اروپا در مواجهه با حقایق تلخ درباره جایگاه خود در رقابت جهانی مواد معدنی حیاتی
شرکتهای معدنی و ذینفعان صنعت در مورد نقش مقرراتگذاری بیش از حد در کند کردن زنجیره ارزش مواد معدنی حیاتی اروپا همنظر هستند.
در اجلاس EIT RawMaterials که از ۱۳ تا ۱۵ می در بروکسل برگزار شد، ناامیدیهای زیادی در مورد عدم پیشرفت محسوس در تأمین زنجیرههای ارزش مواد معدنی حیاتی اروپا وجود داشت.
بیش از ۱۰۰۰ نماینده از بخش معدن اروپا، توسعهدهندگان فناوری و سیاستگذاران اتحادیه اروپا گرد هم آمدند تا در مورد رکود نسبی این قاره در مقایسه با رقبای جهانی خود در تأمین مواد خام حیاتی (CRMs) به بحث و تبادل نظر بپردازند.
Bernd Schäfer، مدیرعاملEIT RawMaterials، در سخنرانی افتتاحیه خود، موضوع رویداد "Race to 2030" (رقابت تا سال ۲۰۳۰) را معرفی کرد و به شمارش معکوس کمتر از ۱,۳۰۰ روز کاری برای دستیابی به اهداف تعیین شده توسط قانون مواد خام حیاتی (CRMA) اشاره کرد.
CRMA یکی از قوانینی بود که تاکنون در اتحادیه اروپا در سریعترین زمان ممکن به تصویب رسیده است؛ از پیشنهاد آن در مارس ۲۰۲۳ تا اجرایی شدن آن در می ۲۰۲۴. کمتر از یک سال بعد، در مارس ۲۰۲۵، کمیسیون اروپا (EC) فهرستی از ۴۷ پروژه استراتژیک را تحت CRMA تصویب کرد که گامی بزرگ در جهت افزایش ظرفیتهای داخلی مواد خام محسوب میشود.
Schäfer به شرکتکنندگان گفت که "اروپا غفلت کرده است. این یک رقابت برای تابآوری، فناوری و بقای صنعتی است. این رقابتی است که در این لحظه از آشفتگی جهانی، نمیتوانیم از دست بدهیم."
رقابتپذیری اروپا و نیاز به فوریت توسط سخنرانان تقریباً در هر جلسه از برنامه اجلاس، و به دلایل موجه، مورد تأکید قرار گرفت. این قاره بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد وابستگی وارداتی به طیف وسیعی از مواد معدنی حیاتی دارد که در بحبوحه یک فضای ژئوپلیتیکی از قبل داغ، آسیبپذیری شدید زنجیره تأمین را ایجاد میکند.
Schäfer به درگیری روسیه و اوکراین، اختلالات در دریای سرخ و تشدید تنشها بین هند و پاکستان به عنوان نمونههای کلیدی که شکنندگی زنجیره تأمین را تشدید میکنند، اشاره کرد. در واقع، نظرسنجی ESG Sentiment Polls Q1 2025 از GlobalData نشان داد که درگیریهای ژئوپلیتیکی برای اولین بار در سالها، به صدر نگرانیهای تجاری رسیده است.
Schäfer هشدار داد: "در همین حال، ایالات متحده، چین، ژاپن و دیگران در استخراج، فرآوری، نوآوری و کنترل وسایل نقلیه استراتژیک، ما [اروپا] را با یارانههای بیشتر و سرعت بالاتر پشت سر گذاشتهاند. این دیگر فقط رقابت بازار نیست. این موضوع به نفوذ سیاسی و امنیت مربوط میشود و به همین دلیل نمیتوانیم مواد خام را به عنوان یک بخش تخصصی تلقی کنیم."
