Geosolutions

مشاوره در حوزه های زمین شناسی، معدن، سرمایه گذاری
يكشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۴۰۴، ۰۶:۲۰ ب.ظ

نگاهی انتقادی به اولویت‌های استراتژی جدید مواد معدنی بریتانیا

در حالی که دولت بریتانیا قصد دارد استراتژی جدید مواد معدنی حیاتی (CMS) خود را در ماه‌های آتی منتشر کند، Stewart Worthy ،  شریک شرکت حقوقی، Dorsey & Whitney عوامل کلیدی مؤثر و چرایی نیاز احتمالی بریتانیا به توسعه روابط خود با قدرت‌های بزرگ جهان را تشریح می‌کند.

در اوایل دسامبر، دولت بریتانیا برنامه خود برای رونمایی از استراتژی جدید مواد معدنی حیاتی (CMS) در بهار را اعلام کرد.

مواد معدنی حیاتی نه تنها برای امنیت اقتصادی بلندمدت بریتانیا بلکه برای برنامه رشد فوری‌تر دولت نیز ضروری هستند.

در حقیقت، پیش از استقرار حزب کارگر در Westminster در سال گذشته، این باور حاکم بود که بریتانیا به دلیل وابستگی بیش از حد به زنجیره‌های تأمین چین، به تدریج به سوی وضعیت ناامن سوق داده می‌شد.

رئیس سازمان ناظر بر تأمین مواد معدنی بریتانیا، گاوین ماد، اخیراً تا بدان جا پیش رفت که در خصوص تنگناهای احتمالی در چارچوب نظام کنونی هشدار داد.

چشم‌اندازی برای آینده در میان تنش‌های فزاینده بین‌المللی

اگر استراتژی جدید مواد معدنی حیاتی (CMS) قرار است از رشد و پتانسیل آتی صنایع سبز در بریتانیا حمایت کند، باید طرح مشخصی برای تقویت زنجیره تأمین در مواجهه با ژئوپلیتیک پیچیده و در حال تحول ارائه دهد.

بر این اساس، واضح است که بریتانیا نیازمند اولویت‌بندی طیفی از همکاری‌ها با شرکای بین‌المللی است. در سطح بنیادین و صرف‌نظر از روایت غالب در ژئوپلیتیک، دولت باید روابط خود را با چین حفظ کند، کشوری که بخش‌های بزرگی از زنجیره تأمین مواد معدنی حیاتی، به ویژه در تولید و فرآوری، را کنترل می‌کند. ما پیش از این شاهد بوده‌ایم که تقویت یک رابطه قبلاً پرتنش در دستور کار حزب کارگر قرار دارد، چنانکه وزیر خزانه‌داری، Rachel Reeves ، اولین سفر خود به پکن را در ژانویه انجام داد.

با این حال، با بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید و تحول در برنامه تجاری و معدنی ایالات متحده، واضح است که بریتانیا برای حفظ حمایت اقتصادی هر دو کشور، نیازمند اتخاذ رویکردی محتاطانه خواهد بود. رئیس‌جمهور جدید پیش از این، پیشنهادهایی را به گرینلند ارائه کرده است، در حالی که منتقدان ذخایر معدنی غنی این منطقه تحت مالکیت دانمارک و همچنین نقش آن در امنیت بین‌المللی را به خوبی می‌شناسند.

در سایر نقاط جهان، کشورهایی نظیر عربستان سعودی، هم‌راستا با اهداف اقتصادی خود، پیش از این در زمینه تنوع‌بخشی و تأمین امنیت زنجیره‌های تأمین خود پیشرفت چشمگیری داشته‌اند؛ سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری شرکت Manara Minerals عربستان سعودی در Vale Base Metals در سال گذشته، مصداق بارز این امر می‌باشد.

می‌توان پیش‌بینی نمود که سرمایه‌گذاری‌های مشترک فزاینده و مشارکت‌های غیررسمی، نقشی حیاتی در استراتژی آتی مواد معدنی بریتانیا ایفا خواهند نمود. با عنایت به این امر، شاید مشاهده تلاش‌های کنونی دولت بریتانیا در راستای تحکیم روابط نزدیک‌تر، از جمله یک مشارکت همکاری که در مجمع آتی مواد معدنی اخیر در ریاض با عربستان سعودی منعقد گردید، چندان دور از انتظار نباشد.

ایده اصلی، تأمین پایدار و بلندمدت مواد معدنی حیاتی از قبیل مس، لیتیوم و نیکل می‌باشد که در تولید تلفن‌های هوشمند و خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در عین حال، برای احداث مراکز داده که در توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی نقش اساسی ایفا می‌کنند نیز حیاتی هستند.

