Geosolutions

مشاوره در حوزه های زمین شناسی، معدن، سرمایه گذاری
يكشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۴، ۰۵:۱۶ ب.ظ

بازار فلزات باتری در معرض یک طوفان تمام‌عیار قرار دارد

تحلیلگران روز جمعه هشدار دادند که تعرفه‌های جدید وارداتی دولت ترامپ در ایالات متحده، پتانسیل ایجاد تغییرات بنیادین در صنایع خودروسازی و وسایل نقلیه الکتریکی آمریکا را داشته و فشارهای موجود در بازار مواد اولیه باتری (BRM) را دوچندان خواهد کرد.

بازار لیتیوم، به طور اخص، متاثر از ابهامات اقتصادی جهانی، کاهش تقاضا و تداوم قیمت‌های پایین، با فشارهای فزاینده‌ای روبروست. با کاهش محسوس فعالیت‌های خرید در صنایع پایین دستی و عدم انتظار بهبود قابل توجه در تقاضای لیتیوم در ماه آوریل، چشم انداز بازار کماکان تضعیف شده است. حتی تولیدکنندگان باتری‌های ذخیره انرژی نیز حجم سفارشات لیتیوم خود را کاهش داده‌اند.

با وجود بهبود امیدوارکننده در فروش خودروهای برقی در اروپا در سه ماهه اول، تقاضا برای لیتیوم در این منطقه همچنان پایین است. بازارهای نقدی اسپودومن در چین به دلیل ضعف مداوم قیمت‌گذاری لیتیوم، همچنان با کاهش روبرو هستند. تحلیلگران معتقدند که شرکت‌های معدنی استرالیایی در واکنش به این شرایط، قیمت‌های پیشنهادی خود را کاهش داده‌اند، اما همچنان اختلاف قابل توجهی بین انتظارات قیمتی تولیدکنندگان معادن و فرآوری‌کنندگان وجود دارد.

با آن‌که تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم هم‌چنان ضعیف است، قیمت‌های حمل دریایی در ماه مارس روند بالاتری داشت، زیرا تولیدکنندگان با اشاره به بالا بودن هزینه‌های تولید، پیشنهادهای خود را محکم نگه داشتند. نکته قابل توجه این‌که، در اواخر ماه مارس، هیدروکسید لیتیوم دوباره نسبت به کربنات بر اساس CIF چین-ژاپن-کره برتری پیدا کرد. اگرچه این تغییر کوتاه بود، تحلیل‌گران انتظار یک همگرایی بلندمدت از این دو قیمت را دارند، و هیدروکسید به طور بالقوه می‌تواند برتری پایدار خود را دوباره به دست آورد.

Paul Lusty ، رئیس تحقیقات مواد اولیه باتری، به مخاطرات کلان اقتصادی که بر این حوزه سایه افکنده‌اند، اشاره نمود. وی بیان داشت: تعرفه‌های اخیر اعلام شده از سوی دولت ترامپ، امواجی از شوک را به بازارهای جهانی ارسال کرده و نگرانی‌ها در خصوص کاهش سرعت رشد اقتصادی و رکود احتمالی را برانگیخته است. هرگونه امیدواری به احیای تقاضای باتری در سال جاری، می‌تواند به سادگی تحت تاثیر افزایش قیمت خودرو، فشارهای تورمی و گسستگی در زنجیره‌های تامین، خنثی گردد.

لوستی گفت: این به معنای چالش‌های ادامه‌دار برای تولیدکننده‌های لیتیوم است که در بیشتر سال ۲۰۲۴ با قیمت‌هایی که به شدت پایین آمده دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، و به امید یک پاسخ معنادار و پایدار از طرف عرضه، هزینه‌ها و تولید را کم کرده‌اند.

محدودیت‌های صادراتی

بازار کبالت همچنین با ممنوعیت غیرمنتظره صادرات از جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) متزلزل شده است که باعث ایجاد شدیدترین روند افزایش قیمت از سال 2022 شده است. اگرچه قیمت‌ها در اواسط ماه اندکی کاهش یافت، اما بازار همچنان ناپایدار است.

به گفته Rob Searle، تحلیلگر، اگر دولت جمهوری دموکراتیک کنگو قصد داشت قدرت خود را به رخ بکشد و به فعالان معدنی و پالایشگاه‌ها نشان دهد چه کسی در واقع ذخایر جهانی کبالت را در دست دارد، ظاهراً در حال حاضر موفق شده است. بر اساس اطلاعات موجود، مذاکرات در جریان است، اما با توجه به آخرین اعلامیه مبنی بر احتمال تمدید ممنوعیت از سوی دولت، هنوز نمی‌توان به طور قطع پیش‌بینی کرد که در پایان ماه ژوئن چه تحولاتی رخ خواهد داد.