چین حضوری نامرئی در این اجلاس داشت، با این حال تسلط آن بر مواد معدنی حیاتی و عناصر خاکی کمیاب (عناصر نادر خاکی) توسط بسیاری از سخنرانان مورد تأکید قرار گرفت. در جلسه "Geopolitical Dynamics in Securing Europe’s Defence Supply Chains" در ۱۴ می، Joaquim Nunes de Almeida، مدیرDG Grow، به آسیبپذیری در بازار گرافیت اشاره کرد، زیرا ۷۷ درصد از کل تولید و ۹۷ درصد از تولید جهانی آند توسط چین کنترل میشود.
de Almeida حدس زد: "ما ۱۱ پروژه استراتژیک در مورد گرافیت داریم که اکثر آنها، برای اینکه قابل دوام یا قابل تأمین مالی باشند، باید نشان دهند که در مقایسه با قیمت چین رقابتی هستند، زیرا این چیزی است که بازار را میسازد. چه اتفاقی میافتد اگر چین، زمانی که این پروژهها به ثمر میرسند، بازار را با مقادیر عظیمی از گرافیت اشباع کند و تلاش کند پروژههای ما را از بین ببرد؟"
Macarena Gutiérrez، مدیرعاملAtlantic Copper، این نگرانی را در بخش فلزات را تکرار کرد. "ما با بقیه جهان رقابت میکنیم، اما عمدتاً با چین، که در ۲۵ سال گذشته ظرفیت هزینهکرد خود را افزایش داده است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که در اروپا و به روشی رقابتی به کنسانتره اولیه دسترسی داریم."
اما با شناسایی نیاز به تسریع، علت توسعه کند مواد معدنی حیاتی اروپا تاکنون چه بوده است؟
مقرراتگذاری بیش از حد و موانع تأمین مالی
به طور گستردهای پذیرفته شده است که چشمانداز نظارتی در اروپا پیچیده است، که بین EC، شورای اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا تقسیم شده است، و همه آنها دارای سیاستها و اهداف در حال تحول هستند.
اما تأثیرات این امر بر توسعه CRM تنها اکنون در حال شناسایی است، به ویژه در محدود کردن دسترسی به تأمین مالی.
Allard Castelein، نماینده ویژه استراتژی مواد خام در وزارت امور اقتصادی هلند، عدم ارتباط بین شرکای دولتی و خصوصی را به عنوان یک مانع کلیدی برای تسریع پروژههای CRM شناسایی کرد. "این یک وضعیت بازار است که در طول حدود ۳۵ سال پدید آمده است. نگرانی من این است که فوریت با دولتها و سیاستمداران همخوانی ندارد و هیچ انگیزهای برای بخش خصوصی وجود ندارد زیرا قوانین و مقررات کافی نیستند."
۴۷ پروژه استراتژیک تحت CRMA توسط منابع دولتی و خصوصی، از مؤسسات مالی گرفته تا صندوقهای منطقهای و کشورهای عضو، تأمین مالی میشوند.
Nicola Beer، معاون رئیسبانک سرمایه گذاری اروپا (EIB)، اشاره کرد که مشارکتهای حمایتی یکی از نقاط قوت اروپا است."EIB، با ترازنامه بزرگ خود، امکان دارد یک شریک مالی صبور باشد. بنابراین ما میتوانیم از طریق وامهای بلندمدت یا سایر محصولات مالی تضمینشده، کاهش ریسک را فراهم کنیم."
در طول پنلی با عنوان "CRMA Recycling Target: On Track or at Risk?" در ۱۵ می، Paul Voss، مدیرکلEuropean Aluminium، یکی از اصلیترین ناامیدیهای صنعت را در مورد این قانون بیان کرد: "واقعاً پولی در آنجا نیست. شما مقایسههای ناخوشایندی با قانون "کاهش تورم" ایالات متحده و نحوه سرازیر کردن پول به مشکلات توسط آنها را میشنوید، در حالی که اتحادیه اروپا تمایل دارد مشکلات را با مقرراتگذاری حل کند."
وی افزود: "پول برای کمک به کسبوکارها و تأمین مالی پیشرفت نوآوری در این بخش مفید خواهد بود."
تشریفات اداری در مقابل تسریع CRMs اروپا
پیام غالب در میان شرکتکنندگان این بود که "تعدد نهادهای تصمیمگیرنده" مانع از اکتشاف، استخراج و تولید سریع داخلی CRMs میشود که اروپا به شدت به آن نیاز دارد.
