خرید سهام شرکت پتریوت باتری متالز توسط فولکس واگن
شرکت خودروسازی آلمانی فولکسواگن (ETR: VOW3) روز چهارشنبه اعلام کرد که ۹.۹٪ از سهام شرکت لیتیوم کانادایی Patriot Battery Metals (TSX: PMET) (ASX: PMT) را به مبلغ ۴۸ میلیون دلار خریداری کرده است.
این نخستین بار است که فولکسواگن و شرکت زیرمجموعه باتری آن، PowerCo، بهطور مستقیم در زنجیره تأمین لیتیوم سرمایهگذاری میکنند، زیرا این شرکت به دنبال تأمین مواد اولیه از آمریکای شمالی است.
این توافق شامل یک تعهد الزامآور برای فولکسواگن است تا به مدت ۱۰ سال، سالانه ۱۰۰,۰۰۰ تن کنسانتره اسپودومین دریافت کند، که از زمان آغاز تولید پروژه لیتیوم Shaakichiuwaanaan پتریوت در کبک آغاز میشود.
این شرکت مستقر در ونکوور همچنین یک یادداشت تفاهم با پاورکو امضا کرده است تا فرصتهای توسعه مشترک برای پروژه کبک، که قبلاً به نام Corvette شناخته میشد، را بررسی کند.
پروژه Shaakichiuwaanaan، که در حال حاضر در حال توسعه است، تأمینکننده شرکت باتری فولکسواگن، پاورکو، در اروپا و آمریکای شمالی خواهد بود.
کنسانتره اسپودومن، یک ماده معدنی غنی از لیتیوم، به عنوان ماده خام برای باتری های لیتیوم یونی عمل می کند. PowerCo قصد دارد از این منبع برای تولید سلول های باتری در اروپا و آمریکای شمالی استفاده کند. علاوه بر این، لیتیوم در کارخانه سلولی پاورکو که در حال ساخت در سنت توماس کانادا است، استفاده خواهد شد که پیش بینی می شود ظرفیت تولید سالانه 90 گیگاوات ساعت در مقیاس کامل را به دست آورد.
Thomas Schmall، عضو هیئت مدیره فناوری گروه فولکس واگن در بیانیه ای گفت: «این سرمایه گذاری نقطه عطفی در سفر ما به سوی آینده ای کاملاً الکتریکی است. ما با همکاری با Patriot Battery Metals، نه تنها مواد خام کلیدی را برای فناوری باتری پیشرفته و پایدار تامین می کنیم، بلکه تعهد خود را به آمریکای شمالی نیز تقویت می کنیم.
Ken Brinsden، رئیس، مدیر عامل و مدیر عامل پاتریوت، سرمایه گذاری فولکس واگن را به عنوان "نقطه عطف محوری" برای این شرکت توصیف کرد. برینزدن در بیانیهای جداگانه گفت: «ما یک شریک استراتژیک بلندمدت را وارد میکنیم که در حال حاضر یک بازیگر اصلی در زنجیره تأمین باتری اروپا و آمریکای شمالی است.
بزرگترین منبع در قاره آمریکا
شرکت پتریوت باتری متالز هدفگذاری کرده است که ظرفیت تولید اولیه ۴۰۰,۰۰۰ تن کنسانتره اسپودومن را به صورت سالانه داشته باشد. طبق یک ارزیابی اقتصادی اولیه (PEA) که در ماه اوت منتشر شده است، این شرکت قصد دارد پروژه پرچمدار خود در کبک را به صورت مرحلهای توسعه دهد و از روشهای استخراج سطحی و زیرزمینی استفاده کند.
این رویکرد مرحلهای به منظور اولویتبندی دسترسی به مناطق با درجه بالا و در عین حال کاهش اثرات زیستمحیطی پروژه طراحی شده است.
پروژه Shaakichiuwaanaan، بزرگترین منبع معدنی پگماتیت لیتیوم در قارههای آمریکا است. طبق گفتههای پتریوت، بلورهای وسیع اسپودومن این پروژه، کارایی پردازش و نرخ بازیابی را افزایش میدهند.
