اقتصاد بیرحمانه لیتیوم باتری خودروهای الکتریکی
خبری که این هفته منتشر شد مبنی بر اینکه دومین شرکت بزرگ استخراج لیتیوم در جهان، SQM، اقدام به اخراج ۵ درصد از نیروی کار خود در شیلی کرده است، برای دنبالکنندگان بازار مواد اولیه باتریها تعجبآور نخواهد بود.
قیمت لیتیوم باتری از زمان رسیدن به اوج خود در کمتر از سه سال پیش، به شدت کاهش یافته است؛ به طوری که قیمتها از بالای ۸۰,۰۰۰ دلار به ازای هر تن در نوامبر ۲۰۲۲ به ۸,۴۵۰ دلار در ژوئن سال جاری سقوط کردهاند.
رویکرد "صبر و تماشا" در مورد کاهش تولید توسط شرکتهای استخراجکننده لیتیوم، به ویژه در چین که حمایتهای دولتی باعث بقای معادن زیانده میشود، و همچنین رشد کندتر از حد انتظار تقاضا از سوی صنعت خودروهای الکتریکی، چشمانداز چندانی برای بازگشت به دوران رونق باقی نمیگذارد.
ارزش نهایی لیتیوم مصرفشده در خودروهای برقی، شامل خودروهای هیبریدی قابل شارژ و هیبریدهای معمولی که از ژانویه تا می در سراسر جهان به فروش رفتهاند، مجموعاً به ۲.۱۵ میلیارد دلار رسیده است.
میزان این افت قیمت با آمار ماهانه نیکل باتری خودروهای الکتریکی نشان داده میشود که اکنون بالاتر از لیتیوم است، این اتفاق با وجود حرکت قابل توجه به سمت باتریهای بدون نیکل مانند ترکیبهای شیمایی لیتیوم آهن فسفات (LFP) و همزمان با کاهش قیمت نیکل رخ داده است.
ارزش لیتیوم موجود در باتریهای خودروهای الکتریکی فروخته شده تنها در دسامبر ۲۰۲۲ به ۳.۲ میلیارد دلار رسید، با وجود اینکه فروش واحد جهانی در آن زمان کسری از فروش کنونی بود و محمولهها بیشتر به سمت هیبریدیها متمایل بودند که ذاتاً باتریهای کوچکتر و در نتیجه فلز کمتری نسبت به خودروهای تمام الکتریکی دارند.
بر اساس هر خودروی الکتریکی، اقتصاد کربنات و هیدروکسید لیتیوم حتی بدتر به نظر میرسد. از اوج بیش از ۱,۹۰۰ دلار به ازای هر خودروی الکتریکی با میانگین وزنی فروش در دسامبر ۲۰۲۲، لیتیوم نصب شده در سال جاری تاکنون به طور متوسط تنها کمی بالاتر از ۲۰۰ دلار به ازای هر خودرو است.
این نمودار تحت عنوان "اقتصاد بیرحمانه لیتیوم باتری خودروهای الکتریکی" به تصویر کشیده شده است. محور عمودی سمت چپ (LHS Bars) ارزش کل لیتیوم به کار رفته به میلیونها دلار را نشان میدهد و با میلههای آبی رنگ نمایش داده شده است. محور عمودی سمت راست (RHS Line) میانگین وزنی ارزش به ازای هر خودروی الکتریکی را بر حسب دلار نشان میدهد و با یک خط نارنجی رنگ نمایش داده شده است. محور افقی، بازه زمانی از ژانویه ۲۰۲۳ تا آوریل ۲۰۲۵ را پوشش میدهد.
نکات کلیدی نمودار
ارزش کل لیتیوم به کار رفته(LHS Bars) : در ابتدای سال ۲۰۲۳ (ژانویه، فوریه)، این ارزش در محدوده ۱.۵ تا ۲.۲ میلیارد دلار قرار داشت، اما پس از یک اوج موقت در ژوئن ۲۰۲۳، به طور پیوسته کاهش یافته و در اواخر ۲۰۲۳ و اوایل ۲۰۲۴ به زیر ۸۰۰ میلیون دلار و سپس به محدوده ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است. در آوریل ۲۰۲۵ این مقدار حدود ۵۰۰ میلیون دلار است.