Cedric Duclos، مدیرعامل Saft، اظهار داشت: "ما نمیتوانیم ۱۰ سال برای دریافت مجوز و توسعه یک پروژه زمان داشته باشیم. از پراکندن پول در اطراف دست بردارید و برندگان را انتخاب کنید، زیرا در غیر این صورت تلاش را پراکنده میکنیم و زنجیره ارزش تابآوری نخواهیم ساخت. از مقرراتگذاری بیش از حد صنعت تا حد مرگ دست بردارید، زیرا این چیزی است که امروز ما را به پایین میکشد."
Savannah Resources نیز در این اجلاس حضور داشت که در حال توسعه پروژه Barroso lithium در پرتغال است که تحت CRMA به عنوان یک پروژه استراتژیک تعیین شده است. Emanuel Proença، مدیرعامل این شرکت، گفت که "قطعاً مدتی طول کشید تا پروژه ما به طور کامل مجوز بگیرد و درست است که اروپا باید عملگراتر باشد."
وی گفت: "اما، سیاستگذاران و سیاستمداران امروز بسیار بیشتر آگاه هستند که نقش آنها تضمین تسریع صنعت معدن و رفع بوروکراسی بیش از حد است."
تحتCRMA، اعطای مجوز برای پروژههای استخراج به ۲۷ ماه و برای پروژههای استراتژیک به دو سال محدود شده است. تنها زمان نشان خواهد داد که این امر چه تأثیری بر ذخایر CRM اروپا و سود صنعت معدن خواهد داشت.
اما همه کسبوکارها در این بخش به طور کامل از مقرراتگذاری بیش از حد متضرر نمیشوند. Ella Cullen، مدیرعاملMinespider، ارائهدهنده راهحلهای ردیابی زنجیره تأمین، هر دو جنبه را میبیند. این شرکت از کمک به معدنکاران فعال در اروپا در رعایت مقررات سود میبرد، اما به عنوان یک استارتاپ نیز با چالشهایی روبرو است.
وی توضیح داد: "هنگام درخواست کمکهای مالی، برای مثال، حجم کاغذبازی و بوروکراسی به طور غیرقابل انکاری عظیم است. اما جهان برای مقررات به اروپا نگاه میکند و این امر اعتماد ایجاد میکند، به ویژه از آنجا که نیاز به بهبود درک عمومی از صنعت معدن وجود دارد."
Frédéric Carencotte، رئیس شرکت فرانسوی بازیافت و پالایش عناصر نادر خاکی Carester، نیز در گفتوگوی خود نسبت به وضعیت چشمانداز نظارتی اروپا مثبت بود. "CRMA اهداف و جهتگیریها را فراهم میکند و ما از مزایای آن به طور مستقیم بهرهمند شدهایم."
در ماه مارس، Carester مبلغ ۲۱۶ میلیون یورو (۲۴۵ میلیون دلار) از دولت فرانسه و سرمایهگذاران ژاپنی برای تأسیسات صنعتی بازیافت و پالایش عناصر خاکی کمیاب خود، Caremag، در راستای دستورالعمل CRMA برای تأمین ۲۵ درصد از تقاضای سالانه اتحادیه اروپا از طریق بازیافت، تأمین مالی کرد.
EC اعلام کرده است که تا پایان تابستان ۲۰۲۵ فراخوان جدیدی برای درخواست پروژههای استراتژیک اعلام خواهد کرد و راه را برای توسعهدهندگانی که به دنبال دسترسی به حمایت مالی و فرصتهای فراهم شده توسط این قانون برای پروژههایی هستند که پس از سال ۲۰۳۰ عملیاتی خواهند شد، باز میکند.
مواد معدنی حیاتی اروپا در یک دوراهی
در حالی که فعالان صنعت موافقند که دستیابی به اهداف CRMA2030 دور از دسترس است، این قانون نمونهای از آنچه را که میتوان با تجمیع تلاشهای اتحادیه اروپا در جهت اهداف مشترک و کاهش انعطافناپذیری بوروکراتیک به دست آورد، ارائه کرده است.