این شرکت انتظار دارد تا سال ۲۰۲۷ تصمیم نهایی سرمایهگذاری را اتخاذ کند، که راه را برای ساخت و ساز تا سال ۲۰۲۸ و تولید اولیه در اوایل سال ۲۰۲۹ هموار میکند.
پی نوشت
ارزیابی اقتصادی اولیه (PEA)
ارزیابی اقتصادی اولیه (PEA) یک مطالعه حیاتی در مراحل اولیه است که پتانسیل اقتصادی یک پروژه معدنی را ارزیابی میکند. این ارزیابی به عنوان یک تحلیل اولیه از منابع معدنی پروژه عمل میکند و اغلب به عنوان "مطالعه دامنه (scoping study)" شناخته میشود. در اینجا جنبههای اصلی یک PEA آورده شده است:
ویژگیهای کلیدی ارزیابی اقتصادی اولیه
- تحلیل اقتصادی: یک PEA شامل ارزیابی اقتصادی است که به تعیین سودآوری یک پروژه معدنی کمک میکند. این شامل ارزیابی عوامل مختلفی مانند هزینههای سرمایه، هزینههای عملیاتی و درآمدهای بالقوه است.
- برآورد منابع: این مطالعه ارزیابی اولیهای از مقدار و کیفیت ذخایر معدنی ارائه میدهد که برای درک پتانسیل پروژه ضروری است.
- روششناسی استخراج: ارزیابی تکنیکهای اولیه استخراج را که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، بررسی میکند و به ترسیم چگونگی توسعه پروژه کمک میکند.
- هزینههای سرمایه و عملیاتی: برآوردهای اولیه از سرمایهگذاری مورد نیاز برای راهاندازی پروژه و هزینههای عملیاتی جاری در این ارزیابی گنجانده شده است.
- پیشبینیهای اقتصادی: یک PEA معمولاً معیارهای مالی سطح بالا، مانند درآمد مورد انتظار، حاشیههای عملیاتی و دورههای بازپرداخت را ارائه میدهد.
اهمیت PEA
1. تصمیمات سرمایهگذاری: برای سرمایهگذاران، یک PEA مثبت میتواند نشانهای باشد که پروژه نیاز به سرمایهگذاری بیشتر در مطالعات دقیقتر، مانند مطالعات پیشامکانسنجی و امکانسنجی دارد.
2. ارزیابی ریسک: اگرچه PEAها به اندازه مطالعات مراحل بعدی دقیق نیستند، اما به شناسایی ریسکهای اولیه مرتبط با یک پروژه کمک میکنند و به سرمایهگذاران در اتخاذ تصمیمات آگاهانه یاری میرسانند.
3. غربالگری پروژهها: سرمایهگذاران میتوانند از PEAها برای مقایسه چندین پروژه در مراحل اولیه استفاده کنند که به تنوع پرتفوی کمک میکند.
4. پایهای برای مطالعات بعدی: یک PEA به خوبی اجرا شده، پایهای برای مطالعات فنی بعدی فراهم میکند که ارزیابیهای دقیقتری از قابلیت اجرایی پروژه ارائه خواهد داد.
به طور خلاصه، ارزیابی اقتصادی اولیه ابزاری ضروری در صنعت معدن است که بینشهای ارزشمندی درباره پتانسیل سودآوری و ریسکهای یک پروژه ارائه میدهد و به شرکتها و سرمایهگذاران در فرآیند تصمیمگیری خود کمک میکند.
فولکسواگن
فولکسواگن AG، که به طور معمول به عنوان فولکسواگن شناخته میشود، یک تولیدکننده بزرگ خودرو آلمانی است که در ولفسبورگ، نیدرزاکسن، آلمان مستقر است. این شرکت در سال ۱۹۳۷ توسط جبهه کارگری آلمان تحت رژیم نازی تأسیس شد و در ابتدا هدف آن تولید یک "خودروی مردم" (فولکسواگن) با قیمت مناسب بود. پس از جنگ جهانی دوم، این شرکت توسط افسر ارتش بریتانیا Ivan Hirst احیا شد و به یک برند جهانی تبدیل گردید.
