای الکتریکی برای کربن‌زدایی در صنعت معدن است و اطلاعات ارزشمندی برای تحلیلگران بازار کامودیتی‌ها و سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

1. بررسی تعداد تجهیزات الکتریکی توسط شرکت‌ها

First Quantum Minerals: این شرکت با 133 دستگاه کامیون معدنی (Mining Truck) در صدر قرار دارد و بیشترین تعداد تجهیزات الکتریکی را در میان شرکت‌های ذکرشده داراست. این نشان‌دهنده تعهد قابل‌توجه این شرکت به الکتریکی‌سازی ناوگان معدنی خود است.

Shandong Gold: با 69 دستگاه لودر/حمل و تخلیه(Loaders/Load Haul Dump)، این شرکت در استفاده از این نوع تجهیزات پیشرو است، که نشان‌دهنده تمرکز بر عملیات زیرزمینی یا بارگیری الکتریکی است.

Jinchuan GroupوChina Datang: هر دو با 50 دستگاه کامیون معدنی (Mining Truck) در جایگاه بعدی قرار دارند، که نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در کامیون‌های الکتریکی برای عملیات سطحی است.

Boliden: این شرکت با 39 دستگاه لودر/حمل و تخلیه و 2 دستگاه کامیون معدنی زیرزمینی، ترکیبی از تجهیزات را به کار گرفته است. Boliden در مقاله قبلی نیز به عنوان یکی از پیشگامان استفاده از سیستم‌های trolley-assist ذکر شده بود.

Agnico Eagle: با 35 دستگاه لودر/حمل و تخلیه و 2 دستگاه کامیون معدنی زیرزمینی، این شرکت نیز روی تجهیزات الکتریکی برای عملیات زیرزمینی تمرکز دارد.

سایر شرکت‌ها: شرکت‌هایی مانند China General Nuclear Power   31 دستگاه کامیون معدنی، Winning International Group  30 دستگاه کامیون معدنی، Vale   27 دستگاه لودر/حمل و تخلیه و 5 دستگاه کامیون معدنی زیرزمینی، Luossavaara-Kiirunavaara  25 دستگاه کامیون معدنی، China Minmetals  25 دستگاه کامیون معدنی، China National Nuclear  23 دستگاه کامیون معدنی، Shandong Hongda Baili Mining  20 دستگاه کامیون معدنی، ARMZ Uranium  20 دستگاه لودر/حمل و تخلیه، و Exxaro Resources 20 دستگاه کامیون معدنی نیز در این فهرست حضور دارند.

2. تمرکز جغرافیایی و نوع تجهیزات

 مطابق گزارش، کشورهای چین، گینه و تایلند در استفاده از کامیون‌های باتری‌محور پیشرو هستند. حضور شرکت‌های چینی مانند Shandong Gold، Jinchuan Group، China Datang، China General Nuclear Power، China Minmetals، China National Nuclear  و Shandong Hongda Baili Mining در این نمودار، این ادعا را تأیید می‌کند. چین به وضوح در الکتریکی‌سازی تجهیزات معدنی پیشگام است.

شرکت‌های کانادایی مانند First Quantum Minerals و Agnico Eagle و اروپایی (مانند Boliden و Luossavaara-Kiirunavaara نیز حضور دارند، که نشان‌دهنده پذیرش جهانی این فناوری است.

کامیون‌های معدنی (Mining Truck) که عمدتاً برای عملیات سطحی استفاده می‌شوند، بیشترین تعداد را در میان تجهیزات دارند مانندFirst Quantum Minerals، Jinchuan Group  و China Datang . این نشان‌دهنده تمرکز بیشتر بر الکتریکی‌سازی در معادن سطحی است، که با داده‌های گزارش (271 دستگاه کامیون trolley-assist و 387 دستگاه کامیون باتری‌محور سطحی) هم‌خوانی دارد.

لودرها/حمل و تخلیه (Loaders/Load Haul Dump) بیشتر در عملیات زیرزمینی استفاده می‌شوند مانند Shandong Gold، Boliden وVale، که با مزایای ذکرشده (کاهش هزینه‌های تهویه و آلودگی صوتی) مطابقت دارد.

3. ارتباط با محتوی گزارش

نمودار تأیید می‌کند که الکتریکی‌سازی در صنعت معدن در حال گسترش است، همان‌طور که متن گزارش قید شده است 293 دستگاه کامیون LHD و 89 دستگاه کامیون معدنی زیرزمینی تا آوریل 2025 در حال فعالیت بوده اند.

شرکت‌هایی مانند First Quantum Minerals و Shandong Gold که در نمودار برجسته هستند، نشان‌دهنده پیشگامی در پذیرش فناوری الکتریکی هستند، که با هدف کربن‌زدایی و کاهش انتشارات scope1 (مانند حمل‌ونقل) هم‌راستاست.

حضور شرکت‌هایی با تمرکز بر عملیات زیرزمینی مانند Shandong Gold و Agnico Eagle با مزایای ذکرشده، مانند کاهش هزینه‌های تهویه و مصرف انرژی کارآمدتر، هم‌خوانی دارد.

