Geosolutions

مشاوره در حوزه های زمین شناسی، معدن، سرمایه گذاری
يكشنبه, ۲ دی ۱۴۰۳، ۱۲:۱۲ ق.ظ

رویاهای الکتریکی به یک کابوس برای فلزات باتری تبدیل می‌شود

سال جاری برای کسب‌ وکار فلزات باتری بسیار سخت بوده است. قیمت‌های لیتیوم، نیکل و کبالت در سال 2023 سقوط کرده و در طول سال 2024 به طور مداوم کاهش یافته‌اند. یک بخش که زمانی در حال رقابت برای ساخت تأمین جدید بود، اکنون معادن را بسته و پروژه‌ها را به تعویق انداخته است، زیرا قیمت‌های پایین بر هزینه‌ها تأثیر گذاشته است. مسیر به سوی آینده الکتریکی به مراتب ناهموارتر از آنچه انتظار می‌رفت، شده است و تقاضا از بخش حیاتی خودروهای الکتریکی (EV) به انتظارات نرسیده است.

این نیز داستان مازاد عرضه انبوه با ظرفیت بیش از حد جدید است که دقیقاً در زمان نامناسبی آنلاین شده است. و این انضباط عرضه یا فقدان آن است که تعیین خواهد کرد که آیا بهبودی قیمت در سال 2025 وجود خواهد داشت یا خیر.

بازار جهانی خودروهای الکتریکی هنوز در حال گسترش است. نوامبر ماه دیگری با رکوردشکنی بود که در آن 1.8 میلیون واحد فروش رفت. رشد فروش جهانی در 11 ماه اول سال نسبت به سال 2023 به میزان قابل توجهی 25 درصد بوده است. اما عناوین مثبت دو حقیقت ناخوشایند برای بخش فلزات باتری را پنهان می‌کنند.

در حالیکه بازارهای غربی در تلاش برای ایجاد شتاب هستند، هنوز هم چین محرک اصلی انقلاب خودروهای الکتریکی است. در حالیکه فروش‌های چینی در نوامبر رکورد جدیدی را ثبت کردند، فروش‌ها در ایالات متحده و کانادا تنها 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و فروش‌ها در اروپا در واقع کاهش یافته است.

مصرف‌کنندگان غربی هنوز نیاز به یک انگیزه برای تغییر از موتور احتراق داخلی به موتور الکتریکی دارند. فروش خودروهای جدید انرژی در آلمان امسال پس از حذف ناگهانی یارانه‌ها در پایان سال 2023، کاهش یافته است.

اگر دونالد ترامپ به تهدید خود برای بازگشت به سیاست‌های خودروهای الکتریکی دولت بایدن عمل کند، ممکن است سال آینده یارانه‌های ایالات متحده حذف شوند.

واقعیت دوم این است که بسیاری از خریداران خودروهای الکتریکی، به ویژه در بازار حیاتی چین، به جای خودروهای برقی باتری‌دار، به سمت هیبریدها یا هیبریدهای قابل شارژ می‌روند.

این خودروها باتری‌هایی دارند که حدود یک‌سوم اندازه باتری‌های استفاده شده در مدل‌های خالص باتری هستند، که به معنای کاهش مشابهی در تمام ورودی‌های کاتد فلزی است.

برخی از تقاضای لیتیوم به دلیل افزایش سهم بازار باتری‌های فسفات آهن لیتیوم (LFP) است که طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، دو سوم از کل فروش خودروهای الکتریکی در چین در سال گذشته را تشکیل می‌دهد.

 

باتری‌های LFP از نظر هزینه ارزان‌تر از انواع غنی از نیکل هستند و سازندگان باتری چینی عملکرد آن‌ها را به حدی بهبود داده‌اند که مدل جدید Shenxing Plus شرکت CATL دارای دامنه حرکتی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ است.

با اینحال، این خبرها برای بازارهای نیکل، کبالت و منگنز خبرهای بدی هستند. مقدار لیتیوم به کار رفته در فروش‌های جدید خودروهای الکتریکی در ماه اکتبر تقریباً 48,000 تن (متریک) بود که نسبت به سال گذشته 28 درصد افزایش داشته است.

با اینحال، میزان استفاده از نیکل، منگنز و کبالت به ترتیب تنها 10 درصد، 4 درصد و 2 درصد افزایش یافته است که نشان‌دهنده تغییر به سمت هیبریدها و تغییر ترکیب شیمیایی باتری‌ها است.

سیلاب عرضه 

تقاضای کمتر از حد انتظار از بخش خودروهای الکتریکی، به ویژه خارج از چین، با افزایش عرضه در تمام طیف فلزات باتری همزمان شده است. Nickel West شرکت BHP قرار بود مرکز فلزات سبز این معدن‌کار باشد. این مرکز در ماه اکتبر به دلیل قیمت‌های پایین ناشی از تولید بیش از حد در اندونزی تعطیل شد.

تولیدکنندگان نیکل چینی جهش فنی در پردازش سنگ معدن نسبتاً کم‌عیار اندونزی به فلز کلاس I با خلوص بالا داشته‌اند. تولید مشترک چینی-اندونزیایی طبق گزارش بانک مک‌کواری، امسال 30 درصد افزایش خواهد یافت.

حداقل مقامات اندونزی نشانه‌هایی از انضباط عرضه، محدود کردن سهمیه‌های معدنی و تعلیق مجوزهای کارخانه‌های فرآوری جدید را نشان داده‌اند.

به نظر می‌رسد که گروه CMOC چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده کبالت در جهان، از سقوط قیمت‌ها بی‌خبر است. این گروه در دوره ژانویه تا سپتامبر، تولید 84,700 تن را گزارش کرده که نسبت به 37,000 تن در دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

میزان عرضه بیش از حد در بازار کبالت به حدی است که مدیران ذخایر چینی توانسته اند تناژهای قابل توجهی را بدون هیچ تاثیر آشکاری در بازار به دست آورند.

تولیدکنندگان لیتیوم چینی نیز در برابر کاهش تولید مقاومت می کنند. بسیاری از آنها به صورت عمودی یکپارچه هستند، به این معنی که ضررهای موجود در زمین را می توان در مقابل سودهای بعدی در زنجیره پردازش جبران کرد.

به گفته مؤسسه مشاوره Benchmark Mineral Intelligence، حتی با وجود تلفات زیاد قیمت در میان اپراتورهای غربی، انتظار می‌رود عرضه لیتیوم برای سومین سال متوالی در سال 2025 از تقاضا فراتر رود.

مازاد عرضه باید از نزدیک به 10 درصد در سال گذشته به کمتر از 1 درصد تقاضا کاهش یابد، که ممکن است ضعف بیشتر قیمت را محدود کند.

در مقابل، مازاد عرضه در بازارهای نیکل و کبالت، تا زمانی که تولید با تقاضا هماهنگ‌تر شود، خطر ساختاری شدن را دارد.

تنش های تجاری

با توجه به چنین پویایی منفی عرضه-تقاضا، سخت نیست درک چرایی اجماع تحلیلگران برای درد بیشتر قیمت تولیدکننده در ماه های آینده است.