معدنکاری مواد معدنی حیاتی در بریتانیا

با معطوف کردن توجه خود به داخل، خود بریتانیا نیز پتانسیل قابل توجهی برای استخراج برخی مواد معدنی حیاتی از جمله قلع، نیکل، تنگستن و عناصر نادر خاکی دارد. منابع موجود در مناطقی مانند Cornwall، جایی که یک معدن لیتیوم جدید در حال توسعه است، چشم‌انداز تأمین داخلی و همچنین بهبود جایگاه بریتانیا در مذاکرات جهانی را ارائه می‌دهد.

با این حال، توسعه تولید مواد معدنی حیاتی در بریتانیا با چالش‌های متعددی همراه است. سیستم برنامه‌ریزی بریتانیا مدت‌هاست که محل نگرانی بوده است و افزایش معدنکاری در برخی از خوش‌منظره‌ترین مناطق بریتانیا بدون شک نگرانی عمومی را برخواهد انگیخت.

شایان ذکر است که دولت در ماه‌های نخستین قدرت، اصلاح قوانین برنامه‌ریزی را در اولویت قرار داده است. با این حال، باید تلاشی هماهنگ برای همسو کردن چارچوب ملی سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی با طرح‌های معدنکاری و همچنین استراتژی صنعتی آتی صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که مزایای آن برای جامعه و کشور به وضوح بیان و محقق شود.

تأمین منابع مالی برای آینده

ارتقا و تنوع‌بخشی به منابع تأمین مواد معدنی حیاتی بریتانیا به میزان زیادی متکی به توانایی این کشور در تأمین مالی نقش خود در مذاکرات خواهد بود، مسئله‌ای که با افزایشات اخیر در هزینه‌های استقراض دولتی به وضوح برجسته گردیده است.

جذب سرمایه‌گذاری خارجی امری اجتناب‌ناپذیر است و مجدداً، مشاهده این عامل در پیوند اخیراً اعلام‌شده با عربستان سعودی چندان دور از انتظار نیست. در صورت انعقاد توافقات مشابه با سایر کشورهای همتراز بین‌المللی، می‌توان انتظار جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتری را داشت.

در نشانه‌ای مثبت دیگر از پیشرفت، این سرمایه‌گذاری خارجی در کنار تأمین مالی اعلام‌شده توسط آژانس اعتبار صادراتی دولت در ماه اکتبر برای حمایت از پروژه‌های خارجی که به صنایع بریتانیا در دسترسی به منابع جدید کمک می‌کنند، قرار خواهد گرفت.

با وجود آنکه بریتانیا از ذخایر طبیعی مشابه، و از این رو، توان مالی مشابه، کشورهای نظیر عربستان سعودی یا نروژ بهره‌مند نیست، بهره‌گیری از صندوق ثروت ملی بریتانیا نیز می‌بایست به عنوان یکی از عوامل مورد توجه در این استراتژی مدنظر قرار گیرد. مرکز اطلاعات مواد معدنی حیاتی بریتانیا، رهنمودهای مؤثری را در خصوص استراتژی آتی بریتانیا ارائه خواهد نمود، اما این امر حائز اهمیت خواهد بود که میزان همسویی آن با صندوق ثروت ملی (که پیش‌تر با عنوان بانک زیرساخت بریتانیا شناخته می‌شد) مورد ارزیابی قرار گیرد.

با در نظر گرفتن تمامی موارد فوق، مبرهن است که استراتژی نوین دولت در حوزه معادن حیاتی، هم از حیث زمان‌بندی و هم از نظر ضرورت، حائز اهمیت می‌باشد. این استراتژی می‌بایست به ماهیت متزلزل زنجیره تأمین کنونی مواد معدنی، که در اثر تنش‌های ژئوپلیتیکی مستمر تشدید یافته است، بپردازد.

بریتانیا با در نظر گرفتن مشارکت‌های بین‌المللی جدید، سرمایه‌گذاری در منابع داخلی و تسهیل تأمین مالی، می‌تواند زنجیره تأمین مقاوم‌تر و امن‌تری برای مواد معدنی حیاتی مورد نیاز جهت پیشبرد گذار انرژی و احیای صنایع رو به رشد ایجاد کند. موفقیت این استراتژی به توانایی بریتانیا در انطباق، نوآوری و همکاری بستگی خواهد داشت.