4. پیامدهای بازار

شرکت‌های پیشرو در الکتریکی‌سازی مانندFirst Quantum Minerals، Shandong Gold  و Boliden  احتمالاً از کاهش هزینه‌های عملیاتی (مانند نگهداری و تهویه) و بهبود شهرت زیست‌محیطی سود خواهند برد، که می‌تواند ارزش سهام آن‌ها را افزایش دهد.

 افزایش استفاده از تجهیزات الکتریکی، تقاضا برای فلزات مورد نیاز در باتری‌ها (مانند لیتیوم، نیکل و کبالت) و زیرساخت‌های شارژ (مانند مس) را افزایش خواهد داد، که فرصت‌هایی برای تولیدکنندگان این مواد ایجاد می‌کند.

تمرکز چین بر الکتریکی‌سازی می‌تواند این کشور را به یک بازیگر کلیدی در زنجیره تأمین تجهیزات معدنی الکتریکی و فلزات باتری تبدیل کند، که بر بازارهای جهانی تأثیر خواهد گذاشت.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری: شرکت‌های پیشرو در الکتریکی‌سازی مانند First Quantum Minerals، Shandong Gold  و Boliden می‌توانند گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری باشند، زیرا احتمالاً از مزایای رقابتی (کاهش هزینه‌ها و شهرت زیست‌محیطی) بهره‌مند خواهند شد. سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت‌ها یا ETFهای مرتبط با معدن‌کاری پایدار توصیه می‌شود.

تقاضا برای فلزات باتری: افزایش استفاده از کامیون‌های باتری‌محور، تقاضا برای لیتیوم، نیکل، کبالت و مس را تقویت خواهد کرد. سرمایه‌گذاری در تولیدکنندگان این فلزات یا ETFهای مرتبط با فلزات باتری می‌تواند بازده خوبی داشته باشد.

تمرکز جغرافیایی: چین به عنوان پیشرو در الکتریکی‌سازی، نقش مهمی در بازار تجهیزات معدنی و فلزات باتری خواهد داشت. سرمایه‌گذاران باید به تحولات در زنجیره تأمین چین و تأثیر آن بر قیمت‌ها و عرضه جهانی توجه کنند.

مدیریت ریسک: با توجه به هزینه‌های اولیه بالا برای تجهیزات الکتریکی (همان‌طور که در گزارش ذکر شد)، سرمایه‌گذاران باید ریسک‌های مالی شرکت‌های معدنی را در نظر بگیرند. تنوع‌بخشی به پرتفوی با سرمایه‌گذاری در مناطق و شرکت‌های مختلف می‌تواند این ریسک را کاهش دهد.

نظارت مستمر: تحلیلگران باید پیشرفت‌های فناوری در تجهیزات الکتریکی، به‌ویژه در باتری‌ها و زیرساخت‌های شارژ، را رصد کنند. همچنین، پیگیری تعهدات کربن‌زدایی شرکت‌ها و تأثیر آن‌ها بر عملکرد مالی و رقابتی ضروری است.

این نمودار و گزارش مرتبط با آن نشان‌دهنده یک روند رو به رشد در الکتریکی‌سازی صنعت معدن هستند که فرصت‌های قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پیشرو و فلزات مرتبط با باتری ایجاد می‌کند، اما نیازمند توجه به ریسک‌های فنی و مالی است.



نوشته شده توسط
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

Geosolutions

مشاوره در حوزه های زمین شناسی، معدن، سرمایه گذاری

Geosolutions

مشاوره و اجرای مطالعات در زمینه های متنوع علوم زمین(مخاطرات زمین شناسی، اکتشاف معدن، آبهای زیرزمینی و ...)، انجام مطالعات مربوطه، خدمات ژئوفیزیک مهندسی و اکتشافی، مطالعات سنجش از دور، مشاوره سرمایه گذاری تخصصی و ..
تماس از طریق تلگرام با آی دی: geosolutionsir@
تماس از طریق ایمیل به نشانی: geosolutionsir@gmail.com
09100625034

طبقه بندی موضوعی
Cryptocurrency Prices by Coinlib

با توجه به اینکه صنعت معدن به دنبال راه‌های جدیدی برای کربن‌زدایی عملیات خود است، هرگونه برنامه‌ای احتمالاً شامل جایگزینی تجهیزات مصرف‌کننده دیزل با گزینه‌های باتری‌محور خواهد بود. اما این کار تا چه حد آسان خواهد بود؟

با توجه به اینکه نگرانی‌های زیست‌محیطی اکنون به طور کامل در مرکز تصمیم‌گیری‌های استراتژیک در صنعت معدن جهانی قرار دارند، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که یکی از بزرگ‌ترین مسائل این بخش، استفاده گسترده از سوخت‌های فسیلی، با گذر به خودروهای الکتریکی (EVs) مورد توجه قرار گیرد.