چین یک بازیگر مسلط در هر سه بازار است و هیچ نشانه ای از دست کشیدن از رویاهای برقی خود را نشان نمی دهد. با اینحال، این یک نقطه افزایش تنش با ایالات متحده است.

گزارش نهایی گروه سیاست کانیهای استراتژیک، بخشی از کمیته منتخب روابط ایالات متحده و چین، تولیدکنندگان لیتیوم چینی را متهم به کاهش قیمت‌ها «از طریق ترکیبی از دامپینگ و تولید بیش از حد» کرد.

در این گزارش آمده است که چین از کنترل‌های قیمت، ادغام عمودی و موانع اساسی برای جلوگیری از رقابت استفاده می‌کند.

جو بایدن و دونالد ترامپ ممکن است در مورد وسایل نقلیه برقی اختلاف نظر داشته باشند، اما توافق دوجانبه قابل توجهی در مورد نیاز به ایجاد ظرفیت فلزی باتری داخلی و کاهش تسلط چین بر زنجیره تامین جهانی وجود دارد.

دور دوم ریاست جمهوری ترامپ احتمالاً ترکیب هزینه‌های فدرال و تعرفه‌های دولت بایدن بر فلزات چینی را تضعیف خواهد کرد. سیاست تجاری ایالات متحده بخش متحرک دیگری را به پویایی بازار فلزات باتری که قبلاً پیچیده بود، اضافه خواهد کرد.در واقع، اگر دیوارهای تعرفه ای ایالات متحده به اندازه کافی بالا ساخته شوند، این خطر وجود دارد که بازار جهانی شروع به شکاف در حوزه قیمت گذاری چین و ایالات متحده کند.

 

پی نوشت

مروری بر باتری های LFP

باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) که به عنوان باتری‌های LiFePO4 نیز شناخته می‌شوند، زیرگروهی از باتری‌های لیتیوم یونی هستند که از فسفات آهن به عنوان ماده کاتد استفاده می‌کنند. آنها به دلیل چگالی انرژی بالا، طول عمر طولانی و ویژگی های ایمنی افزایش یافته در مقایسه با سایر فناوری های لیتیوم یون شناخته شده اند.

ویژگی های کلیدی

- ایمنی: باتریهای LFP کمتر در معرض آتش سوزی و فرار حرارتی هستند، و آنها را برای کاربردهای مختلف، از جمله وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) و سیستم های ذخیره انرژی، انتخاب ایمن تری می کند.

- طول عمر: این باتری ها معمولاً عمر عملیاتی بیشتری دارند که برای کاربردهایی که به دوام نیاز دارند مفید است.

- عملکرد: باتری های LFP در دماهای بالا عملکرد خوبی دارند و راندمان را در مدت زمان طولانی حفظ می کنند.

برنامه های کاربردی

باتری های LFP به طور گسترده در چندین بخش استفاده می شوند:

- وسایل نقلیه الکتریکی (EVs): آنها به دلیل توانایی آنها در ارائه توان خروجی بالا برای شتاب و عملکرد بهینه به عنوان منبع اصلی انرژی در بسیاری از وسایل نقلیه الکتریکی عمل می کنند.

- ذخیره انرژی خورشیدی: با کاهش هزینه فناوری باتریهای مبتنی بر لیتیوم، باتریهای LFP تا حد زیادی جایگزین باتریهای سرب اسیدی سنتی در سیستمهای ذخیره انرژی خورشیدی شده اند.

- ابزارهای برقی قابل حمل: استحکام و قابلیت اطمینان آنها آنها را برای استفاده در ابزارهای برقی قابل حمل مناسب می کند.

مزایا و معایب

مزایا:

- امکانات ایمنی پیشرفته

- طول عمر بیشتر در مقایسه با سایر باتری های لیتیوم یونی

- اثرات زیست محیطی کمتر به دلیل عدم وجود نیکل و کبالت

معایب:

- ولتاژ اسمی کمتر (معمولاً 3.2 ولت در هر سلول) در مقایسه با لیتیوم-یون، نیاز به سلول های بیشتری برای دستیابی به سطوح ولتاژ مشابه، که می تواند طراحی و ساخت را پیچیده کند.

روندهای بازار

تقاضا برای باتریهای LFP در حال رشد است، به ویژه در بخش EV، جاییکه به دلیل ایمنی و کارایی آنها محبوبیت فزاینده ای پیدا می کنند. در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان چینی فناوری LFP را به طور قابل توجهی پیشرفته کرده‌اند که منجر به پذیرش گسترده‌تر در کاربردهای مختلف شده است.

در نتیجه، باتریهای LFP نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در فناوری باتری هستند و گزینه ای ایمن، کارآمد و پایدار را برای ذخیره انرژی و تحرک الکتریکی ارائه می دهند.

گروه CMOC چین

گروه CMOC چین، که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کبالت در جهان به شمار می‌رود، در نیمه اول سال جاری میلادی تولید کبالت خود را به دو برابر افزایش داد و به 54,024 تن رسید. این شرکت عمدتاً کبالت را از دو معدن مس کبالت واقع در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) تولید می‌کند.

گروه CMOC همچنین پیش‌بینی کرده است که فشارهای تأمین کبالت کاهش خواهد یافت و انتظار می‌رود تولید این فلز در سال‌های آینده همچنان افزایش یابد. با اینحال، این شرکت نسبت به کاهش نقش کبالت در باتری‌های خودروهای الکتریکی هشدار داده است، زیرا تقاضا برای این فلز ممکن است تحت تأثیر تغییرات فناوری و بازار قرار گیرد.

در مجموع، گروه CMOC با بهره‌برداری از معادن جدید و افزایش ظرفیت تولید خود، به دنبال حفظ موقعیت خود به عنوان یکی از پیشگامان در صنعت کبالت جهانی است.

Nickel West

نیکل وست یک بخش از BHP است که عملیات نیکل آن در غرب استرالیا را در بر می گیرد. این بخش شامل چندین تأسیسات کلیدی مانند معدن نیکل Mount Keith، معدن نیکل Leinster، متمرکز کننده نیکل Kambalda، ذوب نیکل Kalgoorlie و پالایشگاه نیکل Kwinana است.

BHP اخیراً اعلام کرده است که عملیات نیکل غرب و پروژه West Musgrave را به طور موقت از اکتبر 2024 تا حداقل فوریه 2027 تعلیق کرده است. چالش برانگیز این شرکت اعلام کرده است که در این دوره سالانه حدود 450 میلیون دلار استرالیا (300 میلیون دلار آمریکا) سرمایه گذاری خواهد کرد تا از شروع مجدد احتمالی عملیات در آینده پشتیبانی کند.

 تاثیر بر نیروی کار

تعلیق حدود 3300 کارگر شاغل در این عملیات را تحت تأثیر قرار می دهد. BHP متعهد شده است که از نیروی کار خود با ارائه نقش های جدید در شرکت یا گزینه های اخراج داوطلبانه به آنها حمایت کند. این شرکت قصد دارد یک صندوق اجتماعی برای کمک به جوامع محلی تحت تأثیر تعلیق ایجاد کند.