اطلاعات کلیدی
- تأسیس: فولکسواگن در سال ۱۹۳۷ تأسیس شد و به سرعت به خاطر مدل نمادین خود، یعنی بیتل (Beetle)، شناخته شد.
- وضعیت بازار: گروه فولکسواگن به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان شناخته میشود. این شرکت در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بزرگترین خودروساز از نظر فروش بود و بیش از دو دهه سهم بازار قابل توجهی در اروپا حفظ کرده است.
-- شرکتهای تابعه: این گروه شامل چندین برند معروف مانند آئودی، پورشه، بنتلی، لامبورگینی، SEAT و Škoda است. فولکسواگن همچنین حضور قوی در وسایل نقلیه تجاری دارد.
- عملیات جهانی: این شرکت در ۱۵۳ کشور فعالیت میکند و دارای تأسیسات تولیدی در سراسر اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آسیا و اقیانوسیه و سایر مناطق است.
- تعهد زیستمحیطی: فولکسواگن به شدت در حال سرمایهگذاری در حوزه تحرک الکتریکی است و قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به یک شرکت بدون دیاکسید کربن تبدیل شود. این شرکت همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۷۰ مدل تمام الکتریکی جدید را عرضه کند.
تحولات اخیر
فولکسواگن بر روی الکتریکی و دیجیتالی سازی به عنوان بخشی از استراتژی ACCELERATE تمرکز کرده است. این شامل سرمایهگذاریهای قابل توجهی در تحرک الکتریکی و توسعه فناوریهای جدید برای بهبود تجربه مشتریان است.
چالشها
در سال ۲۰۱۵، فولکسواگن با یک رسوایی بزرگ مواجه شد که شامل استفاده از دستگاههای تقلبی برای دستکاری آزمایشهای انتشار گازهای آلاینده بود که منجر به جریمههای قابل توجه و از دست دادن اعتماد مصرفکنندگان شد.
به طور کلی، فولکسواگن همچنان به تطبیق با تقاضاهای متغیر بازار ادامه میدهد و در تلاش است تا موقعیت خود را به عنوان یک پیشرو در صنعت خودرو حفظ کند.
شرکت پاورکو
فولکس واگن و پاورکو دو نهاد متمایز هستند که در بخشهای مختلف فعالیت میکنند، اما اخیراً در مشارکتی متمرکز بر تحرک الکتریکی و تولید باتری شرکت کردهاند.
مروری بر مشارکت
- فولکس واگن: فولکس واگن یک تولید کننده بزرگ خودرو در آلمان، سرمایه گذاری هنگفتی بر روی وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) می کند و قصد دارد عرضه های حمل و نقل الکتریکی خود را گسترش دهد. این شرکت اهداف بلندپروازانه ای را برای پایداری تعیین کرده است، از جمله انتشار صفر خالص تا سال 2050 می باشد.
- PowerCo: پاورکو که در نیوزلند مستقر است، بزرگترین توزیع کننده انرژی دوگانه در کشور است که برق و گاز را برای بیش از 900000 مشتری تامین میکند. این شرکت متعهد به حمایت از تولید انرژیهای تجدیدپذیر و تقویت زیرساخت های خود برای جا دادن وسایل نقلیه الکتریکی است.
جنبه های کلیدی همکاری آنها
1. تحرک الکتریکی: هدف این مشارکت ارتقای زیرساخت لازم برای شارژ وسایل نقلیه الکتریکی است که با استراتژی فولکس واگن برای افزایش پیشنهادات برقی خود همسو می شود.
2. اهداف پایداری: هر دو شرکت تعهد مشترکی به پایداری دارند. فولکس واگن بر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از طریق وسایل نقلیه الکتریکی تمرکز دارد، در حالیکه پاورکو در حال کار بر روی بهبود شبکه های توزیع انرژی برای پشتیبانی از فناوری های کم کربن است.
3. توسعه زیرساخت: تلاش های پاورکو برای گسترش ایستگاه های شارژ در سراسر شبکه، مکمل تلاش فولکس واگن برای زیرساخت قوی EV است و اطمینان می دهد که مشتریان به گزینه های شارژ قابل اعتماد دسترسی دارند.