بر اساس تحقیقات اخیر ازGlobalData، کل بخش معدن و فلزات، اگرچه بزرگ‌ترین عامل انتشار گازهای گلخانه‌ای سالانه نیست، بین 4 درصد تا 7 درصد از انتشارات جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی احتمالاً با تلاش صنعت برای کربن‌زدایی، برجسته‌تر خواهد شد.

انتشارات در عملیات معدنی عمدتاً از فعالیت‌های مستقیم تحت عنوان scope1، مانند وسایل نقلیه در محل و نیروگاه‌ها، و انتشارات غیرمستقیم (scope2) ناشی از مصرف انرژی، مانند استفاده از برق یا تولید گرما و بخار، ناشی می‌شود.

Alex Phillips، تحلیلگر انتقال انرژی درGlobalData، می‌گوید: در اکثر موارد، شرکت‌های معدنی سال 2050 را به عنوان سال دستیابی به انتشارات عملیاتی صفر خالص،  یعنی  scope1 و scope2، هدف‌گذاری کرده‌اند.

فیلیپس می‌افزاید: چند شرکت هدف‌گذاری کرده‌اند که تا آن سال به انتشارات صفر خالص در scope3 نیز دست یابند، و تعداد کمی قصد دارند زودتر به صفر خالص برسند، و به Fortescue اشاره می‌کند که هدف‌گذاری کرده است تا سال 2030 به «صفر واقعی» در عملیات سنگ آهن خود در استرالیا دست یابد.

انتشارات scope3 مهم‌ترین عامل در کل انتشارات صنعت معدن در زنجیره ارزش آن هستند. این انتشارات شامل انتشارات غیرمستقیم ناشی از فعالیت‌های مرتبط با یک سازمان اما خارج از مالکیت یا کنترل آن‌ها می‌شود. این شامل تولید بالادستی سوخت‌های مورد استفاده در عملیات معدنی یا فرآیندهای ذوب، پالایش و تولید پایین‌دستی با استفاده از سنگ معدن استخراج‌شده است.

الکتریکی‌سازی: یکی از پنج گزینه برای کربن‌زدایی معدن

با تلاش شرکت‌های معدنی برای کاهش انتشار کربن، بسیاری شروع به سرمایه‌گذاری در ناوگان‌های معدنی باتری‌محور و الکتریکی کرده‌اند، در حالی که به هدف بلندمدت جابجایی دیزل متعهد هستند.

فیلیپس می‌گوید: پنج فناوری کلیدی برای کربن‌زدایی در صنعت معدن وجود دارد، و مجموعه‌ای از فناوری‌های انتقال انرژی باید برای کربن‌زدایی عملیات معدنی به کار گرفته شوند.

این پنج فناوری شامل الکتریکی‌سازی، سوخت‌های جایگزین، انرژی تجدیدپذیر، هیدروژن و جذب، استفاده و ذخیره‌سازی کربن هستند.

فیلیپس می‌افزاید که بخش معدن فضای زیادی برای کربن‌زدایی عملیات خود دارد، اما آیا اراده لازم را دارد، آیا فناوری مورد نیاز در دسترس است و این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد؟

او می‌گوید که برخی سوخت‌های جایگزین در حال حاضر در دسترس هستند و در صنعت معدن استفاده می‌شوند، اما عرضه کنونی برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد کافی نیست و همراه با نیاز به کاهش هزینه‌ها و پیشرفت‌های فناوری بیشتر، سوخت‌های جایگزین احتمالاً تا سال 2030 به طور گسترده در دسترس خواهند بود.

فیلیپس در مورد الکتریکی‌سازی می‌افزاید که سیستم‌های trolley-assist در حال حاضر در دسترس هستند و در معدن‌کاری پیاده‌سازی شده‌اند، و شرکت‌هایی مانند BHP و Boliden از این فناوری برای دستیابی به افزایش بهره‌وری عملیاتی و کاهش انتشارات استفاده می‌کنند.

با این حال، او می‌افزاید: استقرار گسترده کامیون‌های باتری‌محور هنوز سال‌ها فاصله دارد، به دلیل چالش‌هایی مانند محدودیت‌های باتری و افزایش عظیم تقاضای انرژی که به دلیل الکتریکی‌سازی کامل رخ خواهد داد. در نتیجه، انتظار می‌رود که این فناوری تا سال 2040 به طور گسترده در معدن‌کاری در دسترس باشد.

در مورد هیدروژن و جذب مستقیم هوا، فیلیپس می‌گوید که این‌ها هنوز فناوری‌های نوپا هستند و انتظار می‌رود بین سال‌های 2040 تا 2050 از نظر تجاری قابل‌اجرا شوند.

هیدروژن می‌تواند برای احتراق معمولی یا در سلول‌های سوختی استفاده شود و پتانسیل قابل‌توجهی برای کربن‌زدایی صنعت معدن ارائه می‌دهد. فیلیپس می‌گوید که شرکت‌های معدنی در حال بررسی کاربرد هیدروژن کم‌کربن برای کربن‌زدایی ناوگان به عنوان سوخت جایگزین برای وسایل نقلیه معدنی هستند.