در یک نشانه امیدوارکننده از یک مسیر صعودی، قطبنمای رقابتپذیری نقشه راه اقتصادی اتحادیه اروپا، اجرای یک پلتفرم خرید مشترک برای CRMs را تا سه ماهه سوم ۲۰۲۵ نشان داده است تا نیازهای صنایع اتحادیه اروپا را شناسایی، تقاضا را تجمیع و خریدهای مشترک را هماهنگ کند.
برای ادامه توسعه پروژههای معدنی جدید، Castelein قاطعانه از صنعت و دولتها خواست که به دلیل کمبود داده یا عدم تأیید عمومی در "وضعیت فلج تحلیلی [زیرا] ما وقت نداریم"، دست نگه ندارند.
Hildegard Bentele، عضو پارلمان اروپا، تأکید کرد که پروژههایی که پس از سال ۲۰۳۰ عملیاتی خواهند شد نیز باید تحت حمایت CRMA قرار گیرند. "شرکتهای معدنی اروپایی زیادی وجود ندارند زیرا ما بخش معدن خود را به مدت ۳۰ سال متوقف کردیم. بازسازی آن کار آسانی نیست اما این نباید دلسردکننده باشد. این وظیفه اروپا است."
تحلیل و جمعبندی
گزارش حاضر تصویری نگرانکننده از جایگاه اروپا در رقابت جهانی برای تأمین مواد معدنی حیاتی (CRMs) ارائه میدهد. در حالی که اتحادیه اروپا از طریق قانون مواد خام حیاتی (CRMA) تلاشهایی را آغاز کرده است، چالشهای ساختاری عمیقی نظیر مقرراتگذاری بیش از حد، موانع تأمین مالی، و رقابت شدید جهانی، به ویژه از سوی چین،ایالات متحده و ژاپن، پیشرفت را کند کرده است. این وضعیت پیامدهای جدی برای امنیت اقتصادی، صنعتی و حتی دفاعی اروپا در پی دارد و بازار جهانی کامودیتیها را تحت تأثیر قرار میدهد.
وابستگی شدید و آسیبپذیری ژئوپلیتیکی
وابستگی عددی: گزارش به صراحت بیان میکند که اروپا بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد وابستگی وارداتی به طیف وسیعی از CRMs دارد. این رقم، آسیبپذیری شدید زنجیره تأمین را در برابر شوکهای ژئوپلیتیکی (مانند درگیری روسیه و اوکراین، اختلالات دریای سرخ، و تنشهای هند و پاکستان) برجسته میسازد.
نمونه موردی گرافیت: تسلط چین بر بازار گرافیت با کنترل ۷۷ درصد از تولید جهانی و ۹۷ درصد از تولید آند (ماده کلیدی در باتریهای لیتیوم-یون) یک نقطه ضعف حیاتی است. همانطور که Joaquim Nunes de Almeida هشدار داد، این وابستگی، اروپا را در معرض خطر "اشباع بازار" توسط چین برای از بین بردن پروژههای نوپای اروپایی قرار میدهد. این موضوع نه تنها بر قیمتگذاری گرافیت تأثیر میگذارد، بلکه میتواند توسعه صنایع باتری و خودروهای برقی اروپا را با چالشهای جدی مواجه کند. بر اساس گزارشهای آژانس بینالمللی انرژی(IEA)، تقاضای جهانی برای گرافیت تا سال ۲۰۴۰ میتواند تا ۲۵ برابر افزایش یابد که عمدتاً ناشی از رشد بخش خودروهای برقی است. این افزایش تقاضا در کنار تمرکز شدید عرضه، ریسکهای قیمتی و تأمینی را تشدید میکند.