پس زمینه اقتصادی

بخش استخراج نیکل در غرب استرالیا به دلیل هزینه های بالای نیروی کار و رقابت با تولید ارزان تر اندونزی تحت فشار قرار گرفته است. با وجود چالش ها، نیکل یک ماده معدنی حیاتی برای کاربردهای مختلف، به ویژه در تولید باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) باقی می ماند. بخش نیکل وست BHP در این زمینه بسیار مهم بوده است، زیرا سرمایه گذاری زیادی در توسعه تنها خط تولید سولفات نیکل استرالیا انجام داده است تا بتواند بازار رو به رشد باتری خودروهای برقی را تامین کند.

تعلیق موقت عملیات Nickel West نقطه عطفی برای BHP و به‌طور کل صنعت نیکل استرالیا محسوب می‌شود. این شرکت در حال عبور از شرایط چالش برانگیز بازار است و در عین حال قصد دارد موقعیت خود را در زنجیره تامین نیکل جهانی حفظ کند.

شرکت CATL

شرکت CATL، که مخفف "Contemporary Amperex Technology Co., Limited" است، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان باتری‌های لیتیوم-یون در جهان به شمار می‌رود. این شرکت چینی در کمتر از یک دهه توانسته است ۳۵ درصد از بازار جهانی باتری‌های لیتیوم-یون را به خود اختصاص دهد و به عنوان پیشرو در این صنعت شناخته شود.

دستاوردها و نوآوری‌ها

1. باتری‌های سدیم-یون: CATL به تازگی از نسل اول باتری‌های سدیم-یون رونمایی کرده است که دارای ویژگی‌های مشابه با باتری‌های لیتیوم-یون هستند. این باتری‌ها به دلیل چگالی انرژی کمتر، هنوز در مقایسه با لیتیوم-یون جذابیت کمتری دارند، اما با تحقیقات و توسعه، پتانسیل افزایش علاقه به آنها وجود دارد.

2. باتری شنژینگ پلاس: این باتری جدید از نوع لیتیوم آهن فسفات (LFP) است که می‌تواند با ۱۰ دقیقه شارژ، مسافتی تا ۶۰۰ کیلومتر را پوشش دهد. همچنین، این باتری دارای چگالی انرژی بالایی معادل ۲۰۵ وات ساعت به ازای هر کیلوگرم است و بهبودهایی در سرعت شارژ و ایمنی نسبت به نسل‌های قبلی داشته است.

3. طول عمر بالا: CATL اعلام کرده است که باتری‌های جدید این شرکت دارای طول عمر ۲ میلیون کیلومتر هستند، که نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در فناوری باتری‌هاست.

4. توسعه شبکه شارژ: CATL قصد دارد با همکاری شرکت‌های بزرگ مانند هواوی و سایرین، بزرگ‌ترین شبکه شارژ خودروهای برقی را در چین راه‌اندازی کند.

موقعیت در بازار

CATL به عنوان یک غول در صنعت باتری، نه تنها تأمین‌کننده اصلی برای خودروسازان بزرگ جهانی است، بلکه با نوآوری‌های مداوم خود در زمینه فناوری باتری، فشار زیادی بر رقبای خود وارد کرده است. این شرکت با تمرکز بر توسعه فناوری‌های جدید و بهبود عملکرد باتری‌ها، همچنان به رشد و گسترش خود ادامه می‌دهد.

تفاوت‌های باتری‌های سدیم-یون و لیتیوم-یون

باتری‌های سدیم-یون و لیتیوم-یون هر دو از انواع باتری‌های قابل شارژ هستند، اما تفاوت‌های قابل توجهی در ساختار، عملکرد و کاربردهای آن‌ها وجود دارد. در زیر به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم:

۱. ترکیب شیمیایی

- باتری لیتیوم-یون: این باتری‌ها از یون‌های لیتیوم به عنوان حامل شارژ استفاده می‌کنند و معمولاً از ترکیبات مختلف لیتیوم برای الکترودهای مثبت و منفی بهره می‌برند.

- باتری سدیم-یون: در این باتری‌ها، یون‌های سدیم به جای لیتیوم به عنوان حامل شارژ عمل می‌کنند. این امر باعث می‌شود که مواد اولیه برای تولید این باتری‌ها نسبت به لیتیوم فراوان‌تر و ارزان‌تر باشد.

۲. چگالی انرژی

- چگالی انرژی باتری لیتیوم-یون: معمولاً بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ وات ساعت بر کیلوگرم است که آن‌ها را برای کاربردهای با نیاز به چگالی انرژی بالا مناسب می‌سازد.

- چگالی انرژی باتری سدیم-یون: تقریباً نصف چگالی انرژی باتری‌های لیتیومی است (حدود ۱۰۰ تا ۱۶۰ وات ساعت بر کیلوگرم)، که باعث می‌شود این باتری‌ها بزرگ‌تر و سنگین‌تر از باتری‌های لیتیومی با ظرفیت مشابه باشند.

۳. هزینه

- باتری لیتیوم-یون: هزینه تولید بالاتری دارد، به ویژه به دلیل قیمت بالای مواد اولیه مانند لیتیوم و کبالت.

- باتری سدیم-یون: هزینه کمتری دارد زیرا مواد اولیه آن فراوان‌تر و ارزان‌تر هستند. این ویژگی باعث شده است که تولید باتری‌های سدیم یون با قیمت پایین‌تری نسبت به باتری‌های لیتیومی امکان‌پذیر باشد.

۴. ایمنی

- ایمنی باتری لیتیوم-یون: این باتری‌ها ممکن است در شرایط خاص دچار خطراتی مانند گرم شدن بیش از حد یا انفجار شوند.

- ایمنی باتری سدیم-یون: این باتری‌ها معمولاً خطر کمتری از نظر انفجار و آتش‌سوزی دارند، اما الکترولیت آن‌ها ممکن است خورنده باشد و نیاز به طراحی ایمن‌تری داشته باشد.

۵. کاربردها

- باتری لیتیوم-یون: بیشتر در وسایل الکترونیکی مصرفی، خودروهای الکتریکی و سیستم‌های ذخیره انرژی استفاده می‌شوند.

- باتری سدیم-یون: به دلیل چگالی انرژی پایین‌تر، معمولاً در کاربردهایی که نیاز به وزن و حجم کم ندارند، مانند سیستم‌های ذخیره انرژی بزرگ و خودروهای صنعتی استفاده می‌شوند.

به طور کلی، انتخاب بین باتری‌های سدیم-یون و لیتیوم-یون بستگی به نیازهای خاص کاربرد دارد. باتری‌های سدیم-یون به دلیل هزینه پایین و فراوانی مواد اولیه ممکن است گزینه‌ای جذاب برای برخی کاربردها باشند، در حالیکه باتری‌های لیتیوم-یون هنوز برای بسیاری از کاربردها با نیاز به چگالی انرژی بالا ترجیح داده می‌شوند.