با این حال، فیلیپس اظهار می‌کند که دشواری ذخیره و حمل‌ونقل هیدروژن به دلیل اندازه مولکولی کوچک آن، نبود زیرساخت‌های مناسب و هزینه بالای تولید هیدروژن کم‌کربن، همگی موانعی برای پذیرش تجاری هستند.

شارژ: چالشی برای وسایل نقلیه معدنی الکتریکی

Bruce Warner، مدیر بخش حمل‌ونقل جهانی درHitachi Energy، می‌گوید که دسترسی به نیروی الکتریکی بزرگ‌ترین چالش برای تأمین انرژی معدن با انرژی پاک است.

همچنین مشکلاتی در ارتباط با اتصال و شارژ خودروهای الکتریکی وجود دارد. فناوری شارژ برای وسایل نقلیه معدنی کوچک‌تر کاملاً بالغ است، اما برای وسایل نقلیه بزرگ‌تر، که به چندین مگاوات نیاز دارند، این فناوری نیاز به زمان و سرمایه‌گذاری دارد تا به مرحله‌ای برسد که بتوان به طور گسترده از آن استفاده کرد.

وارنر پیشنهاد می‌کند که صنعت باید تلاش بیشتری برای توسعه یک سیستم اتصال خودکار انجام دهد تا توسعه یک شارژر جدید.

وارنر ادامه می‌دهد که وسایل نقلیه معدنی باید بازطراحی شوند تا بسته‌های باتری با ظرفیت کافی حمل کنند و مهم‌تر از آن، بتوانند به سرعت شارژ شوند، به‌گونه‌ای که بهره‌وری یک کامیون باتری‌محور معادل کامیون دیزلی باشد. او همچنین چالشی را در غلبه بر تردید قابل‌درک برای پذیرش فناوری جدید از سوی معدن‌کاران، تولیدکنندگان اصلی کامیونها (OEMs) و تأمین‌کنندگان زیرساخت می‌بیند.

وقتی از وارنر پرسیده شد که آیا تجهیزات باتری‌محور در نهایت جایگزین تمام کامیون‌های سوخت فسیلی خواهند شد، او می‌گوید که خودروهای الکتریکی به نظر می‌رسد بهترین مسیر برای اکثر کاربردها در معادن باشند. او می‌افزاید: ممکن است مواردی وجود داشته باشد که شارژ دینامیک بهتر باشد، اما حتی در اینجا وسایل نقلیه احتمالاً باتری خواهند داشت. هیدروژن یا دیزل ممکن است در کاربردهای خاصی مانند وسایل نقلیه اضطراری استفاده شوند.

وارنر همچنین نگرانی‌های ایمنی اضافی را برای اپراتورهای معدن، ، مانند آتش‌سوزی باتری‌ها مطرح کرد. او می‌گوید: ایمنی مهم است، صرف‌نظر از منبع انرژی، اما با اقدامات ایمنی مناسب، کامیون‌های باتری‌محور نباید خطر بیشتری نسبت به کامیون‌های دیزلی ایجاد کنند.

او نتیجه می‌گیرد که وسایل نقلیه باتری‌محور برای حمایت از حرکت به سمت صفر خالص در معدن‌کاری ضروری هستند، زیرا در بسیاری از معادن، حمل‌ونقل بزرگ‌ترین منبع انتشار دی‌اکسید کربن است.

پیشرفت در استقرار خودروهای الکتریکی در معدن

شرکت‌های معدنی به طور فزاینده‌ای به الکتریکی‌سازی به عنوان راهی برای پاسخگویی به نیازهای زیست‌محیطی خود روی می‌آورند.

با این حال، با وجود پیشرفت‌های اخیر فناوری، فناوری باتری برای تأمین انرژی کامیون‌های بزرگ معدنی سطحی هنوز در مرحله تکاملی است، و فناوری باتری سلول سوختی هیدروژنی نیز در چندین سایت در سراسر جهان، 2025 با عنوان "توسعه خودروهای الکتریکی در معدن سطحی و زیرزمینی، در حال آزمایش است .

تا آوریل 2025، GlobalData بیش از 293 دستگاه کامیون بار، حمل و تخلیه (LHD) و 89 دستگاه کامیون معدنی الکتریکی را که در معادن زیرزمینی در سراسر جهان فعالیت می‌کنند، ردیابی کرده بود. برای معادن سطحی، استفاده از کامیون‌های معدنی الکتریکی در حال افزایش است. طبق این گزارش، 271 دستگاه کامیون trolley-assist  و 387  دستگاه کامیون باتری‌محور سطحی در زمان تهیه گزارش در حال فعالیت بودند

گزارش می‌افزاید که بزرگ‌ترین جمعیت کامیون‌های باتری‌محور در چین (278 دستگاه)، پس از آن جمهوری گینه (  دستگاه30) و تایلند (25 دستگاه) بوده است.

هزینه‌های نگهداری پایین‌تر، انتشارات صفر اگزوز و آلودگی صوتی حداقل از جمله مزایای کلیدی استفاده از کامیون‌های باتری‌محور و سلول سوختی هیدروژنی هستند.