موانع ساختاری داخلی (مقرراتگذاری و تأمین مالی)
بوروکراسی و زمانبندی: انتقاد اصلی صنعت، زمانبر بودن فرآیند صدور مجوز است.Cedric Duclos مدیرعامل Saft و Emanuel Proença مدیرعامل Savannah Resources به ترتیب به زمانهای ۱۰ ساله برای مجوز و طولانی بودن فرآیند مجوزدهی پروژه Barroso lithium اشاره کردند. اگرچه CRMA سقفهای ۲۷ ماهه برای استخراج و ۲ ساله برای پروژههای استراتژیک تعیین کرده، اما اثربخشی آن هنوز در هالهای از ابهام است. در مقایسه، کشورهایی مانند کانادا و استرالیا، که از بازیگران اصلی معدن در جهان هستند، تلاشهایی برای تسریع فرآیندهای مجوزدهی انجام دادهاند، هرچند آنها نیز با چالشهای خاص خود روبرو هستند. این تأخیرها به طور مستقیم بر هزینههای سرمایهای (CAPEX) پروژهها و بازده سرمایهگذاری (ROI) تأثیر منفی میگذارد.
شکاف تأمین مالی: صنعت به صراحت از کمبود بودجه واقعی در CRMA انتقاد میکند. Paul Voss مدیرکل European Aluminium این وضعیت را با قانون Inflation Reduction Act (IRA) ایالات متحده مقایسه میکند که میلیاردها دلار یارانه و اعتبار مالیاتی برای تشویق تولید داخلی مواد معدنی حیاتی و فناوریهای انرژی پاک اختصاص داده است. IRA منجر به سرازیر شدن سرمایهگذاریهای قابل توجهی به بخش مواد معدنی حیاتی در ایالات متحده شده است. این تفاوت در رویکرد (مقرراتگذاری در برابر یارانه) میتواند منجر به انحراف سرمایهگذاریها از اروپا به سمت ایالات متحده شود. گزارشهای S&P Global نشان میدهند که سرمایهگذاری جهانی در اکتشاف مواد معدنی حیاتی در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته، اما سهم اروپا از این سرمایهگذاریها همچنان پایینتر از پتانسیل آن است.
رقابت جهانی و نفوذ سیاسی
پیشی گرفتن رقبا: Bernd Schäfer تأکید کرد که ایالات متحده چین و ژاپن در استخراج، فرآوری، نوآوری و کنترل وسایل نقلیه استراتژیک از اروپا پیشی گرفتهاند. این دیگر یک "رقابت بازار" نیست، بلکه به "نفوذ سیاسی و امنیت" تبدیل شده است. این بعد سیاسی-امنیتی، ریسکهای زنجیره تأمین را برای واردکنندگان اروپایی به شدت افزایش میدهد و میتواند به اهرم فشاری برای کشورهای تولیدکننده تبدیل شود.
استراتژی چین: نگرانی از اینکه چین میتواند بازار را با مقادیر عظیم گرافیت اشباع کند تا پروژههای اروپایی را "از بین ببرد"، نشاندهنده استراتژیهای تهاجمی چین در کنترل زنجیره تأمین جهانی است. این امر میتواند منجر به نوسانات شدید قیمت در بازارهای خاص CRMs شود و حاشیه سود تولیدکنندگان غیر-چینی را به شدت کاهش دهد.
نقاط قوت و فرصتها
نقش EIB: بانک سرمایه گذاری اروپا به عنوان یک "شریک مالی صبور" با توانایی ارائه وامهای بلندمدت و محصولات مالی تضمینشده، میتواند نقش مهمی در کاهش ریسک پروژهها ایفا کند.
بازیافت: موفقیت Carester در تأمین ۲۱۶ میلیون یورو برای یک تأسیسات بازیافت عناصر نادر خاکی، نشاندهنده پتانسیل بخش بازیافت در تأمین ۲۵ درصد از تقاضای سالانه اتحادیه اروپا است. این مسیر میتواند وابستگی به استخراج اولیه را کاهش دهد و یک منبع داخلی پایدارتر فراهم کند. با این حال، مقیاسپذیری و هزینههای بازیافت در مقایسه با استخراج اولیه همچنان چالشبرانگیز است.