چگالی انرژی باتری

چگالی انرژی باتری به مقدار انرژی ذخیره شده در واحد وزن یا حجم باتری اشاره دارد و معمولاً بر حسب وات ساعت بر کیلوگرم (Wh/kg) یا وات ساعت بر لیتر (Wh/L) اندازه‌گیری می‌شود. این ویژگی به عنوان یک معیار کلیدی در ارزیابی عملکرد باتری‌ها محسوب می‌شود و تأثیر زیادی بر کاربردهای مختلف آن‌ها دارد.

انواع چگالی انرژی

1. چگالی انرژی وزنی: این نوع چگالی انرژی به مقدار انرژی ذخیره شده در یک کیلوگرم از باتری اشاره دارد. هر چه چگالی انرژی وزنی بیشتر باشد، باتری می‌تواند انرژی بیشتری را در وزن کمتری ذخیره کند.

2. چگالی انرژی حجمی:  این نوع چگالی انرژی به مقدار انرژی ذخیره شده در یک لیتر از باتری اشاره دارد. این ویژگی برای کاربردهایی که محدودیت فضایی دارند، بسیار مهم است.

چگالی انرژی انواع باتری‌ها

- باتری‌های لیتیوم یون: چگالی انرژی این باتری‌ها معمولاً بین 150 تا 250 وات ساعت بر کیلوگرم است. این ویژگی، آن‌ها را برای استفاده در وسایل الکترونیکی و خودروهای الکتریکی مناسب می‌سازد.

- باتری‌های نیکل متال هیدرید: چگالی انرژی این باتری‌ها بین 60 تا 120 وات ساعت بر کیلوگرم است که نسبت به لیتیوم یون کمتر است.

- باتری‌های سرب اسید: این نوع باتری‌ها دارای چگالی انرژی بسیار پایین‌تری هستند و معمولاً بین 30 تا 50 وات ساعت بر کیلوگرم قرار دارند.

اهمیت چگالی انرژی

چگالی انرژی بالا به معنای این است که باتری می‌تواند مدت زمان بیشتری را بدون نیاز به شارژ مجدد کار کند، که برای کاربردهایی مانند خودروهای الکتریکی و دستگاه‌های قابل حمل بسیار مهم است. همچنین، باتری‌هایی با چگالی انرژی بالا می‌توانند اندازه کوچکتری داشته باشند و در نتیجه وزن کمتری را تحمیل کنند.

چالش‌ها

با وجود مزایای زیاد، افزایش چگالی انرژی می‌تواند با خطراتی همراه باشد. بسته‌بندی مواد فعال بیشتر در یک سلول ممکن است خطر حرارتی را افزایش دهد. بنابراین، طراحی ایمن و مدیریت حرارت در توسعه باتری‌های با چگالی انرژی بالا بسیار حائز اهمیت است.

چگالی انرژی یکی از عوامل کلیدی در انتخاب نوع باتری برای کاربردهای مختلف است و به طور مستقیم بر عملکرد و کارایی کلی سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی تأثیر می‌گذارد. با پیشرفت فناوری، انتظار می‌رود که چگالی انرژی باتری‌ها بهبود یابد و گزینه‌های جدیدی برای استفاده در صنایع مختلف ارائه شود.

به صورت عمودی یکپارچه

مفهوم "به صورت عمودی یکپارچه" به استراتژی‌های ادغام عمودی در کسب‌وکارها اشاره دارد. این مفهوم به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با مالکیت مستقیم مراحل مختلف فرآیند تولید خود، از تأمین مواد اولیه تا توزیع و فروش، کنترل بیشتری بر زنجیره تأمین و عملیات خود داشته باشند.

ویژگی‌ها و مزایای ادغام عمودی

1. کنترل بیشتر: شرکت‌ها می‌توانند بر کیفیت و هزینه تولید نظارت داشته باشند و از وابستگی به تأمین‌کنندگان خارجی کاسته شود.

2. کاهش هزینه‌ها: با حذف واسطه‌ها و بهینه‌سازی فرآیندها، هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد.

3. صرفه‌جویی در مقیاس: با افزایش حجم تولید، شرکت‌ها می‌توانند از صرفه‌جویی ناشی از مقیاس بهره‌مند شوند.

4. افزایش رقابت‌پذیری: کنترل بهتر بر زنجیره تأمین می‌تواند به افزایش قدرت رقابتی شرکت کمک کند.

چالش‌ها

- سرمایه‌گذاری زیاد: ادغام عمودی نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه قابل توجهی دارد.

- پیچیدگی عملیات: افزایش اندازه و پیچیدگی عملیات ممکن است مدیریت را دشوار کند.

- ریسک‌های جدید: ممکن است مشکلات جدیدی در مدیریت زنجیره تأمین ایجاد شود.

ادغام عمودی یا یکپارچه‌سازی عمودی یک استراتژی مؤثر برای شرکت‌ها به منظور افزایش کنترل و کاهش هزینه‌ها است. این رویکرد می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا در بازارهای رقابتی بهتر عمل کنند و به رشد پایدار دست یابند.

درد قیمت

مفهوم "price pain" به نوعی از احساس ناخوشایند یا درد روانی اشاره دارد که مصرف‌کنندگان هنگام مواجهه با قیمت‌های بالا یا غیرمنتظره برای یک محصول یا خدمت تجربه می‌کنند. این احساس می‌تواند بر رفتار خرید و تصمیم‌گیری‌های مالی تأثیر بگذارد.

ویژگی‌ها و تأثیرات price pain

1. احساسات منفی: قیمت‌های بالا می‌توانند منجر به احساساتی مانند ناامیدی، اضطراب و حتی خشم در مصرف‌کنندگان شوند. این احساسات ممکن است باعث کاهش تمایل به خرید یا انتخاب گزینه‌های ارزان‌تر شود.

2. عوامل مؤثر بر price pain:

   - سطح درآمد: افرادی که درآمد کمتری دارند، معمولاً بیشتر تحت تأثیر قیمت‌های بالا قرار می‌گیرند.

   - ضرورت محصول: اگر محصولی ضروری باشد، ممکن است مصرف‌کنندگان نسبت به قیمت آن حساس‌تر باشند.

   - مقایسه با رقبا: اگر قیمت یک محصول بالاتر از قیمت‌های رقبا باشد، احتمالاً احساس price pain بیشتری ایجاد می‌شود.

3. تأثیر بر رفتار خرید:

   - مصرف‌کنندگان ممکن است از خرید صرف‌نظر کنند یا به دنبال تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه باشند.

   - این احساس می‌تواند منجر به تغییر در عادات خرید و انتخاب برندهای مختلف شود.

درک مفهوم price pain می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا استراتژی‌های قیمت‌گذاری خود را بهینه کنند و با ارائه تخفیف‌ها یا بسته‌های جذاب، این احساس ناخوشایند را کاهش دهند. این امر می‌تواند به افزایش رضایت مشتری و در نهایت افزایش فروش منجر شود.