کاهش قابل‌توجه هزینه‌های تهویه معادن زیرزمینی، مصرف انرژی کارآمدتر و کاهش هزینه‌های عملیاتی از جمله عوامل اصلی تقویت‌کننده استقرار کامیون‌های LHD الکتریکی و سایر کامیون‌ها هستند.

با این حال، گزارش GlobalData می‌افزاید که با وجودمزایای متعدد ارائه‌شده توسط تجهیزات الکتریکی، چالش‌های خاصی برای معدن‌کارانی که به دنبال افزایش پذیرش هستند، باقی مانده است.

به عنوان مثال، در حال حاضر سرمایه‌گذاری اولیه بالاتری برای خرید تجهیزات باتری‌محور مورد نیاز است، و با وجود بهبود مداوم، باتری‌ها ظرفیت محدودی دارند.

گزارش همچنین به زمان رانندگی کوتاه‌تر بین شارژ/تعویض بسته‌های باتری در مقایسه با سوخت‌گیری تجهیزات دیزلی اشاره کرد.

تطبیق و تغییر

نماینده‌ای از شرکت معدنی جهانیFortescue ، بدون مشخص کردن بازه زمانی، می‌گوید که با ادامه اجرای برنامه کربن‌زدایی ما در این دهه، تمرکز ما بر جایگزینی تدریجی تجهیزات مصرف‌کننده دیزل با گزینه‌های بدون انتشار و استقرار حدود 2 تا 3 گیگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر و ذخیره‌سازی باتری برای تأمین انرژی عملیات سنگ آهن ما است.

آن‌ها ادامه می‌دهند که چالش‌های فنی مرتبط با کربن‌زدایی وجود دارد و خواهد داشت و به عنوان بخشی از رسیدگی به این چالش‌ها، فناوری‌های موجود باید تطبیق داده شوند و به روش‌های جدیدی به کار گرفته شوند، و فناوری‌های کاملاً جدیدی نیز باید توسعه یابند.

Fortescue  ادعا می‌کند که متعهد به دستیابی به هدف 2030 خود برای 'صفر واقعی' بدون استفاده از جبران‌های کربنی داوطلبانه است. بنابراین، در دسترس بودن فناوری (از جمله در دسترس بودن زنجیره تأمین کالاها و خدمات مرتبط) و بلوغ فناوری مسائل کلیدی هستند.

در ژوئن 2022،Fortescue Metals  همکاری با تولیدکننده تجهیزات Liebherr را برای توسعه کامیون‌های حمل معدنی مبتنی بر فناوری سبز اعلام کرد، و انتظار می‌رود این مشارکت به انتقال ناوگان دیزلی Fortescue به یک ناوگان معدنی سبز تا سال 2030 کمک کند. Fortescue اعلام کرد که بر اساس برآورد جایگزینی ناوگان و هزینه‌های سرمایه‌ای پایدار، 120 دستگاه کامیون حمل از Liebherr خریداری خواهد کرد.

توسعه مداوم

فرآیند الکتریکی‌سازی و افزایش استفاده از باتری چندین سال است که ادامه دارد، و غول معدنی Vale در اواخر سال 2022 دو دستگاه کامیون باتری‌محور 72 تنی off-highway را از Xuzhou Construction Machinery Group  چین دریافت کرد، و این وسایل نقلیه سپس در معادن Água Limpa در برزیل و Sorowako در اندونزی آزمایش شدند.

در بیانیه‌ای که در آن زمان منتشر شد، این شرکت معدنی برزیلی ادعا کرد که این کامیون‌ها، که هیچ دی‌اکسید کربنی منتشر نمی‌کنند، اولین کامیون‌هایی بودند که توسط یک شرکت معدنی جهانی استفاده شدند.

در سال 2024، Vale و Caterpillar اعلام کردند که کامیون‌های بزرگ باتری‌محور و سیستم‌های انتقال انرژی را آزمایش خواهند کرد و استفاده از کامیون‌های با سوخت اتانول را بررسی می‌کنند. طبق بیانیه‌ای ازVale، این امر به این شرکت معدنی کمک خواهد کرد تا به اهداف خود برای کاهش 33 درصدی انتشارات کربن scope1 و  scope2 تا سال 2030 دست یابد.

در ابتدای سال 2025، Vale و Caterpillar یک توافق‌نامه چارچوب جهانی پنج‌ساله را اعلام کردند تا «همکاری خود را گسترش دهند و بر بهره‌وری، نوآوری و ابتکارات کاهش کربن تمرکز کنند»، چیزی که هر دو شرکت گفتند، هزینه‌های عملیاتی را کاهش خواهد داد و کارایی دارایی‌ها را افزایش خواهد داد.

توافق Vale و Caterpillar شامل توسعه یک کامیون حمل دو گانه سوز است که با دیزل و اتانول کار می‌کند و در ابتدا ظرفیت حمل 240 تن را خواهد داشت. استفاده از سوخت دیزل در حال حاضر 15 درصد از انتشارات معادل دی‌اکسید کربن مستقیم Vale در عملیات را تشکیل می‌دهد.