پلتفرم خرید مشترک: ابتکار قطبنمای رقابتپذیری برای ایجاد یک پلتفرم خرید مشترک CRMs تا سه ماهه سوم ۲۰۲۵، گامی مثبت در جهت تجمیع تقاضا و بهبود قدرت چانهزنی اروپا در بازار جهانی است. این میتواند به کاهش نوسانات قیمت و بهبود امنیت تأمین کمک کند.
جمعبندی
اروپا در یک دوراهی حیاتی در مورد مواد معدنی حیاتی قرار دارد. در حالی که CRMA گامی در جهت درست است، اما بدون اصلاحات عمیقتر در رویکرد بوروکراتیک و تزریق سرمایهگذاریهای قابل توجه، رسیدن به اهداف ۲۰۳۰ بعید به نظر میرسد.
نکات کلیدی
شکاف رقابتی عمیق: اروپا در حال از دست دادن "رقابت برای تابآوری، فناوری و بقای صنعتی" در برابر ایالات متحده، چین و ژاپن است که رویکردهای تهاجمیتری در تأمین و فرآوری CRMs دارند.
بوروکراسی به عنوان مانع اصلی: زمانبر بودن فرآیندهای مجوزدهی و کاغذبازیهای اداری، سرمایهگذاری بخش خصوصی را دلسرد کرده و هزینههای پروژهها را افزایش میدهد.
نیاز به حمایت مالی مستقیم: رویکرد اتحادیه اروپا (مقرراتگذاری) در مقایسه با رویکرد ایالات متحده (یارانه و مشوقهای مالی مستقیم) در حال ایجاد یک مزیت رقابتی قابل توجه برای ایالات متحده است که میتواند منجر به خروج سرمایه از اروپا شود.
آسیبپذیری ژئوپلیتیکی: وابستگی شدید به واردات، اروپا را در برابر شوکهای ژئوپلیتیکی و استراتژیهای بازار کشورهای رقیب، به ویژه چین، بسیار آسیبپذیر میسازد.
توصیهها و راهکارهای کلیدی
بازنگری در سیاستهای تأمین مالی: اتحادیه اروپا باید به طور جدی رویکرد خود را از "مقرراتگذاری مشکلات" به "تأمین مالی راهحلها" تغییر دهد. ایجاد صندوقهای سرمایهگذاری بزرگتر و ارائه مشوقهای مالی مستقیم و رقابتی با برنامههایی مانند IRA ایالات متحده، برای جذب سرمایهگذاری خصوصی ضروری است. این شامل وامهای با بهره پایین، ضمانتهای دولتی و اعتبارات مالیاتی برای پروژههای اکتشاف، استخراج و فرآوری CRMs در اروپا است.
تسریع و سادهسازی فرآیندهای مجوزدهی: سقفهای زمانی CRMA برای مجوزدهی باید به طور قاطعانه اجرا شوند و فرآیندهای بوروکراتیک به شدت سادهسازی گردند. ایجاد "پنجرههای واحد" برای مجوزدهی و کاهش پیچیدگیهای اداری بین نهادهای مختلف (EC، شورای اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا و کشورهای عضو) حیاتی است.
تقویت دیپلماسی مواد خام و مشارکتهای استراتژیک: اروپا باید فعالانه به دنبال تنوعبخشی منابع CRMs از طریق مشارکتهای استراتژیک با کشورهای دارای ذخایر معدنی (به ویژه در آفریقا، آمریکای لاتین و استرالیا) باشد. این شامل سرمایهگذاری در زیرساختهای معدنی در این کشورها و تضمین توافقنامههای بلندمدت تأمین است.
سرمایهگذاری گسترده در نوآوری و بازیافت: افزایش سرمایهگذاری در فناوریهای نوآورانه برای استخراج کارآمدتر، فرآوری پایدارتر و به ویژه بازیافتCRMs، میتواند وابستگی به منابع اولیه را کاهش دهد. هدف ۲۵ درصدی بازیافت CRMA باید با حمایت مالی و فنی قوی همراه باشد.
ارتقاء آگاهی عمومی و پذیرش اجتماعی: برای غلبه بر "فلج تحلیلی" و مقاومت عمومی در برابر پروژههای معدنی، کمپینهای آگاهیبخش عمومی در مورد اهمیت استراتژیک CRMs و شیوههای معدنکاری پایدار و مسئولانه ضروری است.
