سرمایه گذاری میلیاردها رند صادرکنندگان زغال سنگ و فلزات آفریقای جنوبی برای تعمیر خطوط ریلی حیاتی
صادرکنندگان زغال سنگ و سنگ آهن آفریقای جنوبی قصد دارند ماه آینده توافقنامههایی را با شرکت لجستیک دولتی Transnet SOC Ltd امضا کنند که میتواند زمینه را برای سرمایهگذاری میلیاردها رند توسط آنها برای کمک به تعمیر خطوط ریلی حیاتی و افزایش حملونقل فراهم کند.
به گفته Ian Bird، رئیس حملونقل و لجستیک گروه تجاری B4SA که با دولت برای بازسازی زیرساختها و عملکرد ضعیف حملونقل و انرژی آفریقای جنوبی همکاری دارد، سازمانهایی که نماینده شرکتهایی مانند Glencore Plc و یک واحد از Anglo American Plc هستند، در حال مذاکره با Transnet درباره شرایط این توافقنامهها هستند.
فروپاشی خطوط ریلی باربری به دلیل نگهداری ضعیف و سرقت تجهیزات، صادرات زغالسنگ را در سال ۲۰۲۳ به پایینترین سطح طی ۳۰ سال گذشته یعنی ۴۸ میلیون تن رساند، در حالی که حملونقل ریلی سنگآهن به پایینترین میزان در یک دهه اخیر کاهش یافت. اگرچه حملونقل ریلی زغالسنگ در سال گذشته به ۵۲.۱ میلیون تن بهبود یافت و اولین افزایش از سال ۲۰۱۷ بود، اما همچنان بسیار کمتر از هدف ۶۰ میلیون تن بود. این رقم تنها اندکی بیش از نیمی از ظرفیت کل ریلی یعنی ۹۱ میلیون تن را تشکیل میداد.
دولت موافقت کرده است که از حدود ماه آوریل به اپراتورهای خصوصی اجازه دهد تا قطارها را بر روی خطوط ریلی اداره کنند تا درآمد صادرات را افزایش دهند.
ایان برد در مصاحبهای اظهار داشت: "اکنون به نقطهای رسیدهایم که باید کاری انجام شود". وی گفت که "وضعیت خطوط ریلی بر Transnet Freight Rail و اپراتورهای ثالث تأثیر میگذارد".
طرفین هنوز شرایط احتمالی توافقنامهها که باید تسهیلکننده تزریق سرمایه و تخصص خصوصی باشد، را به طور عمومی اعلام نکردهاند،. ترانسنت، در پاسخ به پرسشهای بلومبرگ، هزینه تعمیر خط ریلی زغال سنگ را در طول سه سال حدود 12.9 میلیارد رند (700 میلیون دلار) و خط ریلی سنگ آهن را حدود 9 میلیارد رند برآورد کرده است.
ترانسنت سال گذشته اعلام کرد که تعمیر کلیه خطوط ریلی ترانسنت، از جمله خطوط مورد استفاده برای حملونقل کانتینرها و منگنز، به 64.5 میلیارد رند در طول پنج سال نیاز دارد.
ترانسنت اعلام کرد: "نتیجهگیری توافقنامهها با مشتریان در مسیر صحیح قرار دارد". "سرمایهگذاری برای بازگرداندن این خطوط به استانداردی که بتوانیم حجم بیشتری را جابجا کنیم، ضروری است".
شرکتها سنگ آهن را از بندر Saldanha در ساحل غربی آفریقای جنوبی صادر میکنند، در حالی که بیشتر زغال سنگ را از Richards Bay در ساحل شرقی حمل میکنند. در کنار طلا، فلزات گروه پلاتین و خودرو، این دو کالا در زمره بزرگترین صادرات آفریقای جنوبی قرار دارند.
انجمن مصرفکنندگان سنگ معدن، که شامل Kumba Iron Ore Ltd متعلق به آنگلو و Assmang Ltd نیز میشود، از اظهار نظر خودداری کرد. ترمینال زغال سنگ Richards Bay Coal Terminal Ltd، بندر صادرات زغال سنگ خصوصی که سهامداران آن شامل Glencore، Thungela Resources Ltd و Exxaro Resources Ltd هستند، نیز اظهار نظر نکرد.
ایان برد اظهار داشت: "هدف، بازگرداندن خطوط به "حداکثر ظرفیت عملیاتی تقریبی" است. "اکنون مسئله این است که بودجه از کجا خواهد آمد."
وی انتظار دارد که وزارت خزانهداری در بودجه ملی ماه آینده، شفافیتی در مورد تأمین مالی ترانسنت، که به شدت بدهکار است، ارائه دهد. برد افزود که درآمد پیشبینیشدهای که شرکت از طرف سوم کسب میکند، کمتر از پیشبینی خواهد بود زیرا تعرفهها پس از مذاکره تقریباً به نصف کاهش یافتند.
ارگانهای مستقل ارزیابیهای فنی لازم برای کار بر روی خطوط زغال سنگ و سنگ آهن را تکمیل کردهاند و مطالعات بیشتری را در مسیرهای دیگر انجام خواهند داد. تلاشهای خود ترانسنت برای افزایش حجم حملونقل متوقف شده است.
کمتر از هدف
در جلسه اخیر بین نمایندگان دولت، شرکتهای دولتی، B4SA و رئیس جمهور Cyril Ramaphosa، ترانسنت اعلام کرد که حجم کل حملونقل ریلی بار در سال مالی منتهی به 31 مارس نسبت به سال قبل 5.3 درصد افزایش یافته است، اما حدود 7 میلیون تن کمتر از هدف بوده است. هدف سالانه 170 میلیون تن است. ترانسنت اظهار داشت که خروج از ریل، سرقت و تخریب دلیل این امر است.
طبق سندی که توسط مشارکت تجاری دولت، شامل B4SA، برای جلسه تهیه شده است، هدف برای سال مالی 2026-2058، 193 میلیون تن و برای سال مالی 2030-2029، 250 میلیون تن تعیین شده است که حدود یک پنجم آن ناشی از فعالیت اپراتورهای خصوصی و سرمایهگذاری خواهد بود. این گروه تجاری اصالت سند را تأیید کرده است.
همانطور که در ارائه نشان داده شد و توسط ترانسنت تأیید گردید، پردازش کانتینرها در بنادر ترانسنت نیز از هدف 4.4 میلیون معادل بیست فوت در سال مالی جاری، ، با جابجایی 4.2 میلیون کانتینر در مقایسه با 4.1 میلیون تن در سال قبل، عقب خواهد ماند. همانطور که در ارائه نشان داده شده است، شرکت پس از مداخله بخش خصوصی، هدف سال 2030-2029 را 5.4 میلیون واحد تعیین کرده است.
نمودارهای ارائه نشان میدهد که اجرای ظرفیت تولید برق جدید و خطوط انتقال در سال گذشته به ترتیب 48% و 28% کمتر از هدف بوده است.