نوشته شده توسط
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

Geosolutions

مشاوره در حوزه های زمین شناسی، معدن، سرمایه گذاری

Geosolutions

مشاوره و اجرای مطالعات در زمینه های متنوع علوم زمین(مخاطرات زمین شناسی، اکتشاف معدن، آبهای زیرزمینی و ...)، انجام مطالعات مربوطه، خدمات ژئوفیزیک مهندسی و اکتشافی، مطالعات سنجش از دور، مشاوره سرمایه گذاری تخصصی و ..
تماس از طریق تلگرام با آی دی: geosolutionsir@
تماس از طریق ایمیل به نشانی: geosolutionsir@gmail.com
09100625034

سال جاری برای کسب‌ وکار فلزات باتری بسیار سخت بوده است. قیمت‌های لیتیوم، نیکل و کبالت در سال 2023 سقوط کرده و در طول سال 2024 به طور مداوم کاهش یافته‌اند. یک بخش که زمانی در حال رقابت برای ساخت تأمین جدید بود، اکنون معادن را بسته و پروژه‌ها را به تعویق انداخته است، زیرا قیمت‌های پایین بر هزینه‌ها تأثیر گذاشته است. مسیر به سوی آینده الکتریکی به مراتب ناهموارتر از آنچه انتظار می‌رفت، شده است و تقاضا از بخش حیاتی خودروهای الکتریکی (EV) به انتظارات نرسیده است.

این نیز داستان مازاد عرضه انبوه با ظرفیت بیش از حد جدید است که دقیقاً در زمان نامناسبی آنلاین شده است. و این انضباط عرضه یا فقدان آن است که تعیین خواهد کرد که آیا بهبودی قیمت در سال 2025 وجود خواهد داشت یا خیر.

بازار جهانی خودروهای الکتریکی هنوز در حال گسترش است. نوامبر ماه دیگری با رکوردشکنی بود که در آن 1.8 میلیون واحد فروش رفت. رشد فروش جهانی در 11 ماه اول سال نسبت به سال 2023 به میزان قابل توجهی 25 درصد بوده است. اما عناوین مثبت دو حقیقت ناخوشایند برای بخش فلزات باتری را پنهان می‌کنند.

در حالیکه بازارهای غربی در تلاش برای ایجاد شتاب هستند، هنوز هم چین محرک اصلی انقلاب خودروهای الکتریکی است. در حالیکه فروش‌های چینی در نوامبر رکورد جدیدی را ثبت کردند، فروش‌ها در ایالات متحده و کانادا تنها 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و فروش‌ها در اروپا در واقع کاهش یافته است.

مصرف‌کنندگان غربی هنوز نیاز به یک انگیزه برای تغییر از موتور احتراق داخلی به موتور الکتریکی دارند. فروش خودروهای جدید انرژی در آلمان امسال پس از حذف ناگهانی یارانه‌ها در پایان سال 2023، کاهش یافته است.

اگر دونالد ترامپ به تهدید خود برای بازگشت به سیاست‌های خودروهای الکتریکی دولت بایدن عمل کند، ممکن است سال آینده یارانه‌های ایالات متحده حذف شوند.

واقعیت دوم این است که بسیاری از خریداران خودروهای الکتریکی، به ویژه در بازار حیاتی چین، به جای خودروهای برقی باتری‌دار، به سمت هیبریدها یا هیبریدهای قابل شارژ می‌روند.

این خودروها باتری‌هایی دارند که حدود یک‌سوم اندازه باتری‌های استفاده شده در مدل‌های خالص باتری هستند، که به معنای کاهش مشابهی در تمام ورودی‌های کاتد فلزی است.

برخی از تقاضای لیتیوم به دلیل افزایش سهم بازار باتری‌های فسفات آهن لیتیوم (LFP) است که طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، دو سوم از کل فروش خودروهای الکتریکی در چین در سال گذشته را تشکیل می‌دهد.

 

باتری‌های LFP از نظر هزینه ارزان‌تر از انواع غنی از نیکل هستند و سازندگان باتری چینی عملکرد آن‌ها را به حدی بهبود داده‌اند که مدل جدید Shenxing Plus شرکت CATL دارای دامنه حرکتی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ است.

با اینحال، این خبرها برای بازارهای نیکل، کبالت و منگنز خبرهای بدی هستند. مقدار لیتیوم به کار رفته در فروش‌های جدید خودروهای الکتریکی در ماه اکتبر تقریباً 48,000 تن (متریک) بود که نسبت به سال گذشته 28 درصد افزایش داشته است.

با اینحال، میزان استفاده از نیکل، منگنز و کبالت به ترتیب تنها 10 درصد، 4 درصد و 2 درصد افزایش یافته است که نشان‌دهنده تغییر به سمت هیبریدها و تغییر ترکیب شیمیایی باتری‌ها است.

سیلاب عرضه 

تقاضای کمتر از حد انتظار از بخش خودروهای الکتریکی، به ویژه خارج از چین، با افزایش عرضه در تمام طیف فلزات باتری همزمان شده است. Nickel West شرکت BHP قرار بود مرکز فلزات سبز این معدن‌کار باشد. این مرکز در ماه اکتبر به دلیل قیمت‌های پایین ناشی از تولید بیش از حد در اندونزی تعطیل شد.

تولیدکنندگان نیکل چینی جهش فنی در پردازش سنگ معدن نسبتاً کم‌عیار اندونزی به فلز کلاس I با خلوص بالا داشته‌اند. تولید مشترک چینی-اندونزیایی طبق گزارش بانک مک‌کواری، امسال 30 درصد افزایش خواهد یافت.

حداقل مقامات اندونزی نشانه‌هایی از انضباط عرضه، محدود کردن سهمیه‌های معدنی و تعلیق مجوزهای کارخانه‌های فرآوری جدید را نشان داده‌اند.

به نظر می‌رسد که گروه CMOC چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده کبالت در جهان، از سقوط قیمت‌ها بی‌خبر است. این گروه در دوره ژانویه تا سپتامبر، تولید 84,700 تن را گزارش کرده که نسبت به 37,000 تن در دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

میزان عرضه بیش از حد در بازار کبالت به حدی است که مدیران ذخایر چینی توانسته اند تناژهای قابل توجهی را بدون هیچ تاثیر آشکاری در بازار به دست آورند.

تولیدکنندگان لیتیوم چینی نیز در برابر کاهش تولید مقاومت می کنند. بسیاری از آنها به صورت عمودی یکپارچه هستند، به این معنی که ضررهای موجود در زمین را می توان در مقابل سودهای بعدی در زنجیره پردازش جبران کرد.

به گفته مؤسسه مشاوره Benchmark Mineral Intelligence، حتی با وجود تلفات زیاد قیمت در میان اپراتورهای غربی، انتظار می‌رود عرضه لیتیوم برای سومین سال متوالی در سال 2025 از تقاضا فراتر رود.

مازاد عرضه باید از نزدیک به 10 درصد در سال گذشته به کمتر از 1 درصد تقاضا کاهش یابد، که ممکن است ضعف بیشتر قیمت را محدود کند.

در مقابل، مازاد عرضه در بازارهای نیکل و کبالت، تا زمانی که تولید با تقاضا هماهنگ‌تر شود، خطر ساختاری شدن را دارد.