نوشته شده توسط
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

Geosolutions

مشاوره در حوزه های زمین شناسی، معدن، سرمایه گذاری

Geosolutions

مشاوره و اجرای مطالعات در زمینه های متنوع علوم زمین(مخاطرات زمین شناسی، اکتشاف معدن، آبهای زیرزمینی و ...)، انجام مطالعات مربوطه، خدمات ژئوفیزیک مهندسی و اکتشافی، مطالعات سنجش از دور، مشاوره سرمایه گذاری تخصصی و ..
تماس از طریق تلگرام با آی دی: geosolutionsir@
تماس از طریق ایمیل به نشانی: geosolutionsir@gmail.com
09100625034

طبقه بندی موضوعی

در حالی که دولت بریتانیا قصد دارد استراتژی جدید مواد معدنی حیاتی (CMS) خود را در ماه‌های آتی منتشر کند، Stewart Worthy ،  شریک شرکت حقوقی، Dorsey & Whitney عوامل کلیدی مؤثر و چرایی نیاز احتمالی بریتانیا به توسعه روابط خود با قدرت‌های بزرگ جهان را تشریح می‌کند.

در اوایل دسامبر، دولت بریتانیا برنامه خود برای رونمایی از استراتژی جدید مواد معدنی حیاتی (CMS) در بهار را اعلام کرد.

مواد معدنی حیاتی نه تنها برای امنیت اقتصادی بلندمدت بریتانیا بلکه برای برنامه رشد فوری‌تر دولت نیز ضروری هستند.

در حقیقت، پیش از استقرار حزب کارگر در Westminster در سال گذشته، این باور حاکم بود که بریتانیا به دلیل وابستگی بیش از حد به زنجیره‌های تأمین چین، به تدریج به سوی وضعیت ناامن سوق داده می‌شد.

رئیس سازمان ناظر بر تأمین مواد معدنی بریتانیا، گاوین ماد، اخیراً تا بدان جا پیش رفت که در خصوص تنگناهای احتمالی در چارچوب نظام کنونی هشدار داد.

چشم‌اندازی برای آینده در میان تنش‌های فزاینده بین‌المللی

اگر استراتژی جدید مواد معدنی حیاتی (CMS) قرار است از رشد و پتانسیل آتی صنایع سبز در بریتانیا حمایت کند، باید طرح مشخصی برای تقویت زنجیره تأمین در مواجهه با ژئوپلیتیک پیچیده و در حال تحول ارائه دهد.

بر این اساس، واضح است که بریتانیا نیازمند اولویت‌بندی طیفی از همکاری‌ها با شرکای بین‌المللی است. در سطح بنیادین و صرف‌نظر از روایت غالب در ژئوپلیتیک، دولت باید روابط خود را با چین حفظ کند، کشوری که بخش‌های بزرگی از زنجیره تأمین مواد معدنی حیاتی، به ویژه در تولید و فرآوری، را کنترل می‌کند. ما پیش از این شاهد بوده‌ایم که تقویت یک رابطه قبلاً پرتنش در دستور کار حزب کارگر قرار دارد، چنانکه وزیر خزانه‌داری، Rachel Reeves ، اولین سفر خود به پکن را در ژانویه انجام داد.

با این حال، با بازگشت احتمالی دونالد ترامپ به کاخ سفید و تحول در برنامه تجاری و معدنی ایالات متحده، واضح است که بریتانیا برای حفظ حمایت اقتصادی هر دو کشور، نیازمند اتخاذ رویکردی محتاطانه خواهد بود. رئیس‌جمهور جدید پیش از این، پیشنهادهایی را به گرینلند ارائه کرده است، در حالی که منتقدان ذخایر معدنی غنی این منطقه تحت مالکیت دانمارک و همچنین نقش آن در امنیت بین‌المللی را به خوبی می‌شناسند.

در سایر نقاط جهان، کشورهایی نظیر عربستان سعودی، هم‌راستا با اهداف اقتصادی خود، پیش از این در زمینه تنوع‌بخشی و تأمین امنیت زنجیره‌های تأمین خود پیشرفت چشمگیری داشته‌اند؛ سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری شرکت Manara Minerals عربستان سعودی در Vale Base Metals در سال گذشته، مصداق بارز این امر می‌باشد.

می‌توان پیش‌بینی نمود که سرمایه‌گذاری‌های مشترک فزاینده و مشارکت‌های غیررسمی، نقشی حیاتی در استراتژی آتی مواد معدنی بریتانیا ایفا خواهند نمود. با عنایت به این امر، شاید مشاهده تلاش‌های کنونی دولت بریتانیا در راستای تحکیم روابط نزدیک‌تر، از جمله یک مشارکت همکاری که در مجمع آتی مواد معدنی اخیر در ریاض با عربستان سعودی منعقد گردید، چندان دور از انتظار نباشد.