میانگین وزنی ارزش به ازای هر خودروی الکتریکی(RHS Line) : این خط افت بسیار شدیدتری را نشان میدهد. در ژانویه ۲۰۲۳، این مقدار بالای ۱,۳۵۰ دلار به ازای هر خودرو بود و در دسامبر ۲۰۲۲ (که در متن به آن اشاره شده) به اوج بالای ۱,۹۰۰ دلار رسید. اما این رقم به سرعت کاهش یافته و از اوایل سال ۲۰۲۴ تا آوریل ۲۰۲۵ در محدوده ۲۰۰ تا ۳۵۰ دلار به ازای هر خودرو قرار دارد. این کاهش، حتی با وجود افزایش احتمالی حجم فروش خودروهای الکتریکی نشاندهنده افت شدید قیمت لیتیوم است.
نکته: مقادیر نشاندهنده تناژ مواد اولیه به کار رفته در باتریهای خودروهای الکتریکی تازه فروخته شده، شامل هیبریدیهای پلاگین و معمولی است که در قیمت میانگین مواد اولیه در طول دوره ضرب شدهاند. مواد به کار رفته شامل تناژ نهایی نصب شده میشوند و تلفات بازده در فرآیندهای تبدیل، تصفیه و ساخت یا ضایعات تولید را در نظر نمیگیرند.
تحلیل و جمعبندی
این گزارش تصویری واضح از تغییرات شدید در اقتصاد لیتیوم مرتبط با باتریهای خودروهای الکتریکی (EV) ارائه میدهد. تحلیل عمیق این گزارش، نکات مهمی را برای فعالان بازار کامودیتیها و سرمایهگذاران روشن میسازد.
۱. سقوط بیسابقه قیمت لیتیوم و اثرات آن
گزارش حاکی از کاهش چشمگیر قیمت لیتیوم از بیش از ۸۰,۰۰۰ دلار به ازای هر تن در نوامبر ۲۰۲۲ به ۸,۴۵۰ دلار در ژوئن ۲۰۲۵ است که نشاندهنده کاهشی معادل ۸۹.۴ درصد است. این افت شدید منجر به اخراج ۵ درصد از نیروی کار شرکتSQM، دومین تولیدکننده بزرگ لیتیوم جهان در شیلی، شده است. این اقدام SQM به عنوان یک شاخص مهم از فشار مالی وارده بر تولیدکنندگان بزرگ، حتی در مناطق دارای مزیت رقابتی مانند شیلی، عمل میکند.
۲. عدم تعادل عرضه و تقاضا
عوامل اصلی این سقوط قیمت، ازدیاد عرضه و کندی رشد تقاضا است. رویکرد "صبر و تماشا" از سوی استخراجکنندگان لیتیوم، به ویژه در چین، که در آن حمایتهای دولتی باعث حفظ معادن زیانده میشود، به تشدید عدم تعادل عرضه و تقاضا دامن زده است. این وضعیت نشاندهنده ناکارآمدی ساختاری در بازار است که به دلیل مداخلات دولتی، مکانیسمهای طبیعی تعدیل بازار (مانند کاهش تولید) را مختل میکند.
۳. تغییر پویایی ارزشگذاری مواد اولیه باتری
نکته قابل توجه، سبقت گرفتن ارزش نیکل باتری از لیتیوم در آمار ماهانه خودروهای الکتریکی است، حتی با وجود تغییر جهت به سمت مواد شیمایی باتری بدون نیکل مانند لیتیوم آهن فسفات (LFP) و کاهش همزمان قیمت نیکل. در دسامبر ۲۰۲۲، ارزش لیتیوم موجود در باتریهای خودروهای الکتریکی فروخته شده به ۳.۲ میلیارد دلار رسید، در حالی که ارزش کل لیتیوم به کار رفته در خودروهای الکتریکی (هیبریدی قابل شارژ و هیبریدهای معمولی) از ژانویه تا می ۲۰۲۵ تنها ۲.۱۵ میلیارد دلار بوده است. این مقایسه نشان میدهد که در سال ۲۰۲۲، حجم کمتری از فروش خودروهای الکتریکی، به دلیل قیمتهای بسیار بالای لیتیوم، ارزش کلی بالاتری را برای لیتیوم رقم زده بود.