تنش های تجاری

با توجه به چنین پویایی منفی عرضه-تقاضا، سخت نیست درک چرایی اجماع تحلیلگران برای درد بیشتر قیمت تولیدکننده در ماه های آینده است.

چین یک بازیگر مسلط در هر سه بازار است و هیچ نشانه ای از دست کشیدن از رویاهای برقی خود را نشان نمی دهد. با اینحال، این یک نقطه افزایش تنش با ایالات متحده است.

گزارش نهایی گروه سیاست کانیهای استراتژیک، بخشی از کمیته منتخب روابط ایالات متحده و چین، تولیدکنندگان لیتیوم چینی را متهم به کاهش قیمت‌ها «از طریق ترکیبی از دامپینگ و تولید بیش از حد» کرد.

در این گزارش آمده است که چین از کنترل‌های قیمت، ادغام عمودی و موانع اساسی برای جلوگیری از رقابت استفاده می‌کند.

جو بایدن و دونالد ترامپ ممکن است در مورد وسایل نقلیه برقی اختلاف نظر داشته باشند، اما توافق دوجانبه قابل توجهی در مورد نیاز به ایجاد ظرفیت فلزی باتری داخلی و کاهش تسلط چین بر زنجیره تامین جهانی وجود دارد.

دور دوم ریاست جمهوری ترامپ احتمالاً ترکیب هزینه‌های فدرال و تعرفه‌های دولت بایدن بر فلزات چینی را تضعیف خواهد کرد. سیاست تجاری ایالات متحده بخش متحرک دیگری را به پویایی بازار فلزات باتری که قبلاً پیچیده بود، اضافه خواهد کرد.در واقع، اگر دیوارهای تعرفه ای ایالات متحده به اندازه کافی بالا ساخته شوند، این خطر وجود دارد که بازار جهانی شروع به شکاف در حوزه قیمت گذاری چین و ایالات متحده کند.

 

پی نوشت

مروری بر باتری های LFP

باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) که به عنوان باتری‌های LiFePO4 نیز شناخته می‌شوند، زیرگروهی از باتری‌های لیتیوم یونی هستند که از فسفات آهن به عنوان ماده کاتد استفاده می‌کنند. آنها به دلیل چگالی انرژی بالا، طول عمر طولانی و ویژگی های ایمنی افزایش یافته در مقایسه با سایر فناوری های لیتیوم یون شناخته شده اند.

ویژگی های کلیدی

- ایمنی: باتریهای LFP کمتر در معرض آتش سوزی و فرار حرارتی هستند، و آنها را برای کاربردهای مختلف، از جمله وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) و سیستم های ذخیره انرژی، انتخاب ایمن تری می کند.

- طول عمر: این باتری ها معمولاً عمر عملیاتی بیشتری دارند که برای کاربردهایی که به دوام نیاز دارند مفید است.

- عملکرد: باتری های LFP در دماهای بالا عملکرد خوبی دارند و راندمان را در مدت زمان طولانی حفظ می کنند.

برنامه های کاربردی

باتری های LFP به طور گسترده در چندین بخش استفاده می شوند:

- وسایل نقلیه الکتریکی (EVs): آنها به دلیل توانایی آنها در ارائه توان خروجی بالا برای شتاب و عملکرد بهینه به عنوان منبع اصلی انرژی در بسیاری از وسایل نقلیه الکتریکی عمل می کنند.

- ذخیره انرژی خورشیدی: با کاهش هزینه فناوری باتریهای مبتنی بر لیتیوم، باتریهای LFP تا حد زیادی جایگزین باتریهای سرب اسیدی سنتی در سیستمهای ذخیره انرژی خورشیدی شده اند.

- ابزارهای برقی قابل حمل: استحکام و قابلیت اطمینان آنها آنها را برای استفاده در ابزارهای برقی قابل حمل مناسب می کند.

مزایا و معایب

مزایا:

- امکانات ایمنی پیشرفته

- طول عمر بیشتر در مقایسه با سایر باتری های لیتیوم یونی

- اثرات زیست محیطی کمتر به دلیل عدم وجود نیکل و کبالت

معایب:

- ولتاژ اسمی کمتر (معمولاً 3.2 ولت در هر سلول) در مقایسه با لیتیوم-یون، نیاز به سلول های بیشتری برای دستیابی به سطوح ولتاژ مشابه، که می تواند طراحی و ساخت را پیچیده کند.

روندهای بازار

تقاضا برای باتریهای LFP در حال رشد است، به ویژه در بخش EV، جاییکه به دلیل ایمنی و کارایی آنها محبوبیت فزاینده ای پیدا می کنند. در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان چینی فناوری LFP را به طور قابل توجهی پیشرفته کرده‌اند که منجر به پذیرش گسترده‌تر در کاربردهای مختلف شده است.

در نتیجه، باتریهای LFP نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در فناوری باتری هستند و گزینه ای ایمن، کارآمد و پایدار را برای ذخیره انرژی و تحرک الکتریکی ارائه می دهند.

گروه CMOC چین

گروه CMOC چین، که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کبالت در جهان به شمار می‌رود، در نیمه اول سال جاری میلادی تولید کبالت خود را به دو برابر افزایش داد و به 54,024 تن رسید. این شرکت عمدتاً کبالت را از دو معدن مس کبالت واقع در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) تولید می‌کند.

گروه CMOC همچنین پیش‌بینی کرده است که فشارهای تأمین کبالت کاهش خواهد یافت و انتظار می‌رود تولید این فلز در سال‌های آینده همچنان افزایش یابد. با اینحال، این شرکت نسبت به کاهش نقش کبالت در باتری‌های خودروهای الکتریکی هشدار داده است، زیرا تقاضا برای این فلز ممکن است تحت تأثیر تغییرات فناوری و بازار قرار گیرد.

در مجموع، گروه CMOC با بهره‌برداری از معادن جدید و افزایش ظرفیت تولید خود، به دنبال حفظ موقعیت خود به عنوان یکی از پیشگامان در صنعت کبالت جهانی است.

Nickel West

نیکل وست یک بخش از BHP است که عملیات نیکل آن در غرب استرالیا را در بر می گیرد. این بخش شامل چندین تأسیسات کلیدی مانند معدن نیکل Mount Keith، معدن نیکل Leinster، متمرکز کننده نیکل Kambalda، ذوب نیکل Kalgoorlie و پالایشگاه نیکل Kwinana است.

BHP اخیراً اعلام کرده است که عملیات نیکل غرب و پروژه West Musgrave را به طور موقت از اکتبر 2024 تا حداقل فوریه 2027 تعلیق کرده است. چالش برانگیز این شرکت اعلام کرده است که در این دوره سالانه حدود 450 میلیون دلار استرالیا (300 میلیون دلار آمریکا) سرمایه گذاری خواهد کرد تا از شروع مجدد احتمالی عملیات در آینده پشتیبانی کند.