ایده اصلی، تأمین پایدار و بلندمدت مواد معدنی حیاتی از قبیل مس، لیتیوم و نیکل می‌باشد که در تولید تلفن‌های هوشمند و خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در عین حال، برای احداث مراکز داده که در توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی نقش اساسی ایفا می‌کنند نیز حیاتی هستند.

معدنکاری مواد معدنی حیاتی در بریتانیا

با معطوف کردن توجه خود به داخل، خود بریتانیا نیز پتانسیل قابل توجهی برای استخراج برخی مواد معدنی حیاتی از جمله قلع، نیکل، تنگستن و عناصر نادر خاکی دارد. منابع موجود در مناطقی مانند Cornwall، جایی که یک معدن لیتیوم جدید در حال توسعه است، چشم‌انداز تأمین داخلی و همچنین بهبود جایگاه بریتانیا در مذاکرات جهانی را ارائه می‌دهد.

با این حال، توسعه تولید مواد معدنی حیاتی در بریتانیا با چالش‌های متعددی همراه است. سیستم برنامه‌ریزی بریتانیا مدت‌هاست که محل نگرانی بوده است و افزایش معدنکاری در برخی از خوش‌منظره‌ترین مناطق بریتانیا بدون شک نگرانی عمومی را برخواهد انگیخت.

شایان ذکر است که دولت در ماه‌های نخستین قدرت، اصلاح قوانین برنامه‌ریزی را در اولویت قرار داده است. با این حال، باید تلاشی هماهنگ برای همسو کردن چارچوب ملی سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی با طرح‌های معدنکاری و همچنین استراتژی صنعتی آتی صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که مزایای آن برای جامعه و کشور به وضوح بیان و محقق شود.

تأمین منابع مالی برای آینده

ارتقا و تنوع‌بخشی به منابع تأمین مواد معدنی حیاتی بریتانیا به میزان زیادی متکی به توانایی این کشور در تأمین مالی نقش خود در مذاکرات خواهد بود، مسئله‌ای که با افزایشات اخیر در هزینه‌های استقراض دولتی به وضوح برجسته گردیده است.

جذب سرمایه‌گذاری خارجی امری اجتناب‌ناپذیر است و مجدداً، مشاهده این عامل در پیوند اخیراً اعلام‌شده با عربستان سعودی چندان دور از انتظار نیست. در صورت انعقاد توافقات مشابه با سایر کشورهای همتراز بین‌المللی، می‌توان انتظار جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتری را داشت.

در نشانه‌ای مثبت دیگر از پیشرفت، این سرمایه‌گذاری خارجی در کنار تأمین مالی اعلام‌شده توسط آژانس اعتبار صادراتی دولت در ماه اکتبر برای حمایت از پروژه‌های خارجی که به صنایع بریتانیا در دسترسی به منابع جدید کمک می‌کنند، قرار خواهد گرفت.

با وجود آنکه بریتانیا از ذخایر طبیعی مشابه، و از این رو، توان مالی مشابه، کشورهای نظیر عربستان سعودی یا نروژ بهره‌مند نیست، بهره‌گیری از صندوق ثروت ملی بریتانیا نیز می‌بایست به عنوان یکی از عوامل مورد توجه در این استراتژی مدنظر قرار گیرد. مرکز اطلاعات مواد معدنی حیاتی بریتانیا، رهنمودهای مؤثری را در خصوص استراتژی آتی بریتانیا ارائه خواهد نمود، اما این امر حائز اهمیت خواهد بود که میزان همسویی آن با صندوق ثروت ملی (که پیش‌تر با عنوان بانک زیرساخت بریتانیا شناخته می‌شد) مورد ارزیابی قرار گیرد.

با در نظر گرفتن تمامی موارد فوق، مبرهن است که استراتژی نوین دولت در حوزه معادن حیاتی، هم از حیث زمان‌بندی و هم از نظر ضرورت، حائز اهمیت می‌باشد. این استراتژی می‌بایست به ماهیت متزلزل زنجیره تأمین کنونی مواد معدنی، که در اثر تنش‌های ژئوپلیتیکی مستمر تشدید یافته است، بپردازد.

بریتانیا با در نظر گرفتن مشارکت‌های بین‌المللی جدید، سرمایه‌گذاری در منابع داخلی و تسهیل تأمین مالی، می‌تواند زنجیره تأمین مقاوم‌تر و امن‌تری برای مواد معدنی حیاتی مورد نیاز جهت پیشبرد گذار انرژی و احیای صنایع رو به رشد ایجاد کند. موفقیت این استراتژی به توانایی بریتانیا در انطباق، نوآوری و همکاری بستگی خواهد داشت.