همکاری بین فولکس واگن و پاورکو منعکس کننده روند گسترده تری در بخش خودرو و انرژی به سمت برق و پایداری است. هدف آنها با همکاری یکدیگر تسهیل گذار به تحرک الکتریکی و کمک به آینده انرژی پایدارتر است.
شرکت Patriot Battery Metals Inc
شرکت Patriot Battery Metals Inc. یک شرکت اکتشاف لیتیوم سنگی کانادایی است که به پیشبرد پروژه ۱۰۰٪ متعلق به خود به نام Shaakichiuwaanaan، که قبلاً به عنوان پروژه Corvette شناخته میشد، اختصاص دارد. این محدوده در منطقه Eeyou Istchee James Bay در کبک، کانادا واقع شده و در طول سال از طریق یک جاده چهار فصل قابل دسترسی است.
اطلاعات کلیدی
- جزئیات محدوده: محدوده های Shaakichiuwaanaan دارای منابع لیتیوم قابل توجهی است، از جمله پگماتیتهای اسپودومین CV5 و CV13. مجموع منابع تخمینی ۸۰.۱ میلیون تن با Li₂O قطعی عیار ۱.۴۴٪ و ۶۲.۵ میلیون تن با Li₂O استنباط شده با عیار ۱.۳۱٪، که آن را به بزرگترین منبع پگماتیت لیتیوم در قاره آمریکا و هشتمین بزرگترین منبع در جهان تبدیل میکند.
- تمرکز اکتشاف: شرکت Patriot Battery Metals بر شناسایی و اکتشاف محدوده معدنی با تأکید خاص بر لیتیوم، که برای تولید باتری ضروری است، متمرکز است. این محدوده دارای رگه های متعدد پگماتیت اسپودومین است که هنوز حفاری نشدهاند.
- موقعیت: محدوده Shaakichiuwaanaan دارای روند مقیاس منطقهای تقریباً ۵۰ کیلومتری است و به طور استراتژیک برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد آمریکای شمالی برای لیتیوم باتریهای وسایل نقلیه الکتریکی قرار دارد.
- ساختار شرکتی: این شرکت با یک تیم کوچک فعالیت میکند و به طور فعال در حال اکتشاف محدوده های خود برای تعیین قابلیت اقتصادی است.
تحولات اخیر
Patriot Battery Metals به اکتشاف محدوده های خود ادامه میدهد و فرصتهای جدیدی را در بازار لیتیوم بررسی میکند زیرا تقاضای جهانی برای مواد باتری افزایش مییابد. این شرکت هدف دارد تا موقعیت خود را در صنعت رو به رشد لیتیوم تقویت کند.
به طور خلاصه، شرکت Patriot Battery Metals Inc. متعهد به پیشبرد پروژههای اکتشاف لیتیوم خود در کبک است و به طور قابل توجهی به زنجیره تأمین لازم برای باتریهای وسایل نقلیه الکتریکی و دیگر راهحلهای ذخیرهسازی انرژی کمک میکند.
پگماتیت اسپودومن
پگماتیت اسپودومن نوعی سنگ آذرین است که سرشار از کانی اسپودومن است که منبع قابل توجهی از لیتیوم است. پگماتیت ها با بافت بسیار درشت و کریستال های در هم تنیده بزرگ خود مشخص می شوند که اندازه آنها اغلب بیش از 1 سانتی متر است و گاهی اوقات به چندین متر می رسد. در اینجا برخی از جنبه های کلیدی پگماتیت اسپودومن آورده شده است:
خصوصیات
- ترکیب: پگماتیت های اسپودومن عمدتاً از اسپودومن (LiAl(SiO3)2) به همراه سایر کانی ها مانند کوارتز، فلدسپات و میکا تشکیل شده اند. وجود اسپودومن این پگماتیت ها را برای استخراج لیتیوم ارزشمند می کند.
- تشکیل: پگماتیت های اسپودومن معمولاً از آخرین بخش مایع ماگمای متبلور تشکیل می شوند. این مایع باقیمانده در مواد فرار و عناصر کمیاب غنی شده است و به بلورهای بزرگ اجازه می دهد تا با سرد شدن ماگما رشد کنند.