 تاثیر بر نیروی کار

تعلیق حدود 3300 کارگر شاغل در این عملیات را تحت تأثیر قرار می دهد. BHP متعهد شده است که از نیروی کار خود با ارائه نقش های جدید در شرکت یا گزینه های اخراج داوطلبانه به آنها حمایت کند. این شرکت قصد دارد یک صندوق اجتماعی برای کمک به جوامع محلی تحت تأثیر تعلیق ایجاد کند.

پس زمینه اقتصادی

بخش استخراج نیکل در غرب استرالیا به دلیل هزینه های بالای نیروی کار و رقابت با تولید ارزان تر اندونزی تحت فشار قرار گرفته است. با وجود چالش ها، نیکل یک ماده معدنی حیاتی برای کاربردهای مختلف، به ویژه در تولید باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) باقی می ماند. بخش نیکل وست BHP در این زمینه بسیار مهم بوده است، زیرا سرمایه گذاری زیادی در توسعه تنها خط تولید سولفات نیکل استرالیا انجام داده است تا بتواند بازار رو به رشد باتری خودروهای برقی را تامین کند.

تعلیق موقت عملیات Nickel West نقطه عطفی برای BHP و به‌طور کل صنعت نیکل استرالیا محسوب می‌شود. این شرکت در حال عبور از شرایط چالش برانگیز بازار است و در عین حال قصد دارد موقعیت خود را در زنجیره تامین نیکل جهانی حفظ کند.

شرکت CATL

شرکت CATL، که مخفف "Contemporary Amperex Technology Co., Limited" است، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان باتری‌های لیتیوم-یون در جهان به شمار می‌رود. این شرکت چینی در کمتر از یک دهه توانسته است ۳۵ درصد از بازار جهانی باتری‌های لیتیوم-یون را به خود اختصاص دهد و به عنوان پیشرو در این صنعت شناخته شود.

دستاوردها و نوآوری‌ها

1. باتری‌های سدیم-یون: CATL به تازگی از نسل اول باتری‌های سدیم-یون رونمایی کرده است که دارای ویژگی‌های مشابه با باتری‌های لیتیوم-یون هستند. این باتری‌ها به دلیل چگالی انرژی کمتر، هنوز در مقایسه با لیتیوم-یون جذابیت کمتری دارند، اما با تحقیقات و توسعه، پتانسیل افزایش علاقه به آنها وجود دارد.

2. باتری شنژینگ پلاس: این باتری جدید از نوع لیتیوم آهن فسفات (LFP) است که می‌تواند با ۱۰ دقیقه شارژ، مسافتی تا ۶۰۰ کیلومتر را پوشش دهد. همچنین، این باتری دارای چگالی انرژی بالایی معادل ۲۰۵ وات ساعت به ازای هر کیلوگرم است و بهبودهایی در سرعت شارژ و ایمنی نسبت به نسل‌های قبلی داشته است.

3. طول عمر بالا: CATL اعلام کرده است که باتری‌های جدید این شرکت دارای طول عمر ۲ میلیون کیلومتر هستند، که نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در فناوری باتری‌هاست.

4. توسعه شبکه شارژ: CATL قصد دارد با همکاری شرکت‌های بزرگ مانند هواوی و سایرین، بزرگ‌ترین شبکه شارژ خودروهای برقی را در چین راه‌اندازی کند.

موقعیت در بازار

CATL به عنوان یک غول در صنعت باتری، نه تنها تأمین‌کننده اصلی برای خودروسازان بزرگ جهانی است، بلکه با نوآوری‌های مداوم خود در زمینه فناوری باتری، فشار زیادی بر رقبای خود وارد کرده است. این شرکت با تمرکز بر توسعه فناوری‌های جدید و بهبود عملکرد باتری‌ها، همچنان به رشد و گسترش خود ادامه می‌دهد.

تفاوت‌های باتری‌های سدیم-یون و لیتیوم-یون

باتری‌های سدیم-یون و لیتیوم-یون هر دو از انواع باتری‌های قابل شارژ هستند، اما تفاوت‌های قابل توجهی در ساختار، عملکرد و کاربردهای آن‌ها وجود دارد. در زیر به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم:

۱. ترکیب شیمیایی

- باتری لیتیوم-یون: این باتری‌ها از یون‌های لیتیوم به عنوان حامل شارژ استفاده می‌کنند و معمولاً از ترکیبات مختلف لیتیوم برای الکترودهای مثبت و منفی بهره می‌برند.

- باتری سدیم-یون: در این باتری‌ها، یون‌های سدیم به جای لیتیوم به عنوان حامل شارژ عمل می‌کنند. این امر باعث می‌شود که مواد اولیه برای تولید این باتری‌ها نسبت به لیتیوم فراوان‌تر و ارزان‌تر باشد.

۲. چگالی انرژی

- چگالی انرژی باتری لیتیوم-یون: معمولاً بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ وات ساعت بر کیلوگرم است که آن‌ها را برای کاربردهای با نیاز به چگالی انرژی بالا مناسب می‌سازد.

- چگالی انرژی باتری سدیم-یون: تقریباً نصف چگالی انرژی باتری‌های لیتیومی است (حدود ۱۰۰ تا ۱۶۰ وات ساعت بر کیلوگرم)، که باعث می‌شود این باتری‌ها بزرگ‌تر و سنگین‌تر از باتری‌های لیتیومی با ظرفیت مشابه باشند.

۳. هزینه

- باتری لیتیوم-یون: هزینه تولید بالاتری دارد، به ویژه به دلیل قیمت بالای مواد اولیه مانند لیتیوم و کبالت.

- باتری سدیم-یون: هزینه کمتری دارد زیرا مواد اولیه آن فراوان‌تر و ارزان‌تر هستند. این ویژگی باعث شده است که تولید باتری‌های سدیم یون با قیمت پایین‌تری نسبت به باتری‌های لیتیومی امکان‌پذیر باشد.

۴. ایمنی

- ایمنی باتری لیتیوم-یون: این باتری‌ها ممکن است در شرایط خاص دچار خطراتی مانند گرم شدن بیش از حد یا انفجار شوند.

- ایمنی باتری سدیم-یون: این باتری‌ها معمولاً خطر کمتری از نظر انفجار و آتش‌سوزی دارند، اما الکترولیت آن‌ها ممکن است خورنده باشد و نیاز به طراحی ایمن‌تری داشته باشد.

۵. کاربردها

- باتری لیتیوم-یون: بیشتر در وسایل الکترونیکی مصرفی، خودروهای الکتریکی و سیستم‌های ذخیره انرژی استفاده می‌شوند.

- باتری سدیم-یون: به دلیل چگالی انرژی پایین‌تر، معمولاً در کاربردهایی که نیاز به وزن و حجم کم ندارند، مانند سیستم‌های ذخیره انرژی بزرگ و خودروهای صنعتی استفاده می‌شوند.

به طور کلی، انتخاب بین باتری‌های سدیم-یون و لیتیوم-یون بستگی به نیازهای خاص کاربرد دارد. باتری‌های سدیم-یون به دلیل هزینه پایین و فراوانی مواد اولیه ممکن است گزینه‌ای جذاب برای برخی کاربردها باشند، در حالیکه باتری‌های لیتیوم-یون هنوز برای بسیاری از کاربردها با نیاز به چگالی انرژی بالا ترجیح داده می‌شوند.