در بخش نیکل، محدودیت‌های صادراتی و عرضه بیش از حد، قیمت‌ها را در جهت‌های مخالف می‌کشند. افزایش کوتاه در قیمت نقدی نیکل در بورس فلزات لندن (LME) به بالای ۱۶۰۰۰ دلار در هر تن به سرعت محو شد، و در پایان ماه تنها ۱٫۶ درصد افزایش یافت. داده‌های جدید از گروه بین‌المللی مطالعه نیکل، عرضه بیش از حد قابل توجهی را در اوایل سال ۲۰۲۵ تأیید کرد.

Olivier Masson، تحلیلگر ارشد، اظهار داشت: برای اینکه قیمت نیکل شاهد یک افزایش معنادار و پایدار باشد، رعایت انضباط در عرضه، از جمله از طرف تولیدکنندگان اندونزیایی، ضروری است.

از سوی دیگر، تعرفه گسترده 25 درصدی ایالات متحده بر خودروها و قطعات وارداتی، که از 2 آوریل اجرایی شده است، قرار است ضربه سنگینی به فروش خودروهای داخلی بزند. این سیاست باعث یک هجوم کوتاه مدت مصرف کنندگان قبل از ضرب الاجل شد، اما تحلیلگران پیش بینی می کنند که در ماه های آینده، به دلیل افزایش قیمت ها و کاهش حاشیه سود OEM، کاهش شدیدی در فروش رخ دهد.

Connor Watts، تحلیلگر، بیان کرد: سه شرکت بزرگ خودروسازی دیترویت (جنرال موتورز، فورد و کرایسلر) به دلیل وابستگی به زنجیره های تامین مستقر در مکزیک و کانادا، به شدت در معرض خطر قرار دارند. وی تاکید کرد: ادامه تورم ناشی از تعرفه ها در ایالات متحده، اثرات نامطلوبی بر خرید خودرو و صنعت خودروهای الکتریکی خواهد گذاشت. در میان فعالان بزرگ بازار ایالات متحده، به نظر می رسد شرکت تسلا بیشترین سود را از شرایط تعرفه ای کنونی ببرد.

با دگرگونی پویایی های تقاضا در مقیاس جهانی و فزونی گرفتن مخاطرات ناشی از سیاست گذاری ها، حوزه مواد اولیه باتری (BRM) کماکان در مسیری پر تلاطم به پیش خواهد رفت.



نوشته شده توسط
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

Geosolutions

مشاوره در حوزه های زمین شناسی، معدن، سرمایه گذاری

Geosolutions

مشاوره و اجرای مطالعات در زمینه های متنوع علوم زمین(مخاطرات زمین شناسی، اکتشاف معدن، آبهای زیرزمینی و ...)، انجام مطالعات مربوطه، خدمات ژئوفیزیک مهندسی و اکتشافی، مطالعات سنجش از دور، مشاوره سرمایه گذاری تخصصی و ..
تماس از طریق تلگرام با آی دی: geosolutionsir@
تماس از طریق ایمیل به نشانی: geosolutionsir@gmail.com
09100625034

طبقه بندی موضوعی

تحلیلگران روز جمعه هشدار دادند که تعرفه‌های جدید وارداتی دولت ترامپ در ایالات متحده، پتانسیل ایجاد تغییرات بنیادین در صنایع خودروسازی و وسایل نقلیه الکتریکی آمریکا را داشته و فشارهای موجود در بازار مواد اولیه باتری (BRM) را دوچندان خواهد کرد.

بازار لیتیوم، به طور اخص، متاثر از ابهامات اقتصادی جهانی، کاهش تقاضا و تداوم قیمت‌های پایین، با فشارهای فزاینده‌ای روبروست. با کاهش محسوس فعالیت‌های خرید در صنایع پایین دستی و عدم انتظار بهبود قابل توجه در تقاضای لیتیوم در ماه آوریل، چشم انداز بازار کماکان تضعیف شده است. حتی تولیدکنندگان باتری‌های ذخیره انرژی نیز حجم سفارشات لیتیوم خود را کاهش داده‌اند.

با وجود بهبود امیدوارکننده در فروش خودروهای برقی در اروپا در سه ماهه اول، تقاضا برای لیتیوم در این منطقه همچنان پایین است. بازارهای نقدی اسپودومن در چین به دلیل ضعف مداوم قیمت‌گذاری لیتیوم، همچنان با کاهش روبرو هستند. تحلیلگران معتقدند که شرکت‌های معدنی استرالیایی در واکنش به این شرایط، قیمت‌های پیشنهادی خود را کاهش داده‌اند، اما همچنان اختلاف قابل توجهی بین انتظارات قیمتی تولیدکنندگان معادن و فرآوری‌کنندگان وجود دارد.