اروپا در حال حاضر در رقابت جهانی مواد معدنی حیاتی عقب مانده است و این وضعیت به دلیل ترکیبی از بوروکراسی داخلی، کمبود سرمایهگذاری مستقیم و رقابت شدید جهانی تشدید میشود. برای تغییر این مسیر، اتحادیه اروپا نیازمند یک رویکرد جامع و عملگرایانه است که شامل اصلاحات ساختاری، حمایت مالی قوی و استراتژیهای فعال دیپلماتیک باشد. عدم اقدام قاطع میتواند امنیت اقتصادی و صنعتی قاره را در معرض خطر جدی قرار دهد و پیامدهای بلندمدتی برای بازار جهانی کامودیتیها به همراه داشته باشد.
پی نوشت
مطابق با قانون مواد خام حیاتی اتحادیه اروپا (CRMA) که در سال ۲۰۲۴ اجرایی شد، اتحادیه اروپا فهرستی از مواد معدنی حیاتی (CRMs) را تعیین کرده است. این لیست شامل ۳۴ ماده معدنی است که برای جامعه و رفاه اروپا از اهمیت حیاتی برخوردارند و از اجزای کلیدی در فناوریهای لازم برای گذار سبز، دیجیتالیسازی، صنعت فضایی و قابلیتهای دفاعی محسوب میشوند.
همچنین، در این لیست ۳۴ تایی، ۱6 (و برخی منابع 17 ) ماده به عنوان "مواد خام استراتژیک" (SRMs) با اولویت بیشتر طبقهبندی شدهاند. این مواد استراتژیک، آن دسته از مواد معدنی حیاتی هستند که برای بخشهای استراتژیک (مانند انرژیهای پاک، دیجیتال، دفاع و هوافضا) ضروری بوده و در عین حال با ریسکهای بالای تأمین و رشد تقاضای بالا مواجهاند.
لیست کامل مواد معدنی حیاتی و استراتژیک (بر اساس ارزیابی ۲۰۲۳ که مبنای CRMA قرار گرفت) به شرح زیر است:
لیست مواد خام حیاتی (۳۴ مورد):
Aluminium / Bauxite
Antimony
Arsenic
Baryte
Beryllium
Bismuth
Boron / Borate
Cobalt
Coking Coal
Copper
Feldspar
Fluorspar
Gallium
Germanium
Natural Graphite
Hafnium
Helium
Light Rare Earth Elements (LREEs)
Heavy Rare Earth Elements (HREEs)
Lithium
Magnesium
Manganese
Nickel
Niobium
Platinum Group Metals (PGMs)
Phosphate Rock
Phosphorus
Scandium
Silicon Metal
Strontium
Tantalum
Titanium Metal
Tungsten
Vanadium
از این ۳۴ ماده، ۱6 ماده نیز به عنوان "مواد خام استراتژیک" (Strategic Raw Materials) تعیین شدهاند که اهمیت بالاتری دارند و اهداف خاصی برای تأمین آنها در نظر گرفته شده است. لیست مواد خام استراتژیک (16 مورد) به شرح زیر است:
Bismuth
Boron - metallurgy grade
Cobalt
Copper
Gallium
Germanium
Natural Graphite - battery grade
Lithium - battery grade
Magnesium metal
Manganese - battery grade
Nickel - battery grade
Platinum Group Metals (PGMs)
(Rare Earth Elements (REEs) ،(Nd, Pr, Tb, Dy, Gd, Sm, and Ce
Silicon metal
Titanium metal
Tungsten
مس (Copper) و نیکل (Nickel) در لیست مواد حیاتی، به دلیل اهمیت اقتصادی بالا و ریسکهای تأمین، به عنوان "استراتژیک" نیز دستهبندی شدهاند، حتی اگر لزوماً معیارهای کامل "حیاتی" را نداشته باشند.
این لیست هر سه سال یکبار توسط کمیسیون اروپا بازبینی و بهروزرسانی میشود.