عقبنشینی دولت ترامپ در زمینه وسایل نقلیه برقی تأثیری بر کاهش تقاضای کانیهای استراتژیک نخواهد داشت
تحلیلگران و رهبران صنعت معتقدند که عقبگرد رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ، در تعیین اهداف وسایل نقلیه برقی ممکن است به صورت موقت منجر به کاهش تقاضا برای لیتیوم و سایر کانی های استراتژیک شود، اما بعید است که در میان افزایش جهانی تقاضا برای خودروهای برقی این اقدام، تأثیر قابلتوجهی بر صنعت معدن داشته باشد.
ترامپ روز سهشنبه فرمان اجرایی جو بایدن در سال ۲۰۲۱ را که هدف آن اطمینان از برقی بودن نیمی از خودروهای جدید فروختهشده در ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ بود، لغو کرد. خودروسازان عمدتاً به دلیل همین اقدام بایدن، خود را برای افزایش تقاضا در بازار خودروهای برقی آماده کرده بودند.
دستور ترامپ باعث کاهش ارزش سهام خودروسازان ژاپنی، تولیدکنندگان باتری کره جنوبی و استخراجکنندگان لیتیوم در استرالیا، آمریکا و چین شد. با این حال، حتی اگر تقاضا برای خودروهای برقی در دومین بازار بزرگ خودرو در جهان کاهش یابد، تحلیلگران و کارشناسان صنعت انتظار دارند که رشد تقاضا در سایر نقاط جهان این کاهش را جبران کند.
ترامپ برنامههایی برای ایجاد تغییرات نظارتی دیگر دارد که حمایت از خودروهای برقی و ایستگاههای شارژ را قطع میکند. او همچنین قصد دارد اقدامات سختگیرانهتری برای محدود کردن واردات خودروها و مواد اولیه باتری از چین اعمال کند.
"هر بار که یارانهها یا مشوقها حذف میشوند، تأثیری منفی بر چشمانداز تقاضا ایجاد میشود." تحلیلگر "Glyn Lawcock" از بانک سرمایهگذاری استرالیایی Barrenjoey گفت: "اما در نهایت، حتی اگر تقاضا در آمریکا تحت تأثیر ترامپ کمی کندتر شود، رشد تقاضا همچنان ادامه خواهد داشت."
تولیدکننده استرالیایی لیتیوم، شرکتLiontown Resources، اعلام کرد که گذار جهانی به سمت خودروهای برقی در حال انجام است، چه با مشارکت ایالات متحده و چه بدون آن.
Ottaviano, Liontown، مدیرعامل این شرکت گفت: " فکر نمیکنم تقاضا در بلندمدت تحت تأثیر این موضوع قرار گیرد."
به گفته مدیران شرکتLiontown، بخش عمدهای از رشد صنعت خودروهای برقی در چین رخ میدهد که ۱۱ میلیون فروش یا ۶۵ درصد از بازار را به خود اختصاص داده است، در حالی که سهم آمریکای شمالی تنها ۲۰ درصد از بازار است.
در همین حال، سایر نقاط جهان تاکنون ۱.۳ میلیون فروش خودروهای برقی داشتهاند و با نرخ رشد سالانه ۲۷ درصد در حال پیشرفت هستند. مدیران Liontown افزودند که این روند طی کمتر از دو سال، سایر نقاط جهان را به بازاری با اهمیت بیشتر از کل بازار آمریکای شمالی تبدیل خواهد کرد.
این پتانسیل رشد چیزی است که تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی به دنبال آن هستند، زیرا به دلیل تعرفه ۱۰۰ درصدی خودروهای برقی که توسط بایدن اعمال شده است، از بازار ایالات متحده محروم شدهاند.
به عنوان مثال، باتریهای مقیاس شبکه که قادر به ذخیره برق برای چندین روز هستند، در سراسر جهان در حال محبوبیت یافتن هستند. فلزات استراتژیک همچنین در ساخت بسیاری از لوازم الکترونیکی مصرفی و سرورهای کامپیوتری مورد نیاز برای صنعت هوش مصنوعی استفاده میشوند.
شرکت Albemarle، بزرگترین تولیدکننده لیتیوم در جهان، از اظهار نظر درباره دستور ترامپ خودداری کرد.
شرکتArcadium، تولیدکننده لیتیوم که قرار است توسط Rio Tinto و گروه تجاری International Lithium Association خریداری شود، برای اظهار نظر فوری در دسترس نبود.
Rio Tinto نیز از اظهار نظر درباره دستور ترامپ خودداری کرد، اما مدیرعامل آن، " Jakob Stausholm"، روز سهشنبه در مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد که نسبت به آینده فلز سفید خوشبین است.