João Turchetti، مدیر مهندسی کربن‌زداییVale، در فوریه اظهار داشت: کربن‌زدایی یک چالش بزرگ است که تنها با سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌هایی مانند سوخت‌های جایگزین و الکتریکی‌سازی برای کاهش انتشارات بدون به خطر انداختن کارایی و ایمنی قابل غلبه است.

طبق گفتهGlobalData، در حالی که همه فناوری‌های انتقال انرژی پتانسیل کمک به تلاش‌های کربن‌زدایی را دارند، بسیاری هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند و با چالش‌های متعددی برای پذیرش توسط صنعت معدن مواجه‌اند.

تحلیل و جمع‌بندی

گزارش ارائه‌شده به بررسی پتانسیل خودروهای الکتریکی (EVs) و سایر فناوری‌های انتقال انرژی برای کربن‌زدایی صنعت معدن می‌پردازد. این موضوع برای تحلیلگران بازار کامودیتی‌ها و سرمایه‌گذاران، به‌ویژه در بخش‌های فلزات و مواد معدنی، از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا کربن‌زدایی نه‌تنها یک الزام زیست‌محیطی، بلکه یک عامل کلیدی در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و رقابتی شرکت‌های معدنی است.

1. اهمیت کربن‌زدایی در صنعت معدن

- صنعت معدن و فلزات عامل انتشار 4 تا 7 درصد از گازهای گلخانه‌ای جهانی است، که عمدتاً از انتشارات Scope1 (فعالیت‌های مستقیم مانند وسایل نقلیه و نیروگاه‌ها) و Scope2 (مصرف برق و تولید گرما) ناشی می‌شود. انتشارات Scope3 (فعالیت‌های غیرمستقیم در زنجیره ارزش) بزرگ‌ترین سهم را دارند.

- هدف‌گذاری بسیاری از شرکت‌های معدنی برای دستیابی به انتشارات صفر خالص تا سال 2050، و در مواردی مانند Fortescue تا سال 2030 برای «صفر واقعی»، نشان‌دهنده فشار فزاینده برای کربن‌زدایی است. این موضوع می‌تواند بر هزینه‌های عملیاتی، سرمایه‌گذاری‌ها و ارزش سهام شرکت‌های معدنی تأثیر بگذارد.

2. فناوری‌های کلیدی کربن‌زدایی

- پنج فناوری اصلی برای کربن‌زدایی شامل الکتریکی‌سازی، سوخت‌های جایگزین، انرژی تجدیدپذیر، هیدروژن و جذب کربن هستند. الکتریکی‌سازی، به‌ویژه استفاده از خودروهای الکتریکی، به دلیل پتانسیل کاهش انتشارات Scope1، در کانون توجه قرار دارد.

- سیستم‌های trolley-assist در حال حاضر توسط شرکت‌هایی مانند BHP و Boliden استفاده می‌شوند و بهره‌وری عملیاتی و کاهش انتشارات را به همراه دارند. با این حال، استقرار گسترده کامیون‌های باتری‌محور به دلیل محدودیت‌های باتری و نیاز به زیرساخت‌های شارژ تا سال 2040 به تأخیر خواهد افتاد.

- هیدروژن و جذب مستقیم هوا فناوری‌های نوپایی هستند که تا سال‌های 2050-2040 به طور تجاری قابل‌اجرا نخواهند شد، به دلیل چالش‌هایی مانند هزینه‌های بالا و کمبود زیرساخت.

3. چالش‌های الکتریکی‌سازی

- دسترسی به نیروی الکتریکی و زیرساخت‌های شارژ، به‌ویژه برای کامیون‌های بزرگ معدنی که به چندین مگاوات نیاز دارند، یک مانع اصلی است. فناوری شارژ برای وسایل نقلیه کوچک‌تر بالغ است، اما برای وسایل نقلیه بزرگ‌تر نیاز به سرمایه‌گذاری و زمان دارد.

- طراحی مجدد وسایل نقلیه برای حمل باتری‌های با ظرفیت بالا و شارژ سریع، به‌گونه‌ای که بهره‌وری آن‌ها با کامیون‌های دیزلی برابری کند، یک چالش فنی است. همچنین، تردید معدن‌کاران و تولیدکنندگان تجهیزات برای پذیرش فناوری جدید، پذیرش را کند می‌کند.

- نگرانی‌های ایمنی، مانند خطر آتش‌سوزی باتری‌ها، نیازمند اقدامات ایمنی دقیق است، اما با مدیریت مناسب، کامیون‌های باتری‌محور نباید خطر بیشتری نسبت به کامیون‌های دیزلی داشته باشند.

4. پیشرفت‌های کنونی

- تا آوریل 2025، بیش از 293 دستگاه کامیون LHD و 89 دستگاه کامیون معدنی الکتریکی در معادن زیرزمینی و 271 دستگاه کامیون trolley-assist و 387 دستگاه کامیون باتری‌محور در معادن سطحی در حال فعالیت هستند. چین، گینه و تایلند پیشرو در استفاده از کامیون‌های باتری‌محور هستند.

