Fortescue برای کربنزدایی از صنعت کشتیرانی، یک کشتی با نیروی محرکه آمونیاک سبز را اجاره کرد
شرکت بزرگ سنگآهن Fortescue قراردادی با Bocimar (از زیرمجموعههای CMB.TECH بلژیک) برای اجاره یک کشتی جدید با سوخت آمونیاک منعقد نموده است.
کشتی Newcastlemax با ظرفیت حمل ۲۱۰ هزار تن [وزن خشک] (dwt) طبق برنامهریزی تا پایان ۲۰۲۵ تحویل خواهد شد و مسئولیت حمل صادرات سنگآهن Fortescue از Pilbara به مشتریان در چین و سایر بازارهای جهانی را بر عهده خواهد گرفت.
این کشتی که به موتور دوگانهسوز مجهز است، قادر خواهد بود با آمونیاکی که از انرژیهای تجدیدپذیر تولید میشود، عمل کند.
فورتسکیو تعهد داده تا سال 2030 انتشارات، کربن، (Scope1 و Scope2) فعالیتهای استرالیایی خود را به صفر برساند، اما تحقق Scope3 تا 2040، انتشارات صفر خالص زنجیره تأمین، به ویژه در حوزه حملونقل دریایی و تولید فولاد، هنوز با دشواریهایی همراه است.
این شرکت معدنی خود را به عنوان پیشروی جهانی در حمایت از انتشار صفر معرفی کرده و خواستار استفاده مستقیم از آمونیاک سبز به عنوان سوخت دریایی [در] بلندمدت شده است، در حالی که با گزینههای انتقالی مانند سوختهای زیستی و گاز طبیعی مایع مخالفت میکند.
Dino Otranto، مدیرعامل Fortescue Metals، گفت این مشارکت با Bocimar گامی مهم در کاهش انتشارات در سراسر زنجیره ارزش این شرکت محسوب میشود.
اوترانتو اظهار داشت: این توافق تاریخی ما با بوکیمار پیام روشنی به بازار ارسال میکند، اکنون زمان آن است که مالکان کشتیها در شناورهای مجهز به آمونیاک سرمایهگذاری کنند.
روزهای بهرهبرداری از کشتیها با سوخت کثیف بانکر که مسئول سه درصد از انتشارات کربن جهانی است، به سر آمده است. ما همچنان از نهادهای نظارتی صنعت کشتیرانی درخواست میکنیم تا شهامت و رهبری لازم برای تحقق سریعتر این امر را نشان دهند.
توافق ما با بوکیمار تنها آغاز راه و گامی حیاتی در جهت کاهش انتشارات Scope3 ماست. ما از طریق Fortescue Green Pioneer ثابت کردهایم که فناوری لازم برای کربنزدایی از صنعت کشتیرانی هماکنون موجود است.
ما به همکاری با شرکای همسو مانند بوکیمار ادامه خواهیم داد تا ناوگان خود را به شناورهای کمکربن و عاری از انتشار تبدیل کنیم و به تسریع پذیرش گسترده آمونیاک سبز به عنوان سوخت دریایی کمک نماییم.
Fortescue Green Pioneer شرکت فورتسکیو، اولین کشتی مجهز به سیستم دوگانهسوز آمونیاکی که توسط کلاسهای بینالمللی تأیید شده، از اوایل مارس در لندن مستقر بوده و آماده آغاز یک تور جهانی بندری برای افزایش آگاهی درباره راهکارهای سوخت بدون انتشار است.
Alexander Saverys، مدیرعاملCMB.TECH، بر روابط دیرینه دو شرکت و همسویی دیدگاههای آنها تأکید کرد.
Saverys اظهار داشت: فورتسکیو و بوکیمار بیش از 20 سال است که شرکای نزدیک بودهاند. ما ارزشهای مشترکی داریم و هر دو به کاهش کربن در صنعت دریایی متعهد هستیم.
بر پایه باور مشترکمان مبنی بر اینکه آمونیاک سبز سوخت آینده است، توانستیم این توافق مهم را در مسیر کشتیرانی بدون انتشار [کربن] به نتیجه برسانیم.
این آغاز سفری هیجانانگیز برای ساخت کشتیهای بیشتر با سوخت آمونیاک است که به توسعه پروژههای تولید آمونیاک سبز منجر خواهد شد. ما باید امروز کربنزدایی کنیم تا فردا بتوانیم پیش برویم.
پی نوشت
آمونیاک سبز
آمونیاک سبز به عنوان جایگزینی پایدار برای تولید متعارف آمونیاک که معمولاً انرژیبر و متکی بر منابع فسیلی است، مطرح میباشد. در این فناوری، هیدروژن از آب (به روش الکترولیز) و نیتروژن از هوا با استفاده از انرژیهای نو استخراج شده و سپس در فرآیند Haber-Bosch با هم ترکیب میشوند تا آمونیاک تولید شود. این روش در مقایسه با روشهای متداول، انتشار کربن را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.
آمونیاک سبز کاربردهای متعددی دارد از جمله:
کودهای کشاورزی: میتواند به عنوان کود بدون کربن در کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.
ذخیرهسازی انرژی: آمونیاک قابلیت ذخیرهسازی کارآمد انرژی تجدیدپذیر و انتقال آسان را داراست.
سوخت پاک: پتانسیل بالایی به عنوان سوخت در صنعت کشتیرانی و سایر صنایع در حال کربنزدایی نشان میدهد.