Jakob Stausholm در مجمع داووس سوئیس گفت: "تقاضای لیتیوم احتمالاً در ۱۵ سال آینده پنج برابر دیگر افزایش خواهد یافت، بنابراین پروژههای لیتیوم زیادی باید ساخته شوند". وی افزود که بیش از نه سال است که یک خودرو برقی دارد.
او اضافه کرد: "این خودرو بهمراتب بهتر از یک خودرو با موتور احتراق داخلی است."
David Klanecky، مدیرعامل شرکت خصوصی Cirba Solutions فعال در حوزه بازیافت باتریها، پیشبینی میکند که تقاضای ایالات متحده برای مواد معدنی حیاتی تا سال ۲۰۳۰ به دلیل تقاضا نه تنها برای خودروهای برقی، بلکه برای انواع الکترونیکها، افزایش چشمگیری خواهد داشت.
علاوه بر هرگونه کاهش هدفهای تعیینشده، معدنکاران معتقدند که اقداماتی برای کاهش وابستگی تولیدکنندگان غربی به تأمینکنندگان چینی، از فلزات آنها حمایت خواهد کرد.
Darryl Cuzzubbo، مدیرعامل شرکت استرالیایی توسعهدهنده خاکهای نادر Arafura گفت: "ما پیشبینی میکنیم اقداماتی که برای ایجاد استقلال زنجیره تأمین از چین اتخاذ میشود، تأثیر بسیار بیشتری نسبت به کاهش هدف رسمی فروش خودروهای برقی خواهد داشت."
او اضافه کرد: "یک نقطه بحرانی برای خودروهای برقی در پیش است که در آن اهداف و مشوقها دیگر برای تشویق به استفاده از آنها لازم نخواهند بود."
پی نوشت
شرکت Albemarle
شرکت Albemarle یک شرکت پیشرو جهانی در زمینه مواد شیمیایی تخصصی با مقر اصلی در شارلوت، کارولینای شمالی، ایالات متحده آمریکا میباشد. این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهانی لیتیوم و مشتقات آن است که اجزای حیاتی در باتریهای لیتیوم-یون مورد استفاده در وسایل نقلیه برقی و دستگاههای الکترونیکی محسوب میشوند. شرکت Albemarle همچنین تولیدکننده برم و کاتالیستهای مورد استفاده در فرآیندهای پالایش میباشد.
Liontown Resources
Liontown Resources یک شرکت معدنی استرالیایی است که در بورس اوراق بهادار استرالیا (ASX) تحت نماد LTR فهرست شده است. تمرکز اصلی این شرکت بر اکتشاف و توسعه پروژههای لیتیوم و تانتالوم میباشد. یکی از پروژههای کلیدی این شرکت، عملیات لیتیوم Kathleen Valley در غرب استرالیا است که تولید آن در اواسط سال 2024 آغاز گردید. Liontown در افزایش تولید و دستیابی به نقاط عطف، از جمله حمل بیش از 100,000 تن کنسانتره اسپودومن به مشتریان، گامهای قابل توجهی برداشته است.
Cirba Solutions
شرکت Cirba Solutions یک بازیگر پیشرو در صنعت مدیریت و بازیافت باتریها محسوب میشود. این شرکت در زمینه مدیریت و بازیافت باتریها در پایان عمر مفید، از جمله باتریهای لیتیوم-یون و باتریهای با ترکیب شیمیایی های مختلف، تخصص ویژهای دارد. Cirba Solutions طیف کاملی از خدمات را ارائه میدهد که از جمعآوری و تدارکات باتریها گرفته تا فرآیندهای پیشرفته بازیافت و استخراج مواد ارزشمند قابل استفاده مجدد در زنجیره تأمین را شامل میشود. رویکرد این شرکت از مفاهیم اقتصاد چرخشی حمایت کرده و به کاهش نیاز به استخراج مواد جدید و ارتقاء توسعه پایدار زیستمحیطی کمک مینماید.
Arafura Rare Earths Limited
یک شرکت معدنی استرالیایی است که تمرکز اصلی آن بر اکتشاف و توسعه عناصر نادر خاکی (REE) میباشد. پروژه شاخص این شرکت، Nolans Project واقع در قلمرو شمالی استرالیا میباشد. این پروژه با هدف تولید طیف وسیعی از اکسیدهای عناصر خاکی کمیاب، از جمله نئودیمیم و پرازیودیمیم (NdPr)، که برای تولید آهنرباهای دائمی پرقدرت مورد استفاده در وسایل نقلیه برقی، توربینهای بادی و سایر کاربردهای فناوری پیشرفته ضروری هستند، طراحی گردیده است.