- مزایای کامیون‌های الکتریکی شامل هزینه‌های نگهداری پایین‌تر، انتشارات صفر اگزوز، کاهش آلودگی صوتی و صرفه‌جویی در هزینه‌های تهویه معادن زیرزمینی است. با این حال، سرمایه‌گذاری اولیه بالا و زمان رانندگی محدود بین شارژها همچنان چالش‌هایی هستند.

- ابتکارات شرکت‌هایی مانند Fortescue همکاری با Liebherr برای کامیون‌های سبز، Vale آزمایش کامیون‌های باتری‌محور و دوگانه سوز با Caterpillar و آزمایش فناوری سلول سوختی هیدروژنی نشان‌دهنده حرکت صنعت به سمت کربن‌زدایی است.

 

تحلیل نمودار

نمودار ارائه‌شده تحت عنوان "تجهیزات الکتریکی بر اساس شرکت" اطلاعاتی را درباره تعداد تجهیزات الکتریکی مورد استفاده در عملیات معدنی توسط شرکت‌های مختلف تا آوریل 2025 ارائه می‌دهد. این داده‌ها توسط GlobalData جمع‌آوری شده و به سه دسته تجهیزات تقسیم می‌شوند: لودرها/حمل و تخلیه(Loaders/Load Haul Dump)، کامیون‌های معدنی (Mining Truck) و کامیون‌های معدنی زیرزمینی (Underground Mining Truck) . این نمودار در مورد پتانسیل خودروهای الکتریکی برای کربن‌زدایی در صنعت معدن است و اطلاعات ارزشمندی برای تحلیلگران بازار کامودیتی‌ها و سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

1. بررسی تعداد تجهیزات الکتریکی توسط شرکت‌ها

First Quantum Minerals: این شرکت با 133 دستگاه کامیون معدنی (Mining Truck) در صدر قرار دارد و بیشترین تعداد تجهیزات الکتریکی را در میان شرکت‌های ذکرشده داراست. این نشان‌دهنده تعهد قابل‌توجه این شرکت به الکتریکی‌سازی ناوگان معدنی خود است.

Shandong Gold: با 69 دستگاه لودر/حمل و تخلیه(Loaders/Load Haul Dump)، این شرکت در استفاده از این نوع تجهیزات پیشرو است، که نشان‌دهنده تمرکز بر عملیات زیرزمینی یا بارگیری الکتریکی است.

Jinchuan GroupوChina Datang: هر دو با 50 دستگاه کامیون معدنی (Mining Truck) در جایگاه بعدی قرار دارند، که نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در کامیون‌های الکتریکی برای عملیات سطحی است.

Boliden: این شرکت با 39 دستگاه لودر/حمل و تخلیه و 2 دستگاه کامیون معدنی زیرزمینی، ترکیبی از تجهیزات را به کار گرفته است. Boliden در مقاله قبلی نیز به عنوان یکی از پیشگامان استفاده از سیستم‌های trolley-assist ذکر شده بود.

Agnico Eagle: با 35 دستگاه لودر/حمل و تخلیه و 2 دستگاه کامیون معدنی زیرزمینی، این شرکت نیز روی تجهیزات الکتریکی برای عملیات زیرزمینی تمرکز دارد.

سایر شرکت‌ها: شرکت‌هایی مانند China General Nuclear Power   31 دستگاه کامیون معدنی، Winning International Group  30 دستگاه کامیون معدنی، Vale   27 دستگاه لودر/حمل و تخلیه و 5 دستگاه کامیون معدنی زیرزمینی، Luossavaara-Kiirunavaara  25 دستگاه کامیون معدنی، China Minmetals  25 دستگاه کامیون معدنی، China National Nuclear  23 دستگاه کامیون معدنی، Shandong Hongda Baili Mining  20 دستگاه کامیون معدنی، ARMZ Uranium  20 دستگاه لودر/حمل و تخلیه، و Exxaro Resources 20 دستگاه کامیون معدنی نیز در این فهرست حضور دارند.

2. تمرکز جغرافیایی و نوع تجهیزات

 مطابق گزارش، کشورهای چین، گینه و تایلند در استفاده از کامیون‌های باتری‌محور پیشرو هستند. حضور شرکت‌های چینی مانند Shandong Gold، Jinchuan Group، China Datang، China General Nuclear Power، China Minmetals، China National Nuclear  و Shandong Hongda Baili Mining در این نمودار، این ادعا را تأیید می‌کند. چین به وضوح در الکتریکی‌سازی تجهیزات معدنی پیشگام است.

شرکت‌های کانادایی مانند First Quantum Minerals و Agnico Eagle و اروپایی (مانند Boliden و Luossavaara-Kiirunavaara نیز حضور دارند، که نشان‌دهنده پذیرش جهانی این فناوری است.

