تقاضای فولاد چین در طول زمان
بهعنوان قدرت اصلی تولید جهان، چین دارای بالاترین تقاضای جهانی برای فولاد خام است و این بازار از سال ۲۰۱۰ به طور چشمگیری رشد کرده است.
در سال ۲۰۲۳، تقاضای فولاد خام چین به ۹۱۱ میلیون تن (متریک) رسید. این مقدار نسبت به ۶۰۹ میلیون تن (متریک) ۱۳ سال قبل حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است. با افزودن صادرات و تغییرات موجودی، چین برای پنجمین سال متوالی بیش از ۱ میلیارد تن (متریک) فولاد تولید کرد.
با اینحال، رشد تقاضا برای این فلز در صنایع مختلف یکسان نبوده است. در این اینفروگرافیک، ما با BHP همکاری کردهایم تا نشان دهیم چگونه تقاضا برای فولاد در سطح بخشی بین سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۲۳ تغییر کرده است.
بخشهایی که تقاضای فولاد را هدایت میکنند
ماشینآلات: ماشینآلات مورد استفاده در نیرو، ساخت و ساز، فلزات و معدن، کشاورزی، ابزار و قطعات، و غیره.
زیرساخت: جادهها، راهآهن، متروها، خطوط لوله، و غیره.
ساخت و ساز: مسکن شهری و روستایی، ساختمانهای اداری، ساختمانهای صنعتی، ساختمانهای WRAC (عمدهفروشی، خردهفروشی، اقامت، پذیرایی) و غیره.
حمل و نقل: وسایل نقلیه سبک، کامیونها و اتوبوسها، قطعات خودرو، کشتیسازی، و غیره.
کالاهای بادوام مصرف کننده: یخچال، ماشین لباسشویی، تهویه مطبوع، مایکروویو، و غیره.
کالاهای فلزی: ظروف و سختافزارها، و غیره.
سایر: گروههای کوچکتر، تغییرات آماری، و غیره.
در سال ۲۰۱۰، بزرگترین سهم تقاضای چین از بخش ساخت و ساز بود. ساخت و ساز حدود ۴۲ درصد از کل نیازهای فولاد کشور را تشکیل میداد. ماشینآلات (۲۰ درصد) و زیرساخت (۱۳ درصد) به ترتیب دومین و سومین صنایع با بالاترین تقاضا بودند.
با اینحال، طی ۱۳ سال گذشته، تقاضا به سمت صنایع ماشینآلات و زیرساخت تغییر یافته است.
تقاضا برای فولاد از صنعت ساخت و ساز بهطور تخمینی از ۴۲ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافته است، زیرا شرکتهای ساختمانی در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۷ میلیون تن (متریک) کمتر از سال ۲۰۱۰ فولاد خریداری کردند. این رکود تا حدی میتواند به بحران املاک و مستغلات چین و ورشکستگی توسعهدهندگان نسبت داده شود. هر دوی این عوامل منجر به کاهش شروع ساختوسازهای مسکونی شدند.
از سوی دیگر، بخش ماشینآلات رشد شگرفی را تجربه کرده است. سهم این بخش از تقاضای کلی فولاد چین از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۳۰ درصد تا سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است، که توسط موجی از نوسازی تجهیزات تقویت شده است. زیرساختها در این بازه زمانی از رشد تقریبی ۱۳ درصد به ۱۷ درصد رسیدهاند.
تقاضای فولاد برای حمل و نقل و کالاهای بادوام
تخمین زده میشود که سهم فولاد مورد استفاده توسط بخش حمل و نقل از ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۹ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. با اینحال، میزان فولاد مصرفی این صنعت افزایش یافته است. این مقدار از حدود ۷۳ میلیون تن (متریک) در سال ۲۰۱۰ به ۸۲ میلیون تن (متریک) در ۱۳ سال بعد افزایش یافته است. و با توجه به اینکه بیش از نیمی از تمام خودروهای الکتریکی جدید (EV) فروخته شده در جهان در چین ساخته میشوند، این بخش میتواند با افزایش محبوبیت خودروهای الکتریکی حمایت بیشتری دریافت کند.
در واقع، اقتصاد سبز به صنعت فولاد نیاز دارد. این صنعت برای تولید فناوریهای نوظهور حیاتی است. بنابراین، مهم است که کشورها اقدامات لازم را برای "پاکسازی" صنایع فولاد خود انجام دهند. چین با تمرکز بر تکنولوژیهای جذب، استفاده و ذخیرهسازی کربن، استفاده از متالورژی هیدروژن سبز و معرفی کورههای برقی، در این مسیر قرار دارد.
تقاضا برای فولاد در کالاهای بادوام از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ اندکی افزایش یافته است. با این حال، سهم نسبتاً ثابت این بخش، تقریباً دو برابر شدن فولاد مطلق خریداری شده توسط این بخش را پنهان میکند. از ۴۳ میلیون تن (متریک) به حدود ۷۳ میلیون تن (متریک) افزایش یافته است.
مسیر پیش رو برای فولاد
صنعت فولاد چین، با تخمین رشدی حدود ۵۰ درصد از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳، علیرغم تغییرات قابلتوجه زیرسطحی، همچنان قدرتمند است.
همزمان با پیشرفت انتقال انرژی، تغییرات بیشتری در تقاضای صنعت برای فولاد احتمالاً رخ خواهد داد، به ویژه با افزایش اهمیت فناوریهای پاک، مانند خودروهای الکتریکی (EV). در مقابل، تقاضا از صنعت ساخت و ساز همچنان به چشمانداز بخش مسکن کشور وابسته است.