تعرفه آمریکا همکاریهای فرامرزی ۱۲۵ ساله آلومینیوم را تهدید میکند
اتحادیه آلومینیوم کانادا (AAC) تصمیم آمریکا برای اعمال تعرفه ۵۰ درصدی بر آلومینیوم کانادا را محکوم کرده و هشدار داده است که این اقدام میتواند زنجیره تأمین آمریکای شمالی را بیثبات کند و تولیدکنندگان را به سمت منابع تأمین ناامنتر و با کربن بالاتر سوق دهد.
روز سهشنبه، دونالد ترامپ دستوری را امضا کرد که تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را از ۲۵ درصد به ۵۰ درصد افزایش میدهد. این اقدامات که از روز چهارشنبه اجرایی شد، با هدف تضمین آینده صنعت آمریکا صورت گرفت.
Jean Simard، رئیس و مدیرعاملAAC، گفت: تعرفه ۵۰ درصدی بر آلومینیوم کانادا تقاضا را در سراسر قاره کاهش میدهد، چه فلز در کانادا تولید شود و چه در آمریکا. این تصمیم بر کارگران دو سوی مرز تأثیر گذاشته و بخشهای کلیدی از جمله دفاع، ساختوساز و خودروسازی را مختل خواهد کرد.
اتحادیه اعلام کرد نرخ جدید تعرفه معادل [افزایش] ۱,۳۴۹.۵۰ دلار به ازای هر تُن، صادرات کانادا به آمریکا را از نظر اقتصادی غیرممکن میسازد و پایه صنعتی یکپارچه دیرینه بین دو کشور را تهدید میکند. در حالی که تولیدکنندگان کانادایی همچنان متعهد به مشتریان آمریکایی هستند، این صنعت در حال بررسی تغییر جریان تجاری به سمت اتحادیه اروپا است.
Simard افزود: این اقدام وابستگی آمریکا به آلومینیوم منابع دورتر، از جمله چین، روسیه، هند و خاورمیانه، را برای مادهای حیاتی برای امنیت ملی افزایش میدهد. این تصمیم ۱۲۵ سال همکاری صنعتی فرامرزی را به خطر انداخته و تغییر بنیادینی در جریان تجارت جهانی ایجاد خواهد کرد.
صنعت کانادا از هدف آمریکا برای افزایش تولید داخلی آلومینیوم از ۵۰ درصد به ۸۰ درصد مصرف حمایت میکند، اما هشدار داد که تعرفهها راهکار اشتباهی است. بر اساسAAC، سرمایهگذاری بلندمدت در ذوب آلومینیوم نیازمند اطمینان سیاستگذاری، نه اقدامات حمایتی، است. حتی با افزایش تولید داخلی، آمریکا همچنان واردکننده خالص آلومینیوم باقی خواهد ماند.
کانادا سالانه حدود ۲.۷ میلیون تُن آلومینیوم به آمریکا صادر میکند که معادل مزیت انرژی نهفته قابل توجهی است: برابر با ۴۰ میلیون مگاواتساعت یا معادل مقدار برقی است که چهار سد هوور در یک سال تولید میکنند. این آلومینیوم با استفاده از نیروی برق آبی تولید میشود و ردپای کربن کمی دارد.
بخش آلومینیوم کانادا ۹,۵۰۰ نیروی کار را استخدام میکند و مواد اولیه مورد نیاز برای حمایت از بیش از ۷۰۰,۰۰۰ شغل تولیدی در آمریکا را تأمین مینماید. زنجیره ارزش دوجانبه سالانه بیش از ۲۲۸ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک میکند.
انجمن آلومینیوم کانادا (AAC) از ایالات متحده خواست که به جای اقدامات دیگر، بر حل مشکل مازاد ظرفیت و رویههای ناعادلانه تجاری چین تمرکز کند.
این انجمن تأکید کرد: "آلومینیوم کانادایی بهعنوان یک مسیر غیرمستقیم برای تجارت ناعادلانه مورد استفاده قرار نگرفته و نخواد گرفت."