در دسامبر ۲۰۲۲، میانگین ارزش لیتیوم به ازای هر خودروی الکتریکی ۱,۹۰۰ دلار بود، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۵ به تنها ۲۰۰ دلار کاهش یافته است. این افت ۹۰.۵ درصدی در ارزش هر واحد EV، مستقیماً به کاهش قیمت لیتیوم و تا حدی به تغییرات در ترکیب فروش (افزایش سهم خودروهای تمام الکتریکی که باتریهای بزرگتری دارند) مرتبط است، اما افت قیمت ماده اولیه تاثیر غالب را دارد.
۴. پیامدهای سرمایهگذاری
ریسکهای تولیدکنندگان: تولیدکنندگانی که هزینههای استخراج بالایی دارند، به ویژه آنهایی که در چین تحت حمایتهای دولتی فعالیت میکنند، در کوتاهمدت تحت فشار شدید قرار خواهند گرفت. سرمایهگذاران باید این شرکتها را با دقت بیشتری رصد کنند و از ریسکهای مرتبط با بقای آنها آگاه باشند.
فرصتهای خرید: برای سرمایهگذاران بلندمدت، قیمتهای فعلی لیتیوم ممکن است فرصتهای خرید جذابی را در شرکتهای با مزیت رقابتی و کمهزینه فراهم آورد، به شرطی که چشمانداز تقاضای بلندمدت برای خودروهای الکتریکی همچنان قوی باقی بماند.
دیگر کامودیتیهای باتری: با توجه به تغییر در ترکیب شیمیایی باتریها به سمتLFP، توجه به سایر کامودیتیها مانند آهن و فسفات نیز ضروری است. اگرچه این گزارش مستقیماً به آنها اشاره نمیکند، اما رشد LFP میتواند تقاضا برای این مواد را افزایش دهد.
بازار لیتیوم در حال حاضر در یک فاز تعدیل قیمت شدید قرار دارد که ناشی از عدم تعادل عرضه و تقاضا و فشار بر حاشیه سود تولیدکنندگان است. در حالی که تقاضای بلندمدت برای لیتیوم به دلیل رشد صنعت خودروهای الکتریکی همچنان مورد انتظار است، مسیر کوتاهمدت تا میانمدت با چالشهای قابل توجهی روبروست. حمایتهای دولتی در برخی مناطق ممکن است به کندی روند تعدیل طبیعی بازار کمک کند، اما در نهایت، بقای شرکتها به کارایی و ساختار هزینه آنها بستگی خواهد داشت.
توصیهها و راهکارها
تحلیل عمیق ترازنامه: تحلیلگران باید به دقت ترازنامه و ساختار هزینه شرکتهای تولیدکننده لیتیوم را بررسی کنند تا مقاومت آنها در برابر قیمتهای پایینتر را ارزیابی نمایند.
نظارت بر سیاستهای دولتی: پیگیری دقیق سیاستهای دولتی، به ویژه در چین، که میتواند بر عرضه لیتیوم تأثیر بگذارد، حیاتی است. تغییر در این سیاستها میتواند به سرعت پویایی بازار را دگرگون کند.
توجه به نوآوریهای باتری: رصد مداوم نوآوریها در فناوری باتری و ترکیبهای شیمایی جدید (مانند پیشرفتها در باتریهای حالت جامد یا فناوریهای جدید کاتد و آند) برای پیشبینی تغییرات آتی در تقاضا برای مواد اولیه مختلف ضروری است.
سناریوپردازی تقاضایEV : ایجاد سناریوهای مختلف برای رشد تقاضای خودروهای الکتریکی، با در نظر گرفتن عوامل کلان اقتصادی، سیاستهای تشویقی و توسعه زیرساختها، برای پیشبینی دقیقتر نیاز آتی به لیتیوم حائز اهمیت است.
پایش شاخصهای کلان: شاخصهای کلان اقتصادی مانند نرخ بهره، نرخ تورم و رشد اقتصادی جهانی میتوانند بر قدرت خرید مصرفکننده و در نتیجه بر فروش خودروهای الکتریکی و متعاقباً بر تقاضای لیتیوم تأثیر بگذارند.