چگالی انرژی باتری

چگالی انرژی باتری به مقدار انرژی ذخیره شده در واحد وزن یا حجم باتری اشاره دارد و معمولاً بر حسب وات ساعت بر کیلوگرم (Wh/kg) یا وات ساعت بر لیتر (Wh/L) اندازه‌گیری می‌شود. این ویژگی به عنوان یک معیار کلیدی در ارزیابی عملکرد باتری‌ها محسوب می‌شود و تأثیر زیادی بر کاربردهای مختلف آن‌ها دارد.

انواع چگالی انرژی

1. چگالی انرژی وزنی: این نوع چگالی انرژی به مقدار انرژی ذخیره شده در یک کیلوگرم از باتری اشاره دارد. هر چه چگالی انرژی وزنی بیشتر باشد، باتری می‌تواند انرژی بیشتری را در وزن کمتری ذخیره کند.

2. چگالی انرژی حجمی:  این نوع چگالی انرژی به مقدار انرژی ذخیره شده در یک لیتر از باتری اشاره دارد. این ویژگی برای کاربردهایی که محدودیت فضایی دارند، بسیار مهم است.

چگالی انرژی انواع باتری‌ها

- باتری‌های لیتیوم یون: چگالی انرژی این باتری‌ها معمولاً بین 150 تا 250 وات ساعت بر کیلوگرم است. این ویژگی، آن‌ها را برای استفاده در وسایل الکترونیکی و خودروهای الکتریکی مناسب می‌سازد.

- باتری‌های نیکل متال هیدرید: چگالی انرژی این باتری‌ها بین 60 تا 120 وات ساعت بر کیلوگرم است که نسبت به لیتیوم یون کمتر است.

- باتری‌های سرب اسید: این نوع باتری‌ها دارای چگالی انرژی بسیار پایین‌تری هستند و معمولاً بین 30 تا 50 وات ساعت بر کیلوگرم قرار دارند.

اهمیت چگالی انرژی

چگالی انرژی بالا به معنای این است که باتری می‌تواند مدت زمان بیشتری را بدون نیاز به شارژ مجدد کار کند، که برای کاربردهایی مانند خودروهای الکتریکی و دستگاه‌های قابل حمل بسیار مهم است. همچنین، باتری‌هایی با چگالی انرژی بالا می‌توانند اندازه کوچکتری داشته باشند و در نتیجه وزن کمتری را تحمیل کنند.

چالش‌ها

با وجود مزایای زیاد، افزایش چگالی انرژی می‌تواند با خطراتی همراه باشد. بسته‌بندی مواد فعال بیشتر در یک سلول ممکن است خطر حرارتی را افزایش دهد. بنابراین، طراحی ایمن و مدیریت حرارت در توسعه باتری‌های با چگالی انرژی بالا بسیار حائز اهمیت است.

چگالی انرژی یکی از عوامل کلیدی در انتخاب نوع باتری برای کاربردهای مختلف است و به طور مستقیم بر عملکرد و کارایی کلی سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی تأثیر می‌گذارد. با پیشرفت فناوری، انتظار می‌رود که چگالی انرژی باتری‌ها بهبود یابد و گزینه‌های جدیدی برای استفاده در صنایع مختلف ارائه شود.

به صورت عمودی یکپارچه

مفهوم "به صورت عمودی یکپارچه" به استراتژی‌های ادغام عمودی در کسب‌وکارها اشاره دارد. این مفهوم به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا با مالکیت مستقیم مراحل مختلف فرآیند تولید خود، از تأمین مواد اولیه تا توزیع و فروش، کنترل بیشتری بر زنجیره تأمین و عملیات خود داشته باشند.

ویژگی‌ها و مزایای ادغام عمودی

1. کنترل بیشتر: شرکت‌ها می‌توانند بر کیفیت و هزینه تولید نظارت داشته باشند و از وابستگی به تأمین‌کنندگان خارجی کاسته شود.

2. کاهش هزینه‌ها: با حذف واسطه‌ها و بهینه‌سازی فرآیندها، هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد.

3. صرفه‌جویی در مقیاس: با افزایش حجم تولید، شرکت‌ها می‌توانند از صرفه‌جویی ناشی از مقیاس بهره‌مند شوند.

4. افزایش رقابت‌پذیری: کنترل بهتر بر زنجیره تأمین می‌تواند به افزایش قدرت رقابتی شرکت کمک کند.

چالش‌ها

- سرمایه‌گذاری زیاد: ادغام عمودی نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه قابل توجهی دارد.

- پیچیدگی عملیات: افزایش اندازه و پیچیدگی عملیات ممکن است مدیریت را دشوار کند.

- ریسک‌های جدید: ممکن است مشکلات جدیدی در مدیریت زنجیره تأمین ایجاد شود.

ادغام عمودی یا یکپارچه‌سازی عمودی یک استراتژی مؤثر برای شرکت‌ها به منظور افزایش کنترل و کاهش هزینه‌ها است. این رویکرد می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا در بازارهای رقابتی بهتر عمل کنند و به رشد پایدار دست یابند.

درد قیمت

مفهوم "price pain" به نوعی از احساس ناخوشایند یا درد روانی اشاره دارد که مصرف‌کنندگان هنگام مواجهه با قیمت‌های بالا یا غیرمنتظره برای یک محصول یا خدمت تجربه می‌کنند. این احساس می‌تواند بر رفتار خرید و تصمیم‌گیری‌های مالی تأثیر بگذارد.

ویژگی‌ها و تأثیرات price pain

1. احساسات منفی: قیمت‌های بالا می‌توانند منجر به احساساتی مانند ناامیدی، اضطراب و حتی خشم در مصرف‌کنندگان شوند. این احساسات ممکن است باعث کاهش تمایل به خرید یا انتخاب گزینه‌های ارزان‌تر شود.

2. عوامل مؤثر بر price pain:

   - سطح درآمد: افرادی که درآمد کمتری دارند، معمولاً بیشتر تحت تأثیر قیمت‌های بالا قرار می‌گیرند.

   - ضرورت محصول: اگر محصولی ضروری باشد، ممکن است مصرف‌کنندگان نسبت به قیمت آن حساس‌تر باشند.

   - مقایسه با رقبا: اگر قیمت یک محصول بالاتر از قیمت‌های رقبا باشد، احتمالاً احساس price pain بیشتری ایجاد می‌شود.

3. تأثیر بر رفتار خرید:

   - مصرف‌کنندگان ممکن است از خرید صرف‌نظر کنند یا به دنبال تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه باشند.

   - این احساس می‌تواند منجر به تغییر در عادات خرید و انتخاب برندهای مختلف شود.

درک مفهوم price pain می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا استراتژی‌های قیمت‌گذاری خود را بهینه کنند و با ارائه تخفیف‌ها یا بسته‌های جذاب، این احساس ناخوشایند را کاهش دهند. این امر می‌تواند به افزایش رضایت مشتری و در نهایت افزایش فروش منجر شود.