AAC همچنین به اجرای سیستمهای رهگیری آلومینیوم و قوانین ضد دور زدن در کانادا اشاره کرد که برای کنترل تجارت و جلوگیری از سوءاستفادههای تجاری طراحی شدهاند.
این گروه استدلال کرد که معاف کردن آلومینیوم کانادا از تعرفههای جدید برای حفظ منافع امنیت اقتصادی و ملی دو طرف مرزی ضروری است. با توجه به مصرف پنج برابری آلومینیوم در آمریکا نسبت به تولید داخلی،AAC هشدار داد که تعرفههای اضافی تنها قیمتها را برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان در شرایط نگرانیهای تورم فزاینده افزایش خواهد داد.
تحلیل و جمع بندی
۱. تأثیرات اقتصادی و تجاری
- شوک به زنجیره تأمین یکپارچه: آمریکا سالانه ۶.۴ میلیون تُن آلومینیوم مصرف میکند که ۴۲ درصد آن (۲.۷ میلیون تُن) از کانادا وارد میشود. تعرفه ۵۰ درصدی، هزینه واردات این حجم را از 6.۶۴ میلیارد دلار به 9.99 میلیارد دلار افزایش میدهد (با قیمت فعلی ۲,468 دلار بر تُن در ژوئن ۲۰۲۵).
- جایگزینی منابع تأمین: چین (با تولید ۴۰ میلیون تُن در ۲۰۲۴) و خاورمیانه (ظرفیت ۵ میلیون تُن در سال) گزینههای اصلی جایگزین خواهند بود، اما هزینه حملونقل از چین به آمریکا ~۸۰۰ دلار بر تُن (۲.۵ برابر کانادا) و ردپای کربن ۴ برابر بیشتر است.
- تورم بخشهای کلیدی: صنعت خودروی آمریکا که ۲۷ درصد آلومینیوم مصرفی را استفاده میکند، با افزایش ~۱,2۰۰ دلاری هزینه هر خودرو (بر اساس مصرف ۴۵۰ کیلوگرم آلومینیوم به ازای هر وسیله) مواجه خواهد شد.
۲. پیامدهای زیستمحیطی
- افزایش انتشار کربن: جایگزینی تولید برق آبی کانادا (۰.۴ تن CO2 به ازای هر تُن آلومینیوم) با تولید زغالسنگ چین (۱۶ تن CO2) معادل انتشار سالانه ۴۲ میلیون تن CO2 اضافی، برابر با آلایندگی ۹ میلیون خودروی بنزینی خواهد بود.
۳. تحلیل قیمت و بازار
- قیمت جهانی آلومینیوم: قیمتهای LME در ژوئن ۲۰۲۵ به ۲,468 دلار بر تُن رسیدهاند که نسبت به مارس ۲۰۲۴ (۱,۸۶۰ دلار) 25 درصد افزایش نشان میدهد. پیشبینی میشود این تعرفه قیمت را تا سه ماهه سوم 2025 به بیش از ۲,500 دلار برساند.
- شاخص مدیران خرید( تولید صنعتی) آمریکا(PMI): کاهش احتمالی از ۵۴.۷ (می ۲۰۲۵) به زیر ۵۰ در سه ماهه سوم به دلیل افزایش هزینههای تولید و کاهش رقابتپذیری جهانی محتمل است.
۴. ریسکهای ژئوپلیتیک
- وابستگی به روسیه و چین: سهم این دو کشور از واردات آلومینیوم آمریکا ممکن است از ۱۲ درصد فعلی به 35-30 درصد تا پایان ۲۰۲۶ افزایش یابد و امنیت تأمین را تضعیف کند.
- تخریب روابط تجاری NAFTA: ارزش تجارت دوجانبه آلومینیوم آمریکا-کانادا (۱۲ میلیارد دلار در ۲۰۲۴) ممکن است 50-40 درصد کاهش یابد.