- اندازه کریستال: برخی از بزرگترین بلورهای جهان را می توان در پگماتیت های اسپودومن پیدا کرد که طول کریستال های منفرد گاهی از 10 متر بیشتر می شود.
- موقعیت زمین شناسی: پگماتیت های اسپودومن معمولاً در واحدهای گرانیتی غنی از لیتیوم و آپلیتها یافت می شوند. اغلب با مواد معدنی دیگری مانند کوارتز، آلبیت، پتالیت و بریل همراه هستند.
- اهمیت معدنی: با توجه به افزایش تقاضا برای لیتیوم در تولید باتری، پگماتیت های اسپودومن به یک هدف مهم برای عملیات معدن تبدیل شده اند. آنها به خصوص به دلیل محتوای بالای لیتیوم خود مورد توجه هستند.
مکانهای قابل توجه
پگماتیت های اسپودومن را می توان در مناطق مختلفی در سراسر جهان یافت، از جمله:
- آمریکای شمالی : کبک، کانادا
- استرالیا: ذخایر قابل توجهی که به عرضه جهانی لیتیوم کمک می کند.
- مناطق دیگر: کشورهایی مانند برزیل، افغانستان و جمهوری دموکراتیک کنگو نیز میزبان ذخایر پگماتیت اسپودومن هستند.
پگماتیت های اسپودومن نقش مهمی در زنجیره تامین جهانی لیتیوم ایفا می کنند، به خصوص که تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی و راه حل های ذخیره انرژی همچنان در حال افزایش است. شکلگیری و ترکیب زمینشناسی منحصربهفرد آنها را به منبعی ارزشمند برای صنعت معدن تبدیل کرده است.
اسپودومن
اسپودومن یک کانی غنی از لیتیوم با فرمول شیمیایی LiAl(SiO3)2 است. این کانی عمدتاً در پگماتیتهای غنی از لیتیوم یافت میشود و یکی از مهمترین منابع لیتیوم برای کاربردهای مختلف، به ویژه در تولید باتریهای لیتیوم-ion به شمار میرود.
- خواص فیزیکی:
- رنگ: اسپودومن میتواند بیرنگ، زرد، سبز روشن، سبز زمردی، صورتی، بنفش یا ارغوانی باشد.
- درخشندگی: دارای درخششی شیشهای تا کدر است.
- سختی: این ماده معدنی دارای سختی ۶.۵ تا ۷ در مقیاس موهس است.
- ساختار بلوری: اسپودومن معمولاً بلورهای کشیده یا ستونی شکل میگیرد که منشوری هستند و اغلب دارای خطخطیهای عمودی میباشند. این کانی دارای سیستم بلوری مونوکلینیک تعلق است.
- انواع:
- کونزیت: نوع صورتی تا بنفش اسپودومین.
- هیدنیت: نوع سبز اسپودومین.
- تریفان: نوع بیرنگ تا زرد.
وجود و استخراج
اسپودومن معمولاً با دیگر مواد معدنی حاوی لیتیوم مانند لپیدولیت و پتالیست همراه است. این ماده عمدتاً از ذخایر سنگ سخت در واحدهای پگماتیتی استخراج میشود.
کاربردها
- منبع لیتیوم: اسپودومن یک منبع مهم لیتیوم است که برای تولید باتریها، به ویژه برای وسایل نقلیه الکتریکی و الکترونیک قابل حمل ضروری است.
- سنگ قیمتی: برخی انواع اسپودومین برای استفاده به عنوان سنگ قیمتی برش و صیقل داده میشوند، اگرچه به دلیل شکستگی کامل خود، نسبتاً شکننده محسوب میشوند.
اسپودومن نقش حیاتی در زنجیره تأمین جهانی لیتیوم ایفا میکند، به ویژه با توجه به افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی و راهحلهای ذخیرهسازی انرژی تجدیدپذیر. ویژگیها و انواع منحصر به فرد آن، این ماده را هم به عنوان یک ماده معدنی صنعتی مهم و هم به عنوان یک سنگ قیمتی مورد تقاضا تبدیل کرده است.