کامیون‌های معدنی (Mining Truck) که عمدتاً برای عملیات سطحی استفاده می‌شوند، بیشترین تعداد را در میان تجهیزات دارند مانندFirst Quantum Minerals، Jinchuan Group  و China Datang . این نشان‌دهنده تمرکز بیشتر بر الکتریکی‌سازی در معادن سطحی است، که با داده‌های گزارش (271 دستگاه کامیون trolley-assist و 387 دستگاه کامیون باتری‌محور سطحی) هم‌خوانی دارد.

لودرها/حمل و تخلیه (Loaders/Load Haul Dump) بیشتر در عملیات زیرزمینی استفاده می‌شوند مانند Shandong Gold، Boliden وVale، که با مزایای ذکرشده (کاهش هزینه‌های تهویه و آلودگی صوتی) مطابقت دارد.

3. ارتباط با محتوی گزارش

نمودار تأیید می‌کند که الکتریکی‌سازی در صنعت معدن در حال گسترش است، همان‌طور که متن گزارش قید شده است 293 دستگاه کامیون LHD و 89 دستگاه کامیون معدنی زیرزمینی تا آوریل 2025 در حال فعالیت بوده اند.

شرکت‌هایی مانند First Quantum Minerals و Shandong Gold که در نمودار برجسته هستند، نشان‌دهنده پیشگامی در پذیرش فناوری الکتریکی هستند، که با هدف کربن‌زدایی و کاهش انتشارات scope1 (مانند حمل‌ونقل) هم‌راستاست.

حضور شرکت‌هایی با تمرکز بر عملیات زیرزمینی مانند Shandong Gold و Agnico Eagle با مزایای ذکرشده، مانند کاهش هزینه‌های تهویه و مصرف انرژی کارآمدتر، هم‌خوانی دارد.

4. پیامدهای بازار

شرکت‌های پیشرو در الکتریکی‌سازی مانندFirst Quantum Minerals، Shandong Gold  و Boliden  احتمالاً از کاهش هزینه‌های عملیاتی (مانند نگهداری و تهویه) و بهبود شهرت زیست‌محیطی سود خواهند برد، که می‌تواند ارزش سهام آن‌ها را افزایش دهد.

 افزایش استفاده از تجهیزات الکتریکی، تقاضا برای فلزات مورد نیاز در باتری‌ها (مانند لیتیوم، نیکل و کبالت) و زیرساخت‌های شارژ (مانند مس) را افزایش خواهد داد، که فرصت‌هایی برای تولیدکنندگان این مواد ایجاد می‌کند.

تمرکز چین بر الکتریکی‌سازی می‌تواند این کشور را به یک بازیگر کلیدی در زنجیره تأمین تجهیزات معدنی الکتریکی و فلزات باتری تبدیل کند، که بر بازارهای جهانی تأثیر خواهد گذاشت.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری: شرکت‌های پیشرو در الکتریکی‌سازی مانند First Quantum Minerals، Shandong Gold  و Boliden می‌توانند گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری باشند، زیرا احتمالاً از مزایای رقابتی (کاهش هزینه‌ها و شهرت زیست‌محیطی) بهره‌مند خواهند شد. سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت‌ها یا ETFهای مرتبط با معدن‌کاری پایدار توصیه می‌شود.

تقاضا برای فلزات باتری: افزایش استفاده از کامیون‌های باتری‌محور، تقاضا برای لیتیوم، نیکل، کبالت و مس را تقویت خواهد کرد. سرمایه‌گذاری در تولیدکنندگان این فلزات یا ETFهای مرتبط با فلزات باتری می‌تواند بازده خوبی داشته باشد.

تمرکز جغرافیایی: چین به عنوان پیشرو در الکتریکی‌سازی، نقش مهمی در بازار تجهیزات معدنی و فلزات باتری خواهد داشت. سرمایه‌گذاران باید به تحولات در زنجیره تأمین چین و تأثیر آن بر قیمت‌ها و عرضه جهانی توجه کنند.

مدیریت ریسک: با توجه به هزینه‌های اولیه بالا برای تجهیزات الکتریکی (همان‌طور که در گزارش ذکر شد)، سرمایه‌گذاران باید ریسک‌های مالی شرکت‌های معدنی را در نظر بگیرند. تنوع‌بخشی به پرتفوی با سرمایه‌گذاری در مناطق و شرکت‌های مختلف می‌تواند این ریسک را کاهش دهد.

نظارت مستمر: تحلیلگران باید پیشرفت‌های فناوری در تجهیزات الکتریکی، به‌ویژه در باتری‌ها و زیرساخت‌های شارژ، را رصد کنند. همچنین، پیگیری تعهدات کربن‌زدایی شرکت‌ها و تأثیر آن‌ها بر عملکرد مالی و رقابتی ضروری است.

این نمودار و گزارش مرتبط با آن نشان‌دهنده یک روند رو به رشد در الکتریکی‌سازی صنعت معدن هستند که فرصت‌های قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پیشرو و فلزات مرتبط با باتری ایجاد می‌کند، اما نیازمند توجه به ریسک‌های فنی و مالی است.

۰۴/۰۲/۱۹