جمعبندی
- تعرفه ۵۰ درصدی آمریکا نه تنها همکاری دیرینه صنعتی با کانادا را تهدید میکند، بلکه با ایجاد شوک قیمتی و افزایش وابستگی به منابع پرریسک، امنیت تأمین و اهداف اقلیمی آمریکا را به خطر میاندازد.
- این تصمیم در کوتاهمدت باعث افزایش قیمتهای جهانی آلومینیوم و کاهش رقابتپذیری صنایع آمریکایی میشود.
نکات کلیدی
- حرکت سرمایهگذاری کانادا به اروپا: احتمال انعقاد قراردادهای جدید با اتحادیه اروپا (با تعرفه ۶ درصدی فعلی) و افزایش سهم اروپا از صادرات آلومینیوم کانادا از ۱۸ درصد به 35-30 درصد.
- واکنش بورسهای کالایی: افزایش نوسانات قراردادهای آتی آلومینیوم در LME و SHFE و نوسان 15-10 درصدی محتمل در هفتههای آینده.
- تأثیر بر سهام شرکتها: کاهش سودآوری تولیدکنندگان آمریکایی مانند Alcoa به دلیل افزایش هزینههای واردات و فشار بر حاشیه سود.
این تحولات، بازتاب گستردهای در بازارهای جهانی آلومینیوم خواهد داشت و نیازمند نظارت دقیق بر سیاستهای تجاری، الگوهای تأمین و قیمتگذاری است.
پی نوشت
Purchasing Managers’ Index
شاخص مدیران خرید (PMI) بر اساس نظرسنجی ماهانه از مدیران خرید شرکتهای تولیدی و خدماتی تهیه میشود و یکی از مهمترین دادههای پیشرو برای سنجش وضعیت اقتصادی، رشد یا رکود بخش تولید و خدمات است. مقدار بالاتر از ۵۰ نشاندهنده رشد (انبساط) و مقدار کمتر از ۵۰ نشاندهنده کاهش (انقباض) فعالیت اقتصادی در مقایسه با ماه قبل است.
در واقع، شاخص PMI تصویری از سلامت و روند فعالیتهای اقتصادی را از دید افرادی ارائه میدهد که به طور مستقیم با زنجیره تأمین، سفارشات، تولید و موجودیها سر و کار دارند و به همین دلیل، یکی از سریعترین و معتبرترین شاخصهای پیشبینیکننده وضعیت اقتصاد کلان به شمار میرود.
(NAFTA) North American Free Trade Agreement
توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی بود که میان سه کشور ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک امضا شد و از اول ژانویه ۱۹۹۴ اجرایی گردید.
هدف اصلی NAFTA ایجاد یک منطقه تجارت آزاد، حذف تدریجی تعرفهها و موانع تجاری بین این سه کشور و تسهیل جریان کالا، خدمات و سرمایهگذاری بود. این توافقنامه باعث شد بخش عمدهای از تعرفهها، بهویژه در حوزههای کشاورزی، خودرو و نساجی، طی دورهای ۱۵ ساله حذف شوند و دسترسی متقابل به بازارها به طور چشمگیری افزایش یابد.
NAFTA همچنین شامل مقرراتی برای حمایت از حقوق مالکیت فکری، حل و فصل اختلافات تجاری، و استانداردهای زیستمحیطی و کار بود تا از سوءاستفاده از تفاوتهای مقرراتی جلوگیری شود.
این توافقنامه یکی از بزرگترین بلوکهای تجاری جهان را از نظر تولید ناخالص داخلی ایجاد کرد و موجب رشد چشمگیر تجارت و سرمایهگذاری متقابل میان سه کشور شد. به طور مثال، تا نوامبر ۲۰۲۴ حدود ۲۹ درصد واردات آمریکا از مکزیک و کانادا و ۳۲ درصد صادرات آمریکا به این دو کشور اختصاص داشته است.
در سال ۲۰۲۰، NAFTA با توافقنامه جدیدی به نام USMCA (United States-Mexico-Canada Agreement ) جایگزین شد، اما بسیاری از اصول و اهداف اصلی آن همچنان ادامه دارد.