با آن‌که تقاضا برای هیدروکسید لیتیوم هم‌چنان ضعیف است، قیمت‌های حمل دریایی در ماه مارس روند بالاتری داشت، زیرا تولیدکنندگان با اشاره به بالا بودن هزینه‌های تولید، پیشنهادهای خود را محکم نگه داشتند. نکته قابل توجه این‌که، در اواخر ماه مارس، هیدروکسید لیتیوم دوباره نسبت به کربنات بر اساس CIF چین-ژاپن-کره برتری پیدا کرد. اگرچه این تغییر کوتاه بود، تحلیل‌گران انتظار یک همگرایی بلندمدت از این دو قیمت را دارند، و هیدروکسید به طور بالقوه می‌تواند برتری پایدار خود را دوباره به دست آورد.

Paul Lusty ، رئیس تحقیقات مواد اولیه باتری، به مخاطرات کلان اقتصادی که بر این حوزه سایه افکنده‌اند، اشاره نمود. وی بیان داشت: تعرفه‌های اخیر اعلام شده از سوی دولت ترامپ، امواجی از شوک را به بازارهای جهانی ارسال کرده و نگرانی‌ها در خصوص کاهش سرعت رشد اقتصادی و رکود احتمالی را برانگیخته است. هرگونه امیدواری به احیای تقاضای باتری در سال جاری، می‌تواند به سادگی تحت تاثیر افزایش قیمت خودرو، فشارهای تورمی و گسستگی در زنجیره‌های تامین، خنثی گردد.

لوستی گفت: این به معنای چالش‌های ادامه‌دار برای تولیدکننده‌های لیتیوم است که در بیشتر سال ۲۰۲۴ با قیمت‌هایی که به شدت پایین آمده دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، و به امید یک پاسخ معنادار و پایدار از طرف عرضه، هزینه‌ها و تولید را کم کرده‌اند.

محدودیت‌های صادراتی

بازار کبالت همچنین با ممنوعیت غیرمنتظره صادرات از جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) متزلزل شده است که باعث ایجاد شدیدترین روند افزایش قیمت از سال 2022 شده است. اگرچه قیمت‌ها در اواسط ماه اندکی کاهش یافت، اما بازار همچنان ناپایدار است.

به گفته Rob Searle، تحلیلگر، اگر دولت جمهوری دموکراتیک کنگو قصد داشت قدرت خود را به رخ بکشد و به فعالان معدنی و پالایشگاه‌ها نشان دهد چه کسی در واقع ذخایر جهانی کبالت را در دست دارد، ظاهراً در حال حاضر موفق شده است. بر اساس اطلاعات موجود، مذاکرات در جریان است، اما با توجه به آخرین اعلامیه مبنی بر احتمال تمدید ممنوعیت از سوی دولت، هنوز نمی‌توان به طور قطع پیش‌بینی کرد که در پایان ماه ژوئن چه تحولاتی رخ خواهد داد.

در بخش نیکل، محدودیت‌های صادراتی و عرضه بیش از حد، قیمت‌ها را در جهت‌های مخالف می‌کشند. افزایش کوتاه در قیمت نقدی نیکل در بورس فلزات لندن (LME) به بالای ۱۶۰۰۰ دلار در هر تن به سرعت محو شد، و در پایان ماه تنها ۱٫۶ درصد افزایش یافت. داده‌های جدید از گروه بین‌المللی مطالعه نیکل، عرضه بیش از حد قابل توجهی را در اوایل سال ۲۰۲۵ تأیید کرد.

Olivier Masson، تحلیلگر ارشد، اظهار داشت: برای اینکه قیمت نیکل شاهد یک افزایش معنادار و پایدار باشد، رعایت انضباط در عرضه، از جمله از طرف تولیدکنندگان اندونزیایی، ضروری است.

از سوی دیگر، تعرفه گسترده 25 درصدی ایالات متحده بر خودروها و قطعات وارداتی، که از 2 آوریل اجرایی شده است، قرار است ضربه سنگینی به فروش خودروهای داخلی بزند. این سیاست باعث یک هجوم کوتاه مدت مصرف کنندگان قبل از ضرب الاجل شد، اما تحلیلگران پیش بینی می کنند که در ماه های آینده، به دلیل افزایش قیمت ها و کاهش حاشیه سود OEM، کاهش شدیدی در فروش رخ دهد.

Connor Watts، تحلیلگر، بیان کرد: سه شرکت بزرگ خودروسازی دیترویت (جنرال موتورز، فورد و کرایسلر) به دلیل وابستگی به زنجیره های تامین مستقر در مکزیک و کانادا، به شدت در معرض خطر قرار دارند. وی تاکید کرد: ادامه تورم ناشی از تعرفه ها در ایالات متحده، اثرات نامطلوبی بر خرید خودرو و صنعت خودروهای الکتریکی خواهد گذاشت. در میان فعالان بزرگ بازار ایالات متحده، به نظر می رسد شرکت تسلا بیشترین سود را از شرایط تعرفه ای کنونی ببرد.

با دگرگونی پویایی های تقاضا در مقیاس جهانی و فزونی گرفتن مخاطرات ناشی از سیاست گذاری ها، حوزه مواد اولیه باتری (BRM) کماکان در مسیری پر تلاطم به پیش خواهد رفت.